Gå til innhold

Innpåsliten psykiater

Anbefalte innlegg

Gjest påskekyllingen

Jeg er innlagt i en intermediæravdeling og har vært der i 2 måneder. Der har jeg en psykiater som ofte klemmer meg. Han spør først om han kan få en klem og jeg pleier å gi ham det, men synes det er litt ubehagelig. Vil egentlig helst ikke ha et så nært forhold til ham. Han er dessuten 30 år eldre enn meg.

Hva synes dere andre om sånne psykiatere? Er det bare jeg som er prippen? Er dette normalt? Synes det er vanskelig å sette grenser og han vet at jeg har problemer med det. Ellers er han veldig flink og grei!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326812-innp%C3%A5sliten-psykiater/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

"Hva synes dere andre om sånne psykiatere? Er det bare jeg som er prippen? Er dette normalt?"

Dette er helt ufaglig og meget klandreverdig. Det er ikke du som er prippen, det er han som går langt over normale grenser. Dette er ikke normal oppførsel fra en behandler. Hos meg ville dette gitt kun en advarsel - deretter sparken.

Annonse

"Hva synes dere andre om sånne psykiatere? Er det bare jeg som er prippen? Er dette normalt?"

Dette er helt ufaglig og meget klandreverdig. Det er ikke du som er prippen, det er han som går langt over normale grenser. Dette er ikke normal oppførsel fra en behandler. Hos meg ville dette gitt kun en advarsel - deretter sparken.

Tror du ikke det er enkelte som faktisk setter pris på nærheten han gir (så sant han ikke er påtrengende)? Det kan være mye terapi i en god klem, selvfølgelig avhengig av problematikken.

Klemming har ingenting å gjøre i terapi.

Nei, kanskje ikke, men det er ikke en intuitiv sannhet for meg. Som pragmatiker er utgangspunktet mitt å finne ut hva som faktisk fungerer. Hvis forskning viser at klemming har negativ effekt, er det selvsagt uaktuelt. Hvis det motsatte i enkelte tilfeller derimot skulle vise seg å ha en positiv effekt, så må man selvfølgelig se på hvordan man kan få utnyttet dette. Men la det være sagt; - Jeg arbeider selv med mennesker. En del av dem mottar terapi, og jeg er svært restriktiv med fysisk nærhet. En klapp på skuldra er vel omtrent det lengste jeg strekker meg, og kun hvis situasjonen taler for det. Jeg har dog kolleger (kvinnelige) som klemmer mye, og jeg har aldri sett noen negativ respons på dette.

Gjest en annen av dem

Nei, kanskje ikke, men det er ikke en intuitiv sannhet for meg. Som pragmatiker er utgangspunktet mitt å finne ut hva som faktisk fungerer. Hvis forskning viser at klemming har negativ effekt, er det selvsagt uaktuelt. Hvis det motsatte i enkelte tilfeller derimot skulle vise seg å ha en positiv effekt, så må man selvfølgelig se på hvordan man kan få utnyttet dette. Men la det være sagt; - Jeg arbeider selv med mennesker. En del av dem mottar terapi, og jeg er svært restriktiv med fysisk nærhet. En klapp på skuldra er vel omtrent det lengste jeg strekker meg, og kun hvis situasjonen taler for det. Jeg har dog kolleger (kvinnelige) som klemmer mye, og jeg har aldri sett noen negativ respons på dette.

Nei sett nei, er mange som ikke viser det. Og altfor mange behandlere som påtvinger sine pasienter mer kroppskontakt enn nødvendig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...