Gå til innhold

NHD Fysisk kontakt i behandlingen

Anbefalte innlegg

Gjest kosejenta30

Jeg har forstått at du er imot all fysisk kontakt mellom behandlere og pasienter. Jeg har et helt team rundt meg av 5-6 personer som alle har gitt meg klem. Noen gir meg klemmer hver gang de ser meg og når jeg går... og jeg har ikke noe imot det.

Ville du ha sparket hele gjengen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327016-nhd-fysisk-kontakt-i-behandlingen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nå fremstiller du meg noe strengere enn jeg egentlig er.

Jeg er ikke motstander av enhver fysisk kontakt. Om det føles naturlig for pasienten å håndhilse både før og etter timen, må en gjerne gjøre det.

Det er forskjell på relasjoner. Det er stor forskjell på å være miljøkontakt ved innleggelse i tre uker og psykoterapeut med langvarig kontakt.

Det er også forskjell på hvem som tar initiativet til kontakt. Om pasienten spør om å få gi kontakten en klem ved utskriving/avslutning, synes jeg ikke kontakten skal nekte. Det er også forskjell på "settinger". En skal være langt mer tilbakeholden om det er på tomannshånd eller om det skjer åpenlyst i en gruppe.

Dog, til slutt: Hovedregelen er at bortsett fra håndhilsing, hører fysisk kontakt ikke hjemme i den profesjonelle psykiatrien. Den adferd du nevner eksempel på, ville ikke blitt tolerert ved vår avdeling.

Gjest mistet

Jeg er ikke motstander av enhver fysisk kontakt. Om det føles naturlig for pasienten å håndhilse både før og etter timen, må en gjerne gjøre det.

Det er forskjell på relasjoner. Det er stor forskjell på å være miljøkontakt ved innleggelse i tre uker og psykoterapeut med langvarig kontakt.

Det er også forskjell på hvem som tar initiativet til kontakt. Om pasienten spør om å få gi kontakten en klem ved utskriving/avslutning, synes jeg ikke kontakten skal nekte. Det er også forskjell på "settinger". En skal være langt mer tilbakeholden om det er på tomannshånd eller om det skjer åpenlyst i en gruppe.

Dog, til slutt: Hovedregelen er at bortsett fra håndhilsing, hører fysisk kontakt ikke hjemme i den profesjonelle psykiatrien. Den adferd du nevner eksempel på, ville ikke blitt tolerert ved vår avdeling.

Da mener du at de som jobber med kroppsorienterte behandlinger der fysisk kontakt er en del brukt, er uprefosjonelle regner jeg med.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Da mener du at de som jobber med kroppsorienterte behandlinger der fysisk kontakt er en del brukt, er uprefosjonelle regner jeg med.

Nei, jeg regner selvsagt ikke fysioterapeuter som uprofesjonelle. Men også her har kyss, klapp og klem intet med terapi å gjøre.

Jeg tar selvsagt også på pasientene når jeg gjør somatiske undersøkelser.

Det er lov å fortolke innlegg med fornuft.

Gjest xbellax

Jeg synes det var godt gjort å tolke svaret som ble gitt på den måten. Naturligvis er ikke mennesker som jobber med kroppsorientert terapi mindre proffe det er ikke disse dette handler om, det handler om settinger. Man går bare ikke å klemmer på klienter når man er innlagt.

Gjest mistet

Nei, jeg regner selvsagt ikke fysioterapeuter som uprofesjonelle. Men også her har kyss, klapp og klem intet med terapi å gjøre.

Jeg tar selvsagt også på pasientene når jeg gjør somatiske undersøkelser.

Det er lov å fortolke innlegg med fornuft.

Det var da veldig.

Ingen grunn til å bli så overlegen.

Annonse

Gjest mistet

Jeg synes det var godt gjort å tolke svaret som ble gitt på den måten. Naturligvis er ikke mennesker som jobber med kroppsorientert terapi mindre proffe det er ikke disse dette handler om, det handler om settinger. Man går bare ikke å klemmer på klienter når man er innlagt.

Det er ikke naturligvis for meg. Ingen grunn til å bli overlegen.

Gjest xbellax

Det er ikke naturligvis for meg. Ingen grunn til å bli overlegen.

Du ser ikke forskjellen mellom det å være utdannet fysioterapeut og jobbe profesjonelt med klienters kropp, og det at en behandler går å gå å klemmer og kysser på sine pasienter i korridorene? Om du ikke gjør det, da forstår jeg at du tolket slik du gjorde.

Gjest kosejenta30

Da jeg har hatt mine panikkutbrudd på psykiatrisk, har piller hatt liten virkning. Da noen satt seg ned ved siden av å strøk meg på ryggen eller holdt rundt med ble det lettere å roe seg. Men forstår at dette ikke vil føles naturlig for alle i psykiatrien.

Tror tidene har forandret seg. Jeg føler ofte det er mer naturrlig å gi noen en klem i stedetfor et håndtrykk. Iallefall dem du har kjent i årevis...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...