Gå til innhold

NHD spørsmål om cipralex+sovemedisin

Anbefalte innlegg

seniorita signatura

Hei,

Takk for at du kan svare på spørsmål gratis. Det er til stor hjelp.

Jeg lurer på hva som skjer i hjernen når jeg først beordrer cellene om å ikke reoppta serotonin(ved å ta cipralex), men dernest sløver ned hele cellen ved å ta imovane/sobril/serequel for å få sove.

Mon tro om dette vil foringe effekten av cipralex og at jeg bare skal holde meg til den og vente på at den begynne å virke?

Tre års kroniske søvnvansker gjør at jeg har havnet i en ond sirkel når det kommer til nervøsitet ved innsovning. Bruker massevis av timer på å få sove, ofte døgner jeg to tre ganger pr uke. Mistet skole og jobb og alt annet fornuftig.

Skal starte behandling hos psykolog om ikke lenge, frem til det har vi avtalt at jeg starter på cipralex.

Legen på dps, som gav meg cipralex gav meg også serequel og sa de hadde god efaring med denne sammen med cipralex.

Nå er det sånn at jeg bor alene og er ganske redd nye medisiner. Så jeg hadde vært mer bekvem med å bruke imovane/sobril som jeg ikke har bivirkninger av og er kjent med.

Hvilket alternativ hjelper cipralexen til å funke best mulig:

1.Cipralex10mg morgen og 5-7.5mg imovane på kvelden i to uker for å få rutine, deretter minske imovanen?

2.Cipralex10mg morgen og sobril 20mg på kvelden i to uker, deretter minske sobrilen?

3.Cipralex10mg morgen og 25mg serequel på kvelden i to uker og så minske serequelen?

4.Cipralex5mg morgen og cipralex 5mg kveld og holde ut til den virker på innsovningen.

Jeg trenger søvn ihvertfall.. Nærmest tullete i hodet. Jeg vil så gjerne bli frisk og normal igjen.

Disse tre årene har jeg brukt 20-25mg sobril 3 til 4 netter i uka(aldri mer).

Fortsetter under...

seniorita signatura

skal cipralex virke på søvn??? det har jeg ikke opplevd(eller hørt om)

legen min ba meg ta det på morgenen

Nei cipralex virker ikke direkte på søvn. Bak søvnproblemet mitt ligger post traumatisk stress og angst. På langsikt vil cipralex og terapi forhåpentligvis kunne lette sjelen slik at jeg klarer å sovne lettere.

Min venninne startet å ta cipralex på kvelden istedenfor på morgenen og hun fikk sove bedre da. Uten at jeg oppfordrer noen til å gjøre det, må selvsagt gjøres i samsvar med lege.

Gjest insomnia BB

Nei cipralex virker ikke direkte på søvn. Bak søvnproblemet mitt ligger post traumatisk stress og angst. På langsikt vil cipralex og terapi forhåpentligvis kunne lette sjelen slik at jeg klarer å sovne lettere.

Min venninne startet å ta cipralex på kvelden istedenfor på morgenen og hun fikk sove bedre da. Uten at jeg oppfordrer noen til å gjøre det, må selvsagt gjøres i samsvar med lege.

jeg har også ptss(post traumatisk stress syndrom),men for min del funker ikke cipralex på hverken søvn eller traumer(naturlig nok må traumer bearbeides)

får håpe du får bedre effekt enn meg:) Lykke til:)

seniorita signatura

Tilleggsinfo, jeg har kronisk hepatitt b (hatt siden jeg var 2 år gammel) høye, men normale leververdier.

Leste på www.sovnhjelpen.no nettopp. STILNOCT må jo være det beste! Det er kun innsovning som er vanskelig hos meg!

Takk for svar!

Annonse

seniorita signatura

Tilleggsinfo, jeg har kronisk hepatitt b (hatt siden jeg var 2 år gammel) høye, men normale leververdier.

Leste på www.sovnhjelpen.no nettopp. STILNOCT må jo være det beste! Det er kun innsovning som er vanskelig hos meg!

Takk for svar!

Gjest insomnia BB

Takk for svar!

stilnoct er helt greit det,men "glemmer" du å legge deg,går effekten fort ut(er en innsovningspille i størr egrad enn imovane,f.eks)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...