Gå til innhold

NHD: h*n bryter taushetsplikten..

Anbefalte innlegg

Gjest mellom barken og veden

En av mine nærmeste, som jobber i det offentlige, bryter sin taushetsplikt ved å fortelle oss, fam./venner, om ting h*n får kjennskap til.

Jeg vil ikke vite, jeg vil ikke blandes inn. Det vet h*n. Jeg har sagt min mening om saken.Men det nytter ikke å si noe.

H*n er meget,meget naiv, og jeg er oppriktig bekymret for vedkommede.

Selv om jeg for min del holder tett, er dette tungt å bære. hva vil skje om jeg forteller det til en behandler? Jeg tør ikke engang gå i fler detaljer her, selv om jeg er anonym.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326468-nhd-hn-bryter-taushetsplikten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''H*n er meget,meget naiv, og jeg er oppriktig bekymret for vedkommede''

Hvorfor er du bekymret for vedkommende? Det er vel ikke h*n det er grunn til å bekymre seg for her, men derimot de menneskene hvis private opplysninger evt. spres om.

Om du forteller din behandler om dette, så forandrer ikke det situasjonen noe. Du kan selvfølgelig få råd mht hvordan være enda tydeligere på at dette vil du ikke høre om, men behandleren vil ikke kunne gripe inn i forhold til vedkommende.

Hvorfor kan du ikke bare reise deg og forlate rommet når h*n begynner å snakke om ting du ikke vil høre noe om?

Gjest BipolarII...jeg visst

Da bryter han forvaltningsloven. Jeg synes selv at det er langt verre om det er en psykolog/psykiater/psykepleier/lærer/NAV-ansatt/politibetjent e.l. som gjør slikt enn f.eks. en postmann. Når han fortsetter - selv når du sier fra - vitner om stor uansvarlighet og umodenhet fra hans side. Ikke bare naivitet. Skjønner han ikke at opplysningene han utleverer til dere er taushetsbelagte? For han har vel i jobben skrevet under taushetserklæring?

Om det kommer ut at han "spyr ut av seg" sensitiv informasjon og disse selv får kjennskap til det, kan han ligge meget tynt an. Om han på død og liv føler denne trangen til å debriefe ved å snakke om det som skjer med personene (klientene) han møter i jobben, får han da for Guds skyld anonymisere tilfellene.

Skjønner veldig godt at du ikke ønsker å bli dratt inn i dette. Du har aldri bedt om det, og snarere gitt uttrykk for at du ønsker at han skal holde kjeft. Her trengs det nok andre tiltak enn "mas" fra deres kant for at han skal sømme seg. Om han i det hele tatt er egnet for å utøve et yrke der han får vite mye om andre personer, er også et spørsmål.

Gjest mellom barken og veden

''H*n er meget,meget naiv, og jeg er oppriktig bekymret for vedkommede''

Hvorfor er du bekymret for vedkommende? Det er vel ikke h*n det er grunn til å bekymre seg for her, men derimot de menneskene hvis private opplysninger evt. spres om.

Om du forteller din behandler om dette, så forandrer ikke det situasjonen noe. Du kan selvfølgelig få råd mht hvordan være enda tydeligere på at dette vil du ikke høre om, men behandleren vil ikke kunne gripe inn i forhold til vedkommende.

Hvorfor kan du ikke bare reise deg og forlate rommet når h*n begynner å snakke om ting du ikke vil høre noe om?

''Hvorfor er du bekymret for vedkommende? Det er vel ikke h*n det er grunn til å bekymre seg for her, men derimot de menneskene hvis private opplysninger evt. spres om''

Jeg har ikke sagt at jeg ikke er bekymret for dem. Jeg lot kun være å oppgi flere opplysninger, noe jeg hadde mine grunner for.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...