Gå til innhold

NHD: Forventninger og krav til en psykolog

Anbefalte innlegg

Gjest Erikz

Hei !

Jeg går for tiden til en psykolog ang. min panikklidelse.

Har hatt dette i snart 4 år, men har følt meg bra over en lang periode nå, og ønsker å trappe forsiktig ned på cipralex som jeg går på.

Går fast hos en psykolog en gang hver tredje uke. Jeg er dòg litt usikker på hva man kan forvente av en psykolog. Han virker profesjonell i den grad at vi håndhilser "hei" og "hadet" .

Jeg har forklart mine problemstillinger omrking lidelsen min til han, men at jeg har det vesentlig bedre nå, og at jeg ønsker å trappe ned fra sommeren av, noe som han er enig i.

Her kommer mine refleksjoner;

1. Han sier blant annet. "bra du vil trappe ned, for du kan jo ikke gå på medisiner hele livet ditt" Dette får meg til å undre. Han vet vel utmerket godt at enkelte må gå på medisiner hele livet sitt, uten at en medisin som cipralex har dokumentert skader på mennesker som har brukt det over en lang periode

2.Han spør meg omtrent hver gang jeg er der om hva slags dose jeg går på og hvaslags medisiner jeg tar. Skal jeg forvente at en psykolog skal huske dette, eller er det vanlig at jeg må minne han på det ? Det har jo noe med å føle at man blir tatt alvorlig

Dette er to momenter som går igjen i timene med han. Litt usikker om dette er noe som jeg skal akseptere, eller om dette er tegn på en dårlig behandler? Ellers er han en veldig all right kar, men nå som jeg har det ganske så bra, så er det naturligvis ikke veldig nyttig å ha samtalene med han. Det blir stort sett prat om hverdagslige ting som sport og fritid.

Fortsetter under...

Første bud; ta sånne ting opp med behandleren! Da kan dere diskutere hva som kan forventes av deg og hva som kan forventes av behandleren. Ellers synes jeg du kan forvente at psykologen husker hvilke medisiner du tar etter en stund i terapi, spesielt siden han spør om det hver time :-) Men jeg synes ikke det er lurt å trappe ned SSRI og terapi samtidig.

Noen må gå på medisiner som cipralex hele livet, men det er vel ikke noe som tyder på at du er en av dem? Det at psykologen sier du ikke kan gå på dem hele livet trenger ikke bety at han mener ingen skal gjøre det, bare at du neppe trenger det og at han synes det er bra at du er villig til å prøve deg uten.

Min behandler spør meg om hva jeg går på av medisiner og hvilken dose (ikke hver gang, men ofte), uten at jeg tviler på h*ns kompetanse av den grunn. Jeg har selv gitt uttrykk for ønske om å slutte med noen medisiner, og behandler spør for å finne ut om jeg har gjort det på egen hånd. En psykolog har dessuten mindre behov for å holde rede på hva du bruker av medisiner enn en lege har.

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Pykologens utsagt er grovt usaklig. Han bør vite bedre.

2. Etter lengre tid i behandling bør han kjenne din medisinering inl. dose. Det finner han ved den 3-5 min journalgjennomgang en bør foreta før hver time.

Gjest Erikz

Psykologer har ikke medikamentlære i sin utdannelse etter hva jeg har forstått. Min psykolog gir f. i medisinene mine... bare til en opplysning...

Jeg er fullt klar over at psykologer ikke har medisinutdannelse.

Allikevel er det svært vesentlig i forhold til nedtrapping av medisiner at psykologen gjør seg kjent med helhetssituasjonen til sin pasient. For mitt vedkommede har dosen og medisinen innvirkning på når og hva slags oppfølging jeg skal ha videre.

Selv om ikke en psykolog har medisinutdanning, beskriver medisinene en hel del om pasienten sine plager. Det oppleves ikke veldig bekreftende ift å bli tatt alvorlig når psykologen hver eneste gang spør om hva slags medisiner jeg går på.

Synes det også er litt pussig når vi prater om hverdagslige ting ( f.eks sport) at han omtrent hver gang spør meg om jeg kjører alpinski( noe han selv elsker) , når jeg til stadighet har svart nei på det spørsmålet.

Vil samtidig bemerke at psykologen virker faglig flink, men jeg måtte bare skrive ned tankene mine om dette..

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...