Gå til innhold

Våren gjør meg urolig

Anbefalte innlegg

Gjest giret

Hver vår merker jeg at jeg sliter veldig med søvnen. Får ikke sove. Ligger våken hele natten. Jeg kjenner at jeg har problemer med pusten. Pusten går alt for fort. Klarer ikke å slappe av. Ikke er jeg deprimert direkte, heller motsatt. Men full av uro. Klarer ikke å konsentrere meg om noe. Klarer ikke å sitte i ro. Er aktiv hele dagen, men fortsatt ikke trett når kvelden kommer. Røyker hele tiden. Gjør meg litt roligere, men det varer ikke lenge. Hva er dette for noe? Det er som om jeg er konstant ruset.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/326993-v%C3%A5ren-gj%C3%B8r-meg-urolig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest giret

Jeg vet ikke om noen i familien som har det nei. Har snakket med fastlegen om det at jeg ikke får sove. Og har fått sovemedisin. Nå er denne uroen ikke bare ubehagelig, men veldig herlig og. Jeg kjenner meg nemmelig veldig gira og lykkelig på samme tid, som det er veldig slitsomt.

Gjest googla

Jeg vet ikke om noen i familien som har det nei. Har snakket med fastlegen om det at jeg ikke får sove. Og har fått sovemedisin. Nå er denne uroen ikke bare ubehagelig, men veldig herlig og. Jeg kjenner meg nemmelig veldig gira og lykkelig på samme tid, som det er veldig slitsomt.

Søk på Manisk/depressiv eller bipolar og les om symptomene.

Gjest lakua

Jeg pleier å bli slik om våren. Ikke så rart da når alt blir lysere og alt begynner å spire og gro.

Vinteren er desto mere mørk og energiløs for min del. ER virkelig ikke dette normalt??

Jeg har vært sånn så lenge jeg kan huske, men blir bare værre med årene.

MÅ alt absolutt sykeliggjøres? Solen har meget mye å si for menneskers psyke, mener

Gjest lakua

Dette høres ut som bipolar lidelse. Har du luftet det for fastlegen din? Har du bipolare slektninger?

I vår familie kaller vi dette for årstidssvingninger? Har hørt mange snakke om dette. Når våren (og sommeren) kommer, blir alt lysere og mye lettere.

Når vinteren kommer blir alt mørkt og trist. Hva er forskjellen på dette og bipolar lidelse da??

Hvem og hvilke "proffesorer" er det som har "diktet" opp dette?

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

I vår familie kaller vi dette for årstidssvingninger? Har hørt mange snakke om dette. Når våren (og sommeren) kommer, blir alt lysere og mye lettere.

Når vinteren kommer blir alt mørkt og trist. Hva er forskjellen på dette og bipolar lidelse da??

Hvem og hvilke "proffesorer" er det som har "diktet" opp dette?

Hvis "årstidssvingningene" er så plagsomme at de gir "alvorlig subjektivt ubehag og/eller fører til betydelig funksjonsnedsettelse", er det sykdom - sannsynligvis bipolar.

Hvis svingningene kun gir litt dårligere eller bedre dager, er det bare "årstidssvingninger".

Av ditt første innlegg oppfattet jeg at dette var så plagsomt at du vurderte om det kunne være sykdom.

Bipolar lidelse er ikke oppfunnet at noen professorer. Lidelsen har eksistert like lenge som det har vært mennesker på jorden.

Gjest lakua

Hvis "årstidssvingningene" er så plagsomme at de gir "alvorlig subjektivt ubehag og/eller fører til betydelig funksjonsnedsettelse", er det sykdom - sannsynligvis bipolar.

Hvis svingningene kun gir litt dårligere eller bedre dager, er det bare "årstidssvingninger".

Av ditt første innlegg oppfattet jeg at dette var så plagsomt at du vurderte om det kunne være sykdom.

Bipolar lidelse er ikke oppfunnet at noen professorer. Lidelsen har eksistert like lenge som det har vært mennesker på jorden.

Okey, takk skal du ha. Joda det er mange i min familie som sliter så mye at funksjonen tydelig svinger veldi opp og ned. Det typiske er at når oktober/november kommer så blir vi deprimerte. Svært energifattig og kan sove hele døgnet.

Det er kun meg som har diagnosen bipolar. De andre sier bare at "det er mange som er sånn i vår familie, dette er ikke noe nytt nei". Det dukker stadig opp flere med disse utsagnene etterhvert som jeg har blitt mere åpen om at jeg sliter. Men jeg sliter jo av andre grunner også i tillegg.

Det "rare" er at da jeg brukte litium så kom denne depresjonen uansett på november. Men ellers hadde jeg kjempebra effekt av den. Har også "skylapper" i perioder hvor jeg føler meg oppstemt og friskere, slik at jeg ikke tror noe på at jeg er bipolar. Er dette vanlig ved bipolare lidelser eller?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...