Gå til innhold

Spm om ECT - NHD?

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt med ECT og har noen spørsmål til deg:

1. Hvor mange behandlinger er vanlig? (Har hørt 6-12, men hva er vanligst?)

2. Hva avgjør hvor mange behandlinger man får? Bare hvor bra man blir eller hvor lang depresjonen har vart og andre ting?

3. Kommer bedringen umiddelbart eller vil det ta noe tid før virkningen setter inn?

4. Har man bare hukommelsesvansker i behandlingstiden eller vil den vare en stund etterpå?

5. Er det noen langtidsbivirkninger?

6. Er det noen ulempe å gå på Lamictal mens man tar ECT? Jeg tenker på at det er krampehemmende...

7. Jeg har vært deprimert i 14 år og tror kanskje at ECT begynner å virke. Det er i så fall det første og eneste som har hjulpet (har prøvd alle mulige medisiner og terapi). Bør jeg få vedlikeholdsbehandling (og i så fall hvor ofte er det?) eller bør jeg bare komme tilbake og begynne ny ECT-periode dersom depresjonen kommer tilbake?

Det ble mange spørsmål, men håper du har tid :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326621-spm-om-ect-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

S: 8-12 er vanligst.

2. Hva avgjør hvor mange behandlinger man får? Bare hvor bra man blir eller hvor lang depresjonen har vart og andre ting?

S: Hvor bra man blir. Vi rekvirerer alltid 12 fra anestesien, men slutter tidligere om effekten er bra nok etter færre behandlinger.

3. Kommer bedringen umiddelbart eller vil det ta noe tid før virkningen setter inn?

S: Ofte ser vi den etter 3-4 behandlinger. Først er den kortvarig (helt ned i 2-3 timer), så varer den lenger, og til slutt varer den over neste behandling.

4. Har man bare hukommelsesvansker i behandlingstiden eller vil den vare en stund etterpå?

S: I de aller fleste tilfeller bare i behandlingstiden og noen dager etter siste behandling. Det finnes dog eksempler på mer langvarige tilfeller.

S: Nei, ikke bortsett fra de få som får hukommelsesproblemer. Bivirkningene av alvorlig depresjon er alltid mye verre.

6. Er det noen ulempe å gå på Lamictal mens man tar ECT? Jeg tenker på at det er krampehemmende...

S: Ja. Vi hopper alltid over dosen dagen før ECT.

7. Jeg har vært deprimert i 14 år og tror kanskje at ECT begynner å virke. Det er i så fall det første og eneste som har hjulpet (har prøvd alle mulige medisiner og terapi). Bør jeg få vedlikeholdsbehandling (og i så fall hvor ofte er det?) eller bør jeg bare komme tilbake og begynne ny ECT-periode dersom depresjonen kommer tilbake?

S: Etter førstegangsbehandling ville jeg ikke gitt vedlikehold. Hvis depresjonene derimot har en tendens til å komme tilbake, er vedlbeh nødvendig.

Det minst hyppige er 1 g per måned. Vanligvis går det i halve/doble intervaller: 1g/4 uker, 1g/2 uker, 1g/uke.

PS. Svært greit å svare når spørsmålene er satt opp slik.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326621-spm-om-ect-nhd/#findComment-2723701
Del på andre sider

S: 8-12 er vanligst.

S: Hvor bra man blir. Vi rekvirerer alltid 12 fra anestesien, men slutter tidligere om effekten er bra nok etter færre behandlinger.

S: Ofte ser vi den etter 3-4 behandlinger. Først er den kortvarig (helt ned i 2-3 timer), så varer den lenger, og til slutt varer den over neste behandling.

S: I de aller fleste tilfeller bare i behandlingstiden og noen dager etter siste behandling. Det finnes dog eksempler på mer langvarige tilfeller.

S: Nei, ikke bortsett fra de få som får hukommelsesproblemer. Bivirkningene av alvorlig depresjon er alltid mye verre.

S: Ja. Vi hopper alltid over dosen dagen før ECT.

S: Etter førstegangsbehandling ville jeg ikke gitt vedlikehold. Hvis depresjonene derimot har en tendens til å komme tilbake, er vedlbeh nødvendig.

Det minst hyppige er 1 g per måned. Vanligvis går det i halve/doble intervaller: 1g/4 uker, 1g/2 uker, 1g/uke.

PS. Svært greit å svare når spørsmålene er satt opp slik.

Takk for svar! Nå ble jeg litt klokere :)

(Jeg har fått med meg at du liker dette spørsmålsoppsettet. Derfor jeg gjorde det sånn ;))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326621-spm-om-ect-nhd/#findComment-2723722
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...