Gå til innhold

mobbing

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest togli

Søsteren min sa noe interessant en gang. Hun snakket om at det selvsagt er alle foreldres store skrekk at barna deres blir mobbeofre. Det hun syntes var rart, var at så mange foreldre ikke heller så på det som sin store skrekk at barna deres ble mobbere...

Det er aldri et mobbeoffers feil at h*n blir mobba. Har man et barn som er en mobber, så har man gjort noe fundamentalt galt i barneoppdragelsen.

Mobbere, både barn og voksne, sliter nok med usikkerhet, behov for å hevde seg, samt at de sliter med manglende empati.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326887-mobbing/#findComment-2727088
Del på andre sider

Søsteren min sa noe interessant en gang. Hun snakket om at det selvsagt er alle foreldres store skrekk at barna deres blir mobbeofre. Det hun syntes var rart, var at så mange foreldre ikke heller så på det som sin store skrekk at barna deres ble mobbere...

Det er aldri et mobbeoffers feil at h*n blir mobba. Har man et barn som er en mobber, så har man gjort noe fundamentalt galt i barneoppdragelsen.

Mobbere, både barn og voksne, sliter nok med usikkerhet, behov for å hevde seg, samt at de sliter med manglende empati.

''Det er aldri et mobbeoffers feil at h*n blir mobba.''

Jeg vet ikke.. når tilbakemeldinger over tid er de samme så må det være noe med den som blir mobbet.. i tillegg til andre tilbakemeldinger på at en avviker fra det normale.. at en er som en er..

Dersom jeg ikke misforstår hva det vil si å bli mobba da.. Det har jo vist seg at jeg har misforstått betydningen av noen begrep også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326887-mobbing/#findComment-2727106
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg vet ikke.. når tilbakemeldinger over tid er de samme så må det være noe med den som blir mobbet.. i tillegg til andre tilbakemeldinger på at en avviker fra det normale.. at en er som en er..

Dersom jeg ikke misforstår hva det vil si å bli mobba da.. Det har jo vist seg at jeg har misforstått betydningen av noen begrep også.

Cluet er å lære barn at folk er forskjellige. Vi må lære barna våre at mangfold er positivt og motvirker en "kjedelig" verden. Folk må få lov til å være som de er så lenge de ikke plager andre.

Vi voksne er ikke et hakk bedre! Vi tror det er helt greit å baksnakke folk i barns nærvær. Vi prater negativt om mennesker vi synes er "spesielle" fordi de ikke er som oss. Hvem definerer hva som er "normalt" eller "spesielt"?

Jeg kjenner barn som er mobbere. Felles for dem alle er at foreldrene prater negativt om alt og alle rundt kjøkkenbordet. Dessuten er det endel foreldre som mener at unger selv skal ordne opp, uten innblanding, når det skjer konflikter med andre barn. Det er vår oppgave som foreldre å veilede barna våre. Det viktige er å finne en mellomting mellom veiledning og det å ha "full kontroll". Vi kan veilede og deretter gi barna muligheten til å ordne opp på best mulig måte selv.

Jeg synes også mange foreldre svikter sitt ansvar så lenge de merker at ens egne barn har det bra sosialt. Man skal alltid tenke at en har ansvar for at ens eget barn også lærer å ta grep for å gjør hverdagen lettere for andre barn.

En ting man også bør lære sine barn, er strategier for å lettere unngå å bli mobbeofre. Man kan lære barna å være tydelige mht egne grenser. Barn skal ikke akseptere at andre oppfører seg spydig og tråkker over deres grenser. En bra måte å lære dette på, kan være å spille rollespill der man får øve seg på å gi svar på tiltale i bestemte situasjoner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326887-mobbing/#findComment-2727112
Del på andre sider

Gjest jaja og neinei

''Dersom jeg ikke misforstår hva det vil si å bli mobba da.. Det har jo vist seg at jeg har misforstått betydningen av noen begrep også.''

Hvis det du mente med mobbeinnlegget ditt er at du blir mobba her på dol, så tror jeg du misforstår hva det vil si å bli mobba, ja. Men det kan godt hende det ikke var det du mente. Jeg fikk imidlertid den følelsen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326887-mobbing/#findComment-2727113
Del på andre sider

Annonse

Gjest lakua

Ren ondskap, veldig lite empati og behov for å tøffe seg i kameratgjengen.

Jeg ble mobbet(inkl. misbruk), og jeg vet at den dag i dag er "lederen" for den gjengen akkurat likedan som den gangen (vel.. snart 30 år siden ). Faktisk kun en som har bedt om unnskyldning i voksen alder, og han var ikke med på det som skjedde, bare så på uten å si noe. Han var bare ikke tøff nok den gangen, men det er han idag :).

Det finnes onde mennesker der ute, uten følelser og empati, det er jeg overbevist om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326887-mobbing/#findComment-2727120
Del på andre sider

Gjest liker å være anonym

Mener du at du blir mobbet på DOL? Jeg har lest alle trådene dine og oppfatter ikke at du blir mobbet. Det jeg ser er at veldig mange mennesker engasjerer seg for å hjelpe deg, og at noen av innleggene er kritiske i forhold til at du ikke tar til deg lærdommen du får og følger opp men bare spør og spør og spør..

Jeg har selv svart på noen av innleggene dine og merker selv at jeg blir frustrert av å ikke nå frem.

Men mobbing, nei ikke som jeg ser det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326887-mobbing/#findComment-2727159
Del på andre sider

Gjest Mobbing

"Det er mobbing når en person gjentatte ganger og over tid utsettes for negative handlinger" "Dette kan dreie seg om fysisk mobbing eller psykisk mobbing: trakassering, plaging, utfrysing, sårende erting o.l. Det er typisk for situasjonen at offeret ikke er i stand til å forsvare seg."

"Hva er mobbing?

Mobbing er når en person gjentatte ganger over en viss tid blir utsatt for negative handlinger fra en eller flere personer. Det er en viss ubalanse i styrkeforholdet. Den som blir utsatt for de negative handlingene, har problemer med å forsvare seg og er ofte nesten hjelpeløs overfor den eller dem som plager ham eller henne.

(Dan Olweus, Mobning i skolen, i Mobbing kan stoppes av Helle Høiby 2002) "

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326887-mobbing/#findComment-2727164
Del på andre sider

Så du mener at du bli mobbet her nå?

Skal alle da slutte å svare ærlig på innleggene dine?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326887-mobbing/#findComment-2727167
Del på andre sider

Gjest jeg vet hva mobbing er

Mener du at du blir mobbet på DOL? Jeg har lest alle trådene dine og oppfatter ikke at du blir mobbet. Det jeg ser er at veldig mange mennesker engasjerer seg for å hjelpe deg, og at noen av innleggene er kritiske i forhold til at du ikke tar til deg lærdommen du får og følger opp men bare spør og spør og spør..

Jeg har selv svart på noen av innleggene dine og merker selv at jeg blir frustrert av å ikke nå frem.

Men mobbing, nei ikke som jeg ser det.

Du blir ikke mobbet, slik jeg ser det. Men du tøyer tålmodigheten til dem som gidder å lese + kommentere de endeløse utredningene dine om det samme om og om igjen. Da kommer det til et punkt der ikke folk gidder å prøve å gi deg råd på en vanlig måte, og de sier ting _tydelig_ til deg. Når da ikke engang klare, tydelige og konkrete råd "glir inn", forstår jeg at det kan irritere folk. Man føler kanskje at man har sløst en del tid og energi på noe som viser seg å være totalt nyttesløst (selvom du til stadighet påstår at det hjelper deg å skrive på forumet). Dét har jeg sluttet å tro på for lenge siden, og jeg er nok ikke den eneste.

Når det er sagt, jeg forstår at du kan føle at vel mange uttaler seg om og til deg som person, men vet du hva; det legger du HELT opp til selv, og det må du tåle når du velger å brette ut livet ditt på et forum som dette.

Forøvrig har jeg faktisk aldri kommentert et innlegg fra deg, syntes bare det ble VEL drøyt av deg å antyde at du blir mobbet her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326887-mobbing/#findComment-2727188
Del på andre sider

Gjest Villniss

Tror ikke du blir direkte mobbet her på dol. Og du er ikke dum, og ikke mangler du kunnskap. Tror heller ikke at du ligger etter andre på din alder.

Jeg tror du derimot er syk i den betydning "betydelig nedsatt funksjonsevne". Kanskje sliter du med lavt selvbilde og liten selvtillit også? Men dette er jo noe du skal få hjelp til, så fortvil ikke.

Tror nok mange som svarer deg på en negativ måte selv har en del å stri med. Tror ikke de mangler empati eller er onde, men at de "der og da" er i et skikkelig dritthumør selv og lett blir irriterte på alt og alle, og dermed svarer stygt.

Men jeg vet jo ikke. Det er et ordtak som sier "på seg selv kjenner en andre", og det er kanskje derfor jeg skriver dette, men NHD sier det motsatte, nemlig at "på seg selv kjenner en INGEN andre!" ;-) Så jeg vet ikke.

Ønsker deg lykke til med å finne ut ting og tang. Håper du får den hjelpen du trenger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326887-mobbing/#findComment-2727210
Del på andre sider

Annonse

Gjest Villniss

Tror ikke du blir direkte mobbet her på dol. Og du er ikke dum, og ikke mangler du kunnskap. Tror heller ikke at du ligger etter andre på din alder.

Jeg tror du derimot er syk i den betydning "betydelig nedsatt funksjonsevne". Kanskje sliter du med lavt selvbilde og liten selvtillit også? Men dette er jo noe du skal få hjelp til, så fortvil ikke.

Tror nok mange som svarer deg på en negativ måte selv har en del å stri med. Tror ikke de mangler empati eller er onde, men at de "der og da" er i et skikkelig dritthumør selv og lett blir irriterte på alt og alle, og dermed svarer stygt.

Men jeg vet jo ikke. Det er et ordtak som sier "på seg selv kjenner en andre", og det er kanskje derfor jeg skriver dette, men NHD sier det motsatte, nemlig at "på seg selv kjenner en INGEN andre!" ;-) Så jeg vet ikke.

Ønsker deg lykke til med å finne ut ting og tang. Håper du får den hjelpen du trenger.

I tillegg til de grunnene jeg oppgav (som jeg ikke vet er riktige men som jeg kjenner meg selv igjen i), så er det nok noe i det andre skriver her også.

Uansett, ønsker deg alt godt! (Og det gjør nok de aller aller fleste her.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326887-mobbing/#findComment-2727216
Del på andre sider

''Hun snakket om at det selvsagt er alle foreldres store skrekk at barna deres blir mobbeofre. Det hun syntes var rart, var at så mange foreldre ikke heller så på det som sin store skrekk at barna deres ble mobbere...''

Veldig godt poeng!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326887-mobbing/#findComment-2727239
Del på andre sider

Hei,

Jeg har ikke fulgt så veldig godt med, men slik jeg har skjønt de, er det enkelte som kommer med konstruktiv kritikk til deg og som noen ganger kanskje kan bli litt småirritert over at de må gjenta det. Dette er ikke mobbing.

Jeg har imidlertid lagt merke til at svært mange av gjengangerne på psykiatri kan få svar fra ukjente nick av typn "Å, jeg er så lei deg" osv. DET synes jeg ikke er særlig pent gjort, og jeg synes dem som gjør slikt bør ta seg sammen.

Det er ikke hyggelig å få slike surmaga kommentarer, og jeg skjønner godt at forekomsten av slike kan føre til et overfokus på det og ikke på alle de postitive og/eller konstruktive tilbakemeldingene du får.

Uansett synes jeg slike kommentarer først og fremst sier noe om _avsenderen_ av dem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326887-mobbing/#findComment-2727243
Del på andre sider

Gjest trøttsøndag

Du har en repetiv adferd og det blir slitsomt for enkelte i lengden. Dessuten har du et enormt oppmerksomhetsbehov, det er også slitsomt.

Men som andre er inne på kan man la være å lese det du skriver. Det er lest før, hørt før, diskutert før og besvart i det uendelige uten at det ser ut til at noen når frem, selv om du hevder det motsatte.

Og du blir ikke mobbet i mine øyne. Mange mennesker her inne har involvert seg i deg og ditt over lang tid og vil deg bare godt.

Sleivbemerkninger er en del av dette forumet og det er leit. Det burde være unødvendig, men kanskje du gjennom å endre din adferd litt kan unngå dem? Bare sånn til ettertanke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326887-mobbing/#findComment-2727291
Del på andre sider

Gjest BorderlineInrecovery

Det er vanskelig å motta kritikk. Selv om den er konstruktiv. Og det er også særdeles vanskelig å få relativt mye kritkk som går på en selv som person. Kanskje DOL ikke er så bra for deg.

Det er også ikke lett å gi kritikk på den rette måten synes jeg heller. Og når en opplever at en blir frustrert kan det også komme noen sleivspark til tider som ikke er like gjennomtenkte. Jeg tror også at et nettforum som dette gjør det lettere å bare buse ut med ting. Vi har i teorien en anonymitet som kan gjøre at folk sier ting de kanskje ikke ville turt å sagt ansikt til ansikt til vedkommende.

Men hvis du sitter igjen med disse følelsene. At Dol bryter deg ned fremfor å bygge deg opp er det kanskje på tide og ta en pause. Hva med å bare skrive svar til andre og ikke bruke dette stedet som et terapirom. For din egen del.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326887-mobbing/#findComment-2727311
Del på andre sider

Du blir etter min oppfatning ikke mobbet på dol. Av og til får du noen uvennlige bemerkninger, men det tror jeg du må regne med.

Nei, jeg føler heller ikke at jeg blir det.. Som noen skriver her i denne tråden, så må jeg regne med noen sleivspark.. men mobbing er noe helt annet. Så det var godt å få akurat det avklart. Og det synes jeg at jeg fikk i denne tråden..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326887-mobbing/#findComment-2727933
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...