Gå til innhold

Behandlingsmetoder

Anbefalte innlegg

Hei FGT!

Når jeg var lagt inn så fikk jeg ECT.

De trodde at jeg led av bipolar, siden jeg kunne gå fra å være høyt oppe til langt nede.

Men ECT hadde ingen effekt på meg mente de. Det eneste jeg merket var at kjeven var kjempesliten etter hver gang. Vet ikke hvor sunt det er å strømme hjernen.

Nå er mye av skepsisen min til psykiatrien grunn til at jeg ikke vil legges inn. De bruker masse medisiner og doper deg ned hvis du har følelser de synes ikke passer inn. Jeg hadde noen ordentlig dårlige dager og ble lagt i reimseng og fikk flere sprøyter med stesolid rett i låret for at jeg skulle roe meg ned.

De hjalp selvsagt ikke da jeg hadde adrenalin så høyt da jeg var sint over behandlingen. Da tok de fram nosinan, og da gav jeg meg for jeg hadde hørt så mye negativt om det.

Så jeg vil på ingen måte tilbake til noe psykiatrisk avdeling. Det må i tilfelle være en privat psykiatrisk avdeling, noe jeg ikke har råd til. Så jeg har ikke så mange valg...

Hvis du kunne komme inn for en utredning, da går de grundig gjennom alle slags tester, blogprøver, og oppsevasjoner under en mnd. tid eller lenger. Det skjer ingen behandling før det har gått igjennom alt grundig. Skjønner ikke hvorfor det var så ille for deg å være der, men hvis du begynte med feil behandling, da kan jeg nok skjønne hvordan du kan ha hatt det.

Fortsetter under...

Gjest MayLynn

Hei lakua!

Det var vel kognitiv terapi hun drev med.

Men jeg sa ifra når jeg kom til henne at jeg hadde følt meg bra lenge og at jeg ikke ville rote i alt som hadde vært vondt og trist.

Men jeg ville se framover og muligheter isteden for hindringer.

Men det første hun gjorde var å grave i alt som var negativt.

Hun er veldig koselig og jeg åpnet meg helt for henne, men angrer for at jeg gjorde det for det gjorde meg ordentlig syk.

Grunnen til at jeg er skeptisk til medisiner er ikke bare bivirkninger men også av den grunnen at jeg vil vite at det ikke er B12 som er grunne til at jeg er dårlig. Og at de finner ut grunnen til at jeg mangler B12, og ikke bare setter en sprøyte på meg hver tredje mnd. :)

Mangler du noe annet en B12 - jern feks? Har du blitt utredet for cøliaki?

Hei FGT!

Når jeg var lagt inn så fikk jeg ECT.

De trodde at jeg led av bipolar, siden jeg kunne gå fra å være høyt oppe til langt nede.

Men ECT hadde ingen effekt på meg mente de. Det eneste jeg merket var at kjeven var kjempesliten etter hver gang. Vet ikke hvor sunt det er å strømme hjernen.

Nå er mye av skepsisen min til psykiatrien grunn til at jeg ikke vil legges inn. De bruker masse medisiner og doper deg ned hvis du har følelser de synes ikke passer inn. Jeg hadde noen ordentlig dårlige dager og ble lagt i reimseng og fikk flere sprøyter med stesolid rett i låret for at jeg skulle roe meg ned.

De hjalp selvsagt ikke da jeg hadde adrenalin så høyt da jeg var sint over behandlingen. Da tok de fram nosinan, og da gav jeg meg for jeg hadde hørt så mye negativt om det.

Så jeg vil på ingen måte tilbake til noe psykiatrisk avdeling. Det må i tilfelle være en privat psykiatrisk avdeling, noe jeg ikke har råd til. Så jeg har ikke så mange valg...

Du har nok vært på et sted jeg ikke kan kjenne meg i

Men likevel. :-)

Kildekritikk. Du kan ikke stille diagnose på deg selv ut i fra tilfeldig svada du googler opp. Du må konsultere virkelige leger, og stole på dem. Skal du søke opp noe må du basere deg på skrift fra f.eks. Legeforeningen.

(Det er forøvrig ingen skam å ha en personlighetsforstyrrelse. Det er en lidelse på lik linje med alle andre lidelser.)

Men legene har ikke opplevd bivirkninger av medisinene på kroppen selv. Og mange er alt for raske til å skrive ut en resept en å sjekke ut om det kan være noe biologisk.

Jeg hadde selv bivirkninger lenge etter at jeg sluttet med efexor.

Det er noen rykninger som føles som strømstøt i kroppen. Vannlating har blitt et problem osv.

Jeg vil helst undersøkes nøye av noen som er skeptisk til å skrive ut antidepressiva. For først da kan jeg få undersøkelsen jeg ønsker. Og fastlegen jeg hadde var ikke til å prate med når det gjaldt dette, men jeg skal til en privat lege som er veldig dyktig. Så får vi se hva han finner ut...

http://www.motkur.no/index2.htm

Mangler du noe annet en B12 - jern feks? Har du blitt utredet for cøliaki?

Hei MayLynn!

Jeg vet at det er noen andre i familien som har cøliaki.

Og jeg fikk folinsyre også når jeg var lagt inn.

Tåler ikke så veldig godt for salt mat, eller hurtig ris.

Får da veldig luftsmerter.

Så dette kan ha noe med B12 mangel å gjøre?

Annonse

Gjest MayLynn

Hei MayLynn!

Jeg vet at det er noen andre i familien som har cøliaki.

Og jeg fikk folinsyre også når jeg var lagt inn.

Tåler ikke så veldig godt for salt mat, eller hurtig ris.

Får da veldig luftsmerter.

Så dette kan ha noe med B12 mangel å gjøre?

Mangel på vitaminer og jern er symptomer på cøliaki ja. Mageproblemer også. Og dersom du har cøliaki i familien så har du mye større sjangs enn andre til å ha det. Ubehandlet cøliaki går også ut over psyken (sikkert pga mangel på b12 og folat).

Jeg syns virkelig du skulle teste deg! Det finnes en selvtest du kan kjøpe på apoteket til 175 kr. Den kan gi en indikasjon - er den positiv så har du så og si helt sikkert cøliaki, men du KAN ha det hvis den er negativ også. (Fordi ikke alle har det antistoffet som denne testen måler og dermed vil den ikke slå ut).

Så jeg hadde bedt legen ta en blodprøve jeg!!! Evt kjøp den selvtesten først mens du venter på time hos legen.

Du har nok vært på et sted jeg ikke kan kjenne meg i

Nei det er mange som ikke tror at det er slik.

Men jeg vet om flere som har opplevd det samme som jeg.

Det var en person som var ordentlig hyggelig mot meg der.

Han var en mc fyr som var stor som et fjell og snill som et lam.

Når jeg ble lagt i reimer og dopet ned, så våknet jeg opp på en egen avdeling hvor det bare var meg og to pleiere/voktere. Han var en av dem. Han behandlet meg med respekt og ikke som et lite barn. Han hadde ikke noe formel utdannelse innen psykiatrien heller men han var medmenneskelig.

Gjest MayLynn

Mangel på vitaminer og jern er symptomer på cøliaki ja. Mageproblemer også. Og dersom du har cøliaki i familien så har du mye større sjangs enn andre til å ha det. Ubehandlet cøliaki går også ut over psyken (sikkert pga mangel på b12 og folat).

Jeg syns virkelig du skulle teste deg! Det finnes en selvtest du kan kjøpe på apoteket til 175 kr. Den kan gi en indikasjon - er den positiv så har du så og si helt sikkert cøliaki, men du KAN ha det hvis den er negativ også. (Fordi ikke alle har det antistoffet som denne testen måler og dermed vil den ikke slå ut).

Så jeg hadde bedt legen ta en blodprøve jeg!!! Evt kjøp den selvtesten først mens du venter på time hos legen.

Datteren min hadde B12 mangel, folatmangel, jernmangel og lav blodprosent. Da de fant ut dette tok de blodprøver mot cøliaki som slo ut.

Det er altså typisk med de vitaminmanglene du har. Det er fordi tarmen ikke klarer å ta opp nok næring siden tarmtottene er avflatet fordi de ikke tåler gluten.

Men det er veldig mange forskjellige symptomer på cøliaki, og noen har INGEN symptomer og oppdager det ved en tilfeldighet.

Tusen takk MayLynn!

Hadde det vært så enkelt så hadde det vært kjempefint.

Skal ta å kjøpe den testen i morgen og se om jeg kan få en lege time for å sjekke dette også. :)

Tusen takk!!!

Gjest MayLynn

Tusen takk MayLynn!

Hadde det vært så enkelt så hadde det vært kjempefint.

Skal ta å kjøpe den testen i morgen og se om jeg kan få en lege time for å sjekke dette også. :)

Tusen takk!!!

Vær så god! :-) Det er jo ikke sikkert du har det men verdt å sjekke ihvertfall.

Det er mange leger som ikke tenker på cøliaki - men det var rart at de ikke har sjekket DEG for det som har så mye b-vitaminmangler.

Si fra hvordan det går da!

Gjest MayLynn

Vær så god! :-) Det er jo ikke sikkert du har det men verdt å sjekke ihvertfall.

Det er mange leger som ikke tenker på cøliaki - men det var rart at de ikke har sjekket DEG for det som har så mye b-vitaminmangler.

Det er ikke alle apoteker som har testen. Her hvor jeg bor har ett av to apoteker den. Så ikke gi opp om de ikke har den første plassen dere prøver. Her er utdrag fra cøliakiforeningen.

www.ncf.no

FIND OUT CELIAC TEST I SALG I NORGE

FindOut Diagnostic ABs selvtest for cøliaki er nå i salg i Norge, både på internett og i Allianceapotekenes utsalg. Testen viser om det finnes IgA autoantistoffer mot transglutaminase-2 (TG-2) i blodet som gir en god indikasjon på om man har cøliaki eller ikke. Endelig diagnose må settes av lege. (20.09.2006)

Ja jeg skal si ifra hvordan det går MayLynn!

Og jeg sender deg en masse klemmer!!!!

For jeg er 90% sikker på at jeg har det da jeg har to nevøer og en kusine som har det. Og jeg har alltid hatt problemer med magen fra jeg var liten. :)

Så det hjalp så utrolig å få den beskjeden fra deg!!!

Fra å være så nede som jeg har vært i det siste, så fikk jeg en opptur nå. Skal til apoteket i morgen, og selvsagt vet jeg at fallhøyden blir ganske stor hvis det ikke skal vise seg å være dette, men jeg er rimelig skrå sikker på at du har rett. :))

Tusen takk igjen!!!! :D

Annonse

Datteren min hadde B12 mangel, folatmangel, jernmangel og lav blodprosent. Da de fant ut dette tok de blodprøver mot cøliaki som slo ut.

Det er altså typisk med de vitaminmanglene du har. Det er fordi tarmen ikke klarer å ta opp nok næring siden tarmtottene er avflatet fordi de ikke tåler gluten.

Men det er veldig mange forskjellige symptomer på cøliaki, og noen har INGEN symptomer og oppdager det ved en tilfeldighet.

Hei MayLynn!

Jeg har tatt den hjemmetesten på cøliaki, men den slo ikke ut.

Så jeg var på sykehuset i dag og tok blodprøver, og ikke bare for å sjekke cøliaki men andre ting også. Skal også levere en urinprøve for å se om jeg har protein intoleranse.

For nå er det tungt så ringte til Oslo Hospitalet for å høre om det gikk å bli lagt inn der i dag. Men det gikk ikke.

Skulle egentlig dra på påskeferie i går, men jeg var for dårlig og så ville jeg ta timen på sykehuset så jeg får svar så fort som mulig. Har ikke orket å dra i dag heller så vi får se om det blir noe påskeferie på oss.

Etter jeg har tatt urinprøven i morgen tidlig så starter jeg med diet som om jeg skulle hatt cøliaki og protein intoleranse for å se om det vil hjelpe. Ellers så prøver jeg noe annet jeg har fått tilbud om, og det er vitaminer i store doser.

Riktig god påske til dere alle, og håper dere får en sykdoms fri påske!

Gjest MayLynn

Hei MayLynn!

Jeg har tatt den hjemmetesten på cøliaki, men den slo ikke ut.

Så jeg var på sykehuset i dag og tok blodprøver, og ikke bare for å sjekke cøliaki men andre ting også. Skal også levere en urinprøve for å se om jeg har protein intoleranse.

For nå er det tungt så ringte til Oslo Hospitalet for å høre om det gikk å bli lagt inn der i dag. Men det gikk ikke.

Skulle egentlig dra på påskeferie i går, men jeg var for dårlig og så ville jeg ta timen på sykehuset så jeg får svar så fort som mulig. Har ikke orket å dra i dag heller så vi får se om det blir noe påskeferie på oss.

Etter jeg har tatt urinprøven i morgen tidlig så starter jeg med diet som om jeg skulle hatt cøliaki og protein intoleranse for å se om det vil hjelpe. Ellers så prøver jeg noe annet jeg har fått tilbud om, og det er vitaminer i store doser.

Riktig god påske til dere alle, og håper dere får en sykdoms fri påske!

Hei Glenn, kjekt å høre fra deg. Synd at du ikke fikk utslag på testen, det hadde vært en grei forklaring om det var cøliaki. Men som sagt så trenger ikke cøliaki slå ut på den hjemmetesten. Godt at du nå får tatt blodprøver.

Uansett så blir du vel utredet for B12 mangelen nå? Jeg leste litt rundt på nettet ang dette og det kan jo skyldes flere ting og bør alltid utredes.

Dersom du fremdeles mistenker cøliaki så er det ikke så lurt å begynne på glutenfritt kosthold. Du må nemlig svelge slangen for de må sjekke tynntarmen for å stille en endelig diagnose. Jeg syns de burde ha gjort dette på deg siden du har cøliaki i familien og har så mye vitaminmangler, uansett om blodprøvene slår ut eller ikke. Hvis du begynner på glutenfritt kosthold så vil tarmen normalisere seg og da vil de ikke finne en eventuell cøliaki.

Ellers får du ha god påske du også - ikke gi opp å finne ut hva som er galt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...