Gjest hone Skrevet 3. august 2001 Skrevet 3. august 2001 Jeg går på langtidsbehandlig av gjentatte urinveisinfeksjoner pga at jeg har en refluks i urinveien. Men når jeg tar urinprøver nå så har jeg endel eggevite, men det utvikler seg ikke noe mer når han dyrker den. Hva betyr det? Betyr det at medisinen virker, men at jeg vil få tilbake infeksjonen viss jeg slutter på den??? Hva vil skje om jeg ikke blir bedre?? Sist gang jeg fikk det gikk jeg på medisin i 6 år før jeg ble bra! Er det i det hele tatt mulighet for å bli bra igjen av refluks i uriveiene?? Eller kan dette være noe midlertidig i forbindelse med utviklikingen av kroppen min (er 17 år)? Jeg har både spurt legen min og andre men jeg synst at jeg får vite alt for lite!!! 0 Siter
Trygve Talseth, Urolog Skrevet 6. august 2001 Skrevet 6. august 2001 Eggehvite i urinen trenger ikke ha noen smmenheng med infeksjoner. Det KAN være uttrykk for sykdom i nyrene, men spor av eggehvite i urinen kan mange ha uten at det er noen sykdom. Når urinen din er bra under behandling, betyr det at behandlingen er effektiv. Men ingen kan vite med sikkerhet hva som skjer når du stopper med kuren. Refluks kan li borte, men det betyr hvor kraftig refluks du har. Refluks betyr altså at "ventilen" mellom urinlederen og blæren ike fungerer. Når du tisser, presses noe urin oppover mot nyrene. Er det kraftig refluks helt opp i nyrene med utvidet urinleder og nyrebekken, blir nok ikke dette borte av seg selv. Refluks disponerer for infeksjoner, blant annet fordi du ikke får tømt blæren fullstendig. Den urinen som presses oppover, kommer ned i blæren igjen. En del har nytte av å tømme blæren på nytt like etter at de har vært på toalettet. Om du bruker forebyggende medisin som Hiprex, er ikke det skadelig og virker ikke på bakterier ellers i kroppen. Dette ble kanksje litte for mye og vanskelig, men du kan jo bruke dette til å diskutere nærmere med legen din. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.