Gå til innhold

Nhd: Spiseproblemer og selvdisiplin.

Anbefalte innlegg

1. Er det jeg best kan forklare som "bulimi uten oppkast" det samme som overspising?

2. Hvis det ikke er det samme som overspising er hovedproblemet her også mangel på/liten selvdisiplin?

3. Hvordan går man frem for å bli kvitt "bulimi uten oppkast"? Kan terapi hjelpe?

4. Hvordan kan man trene opp selvdisiplin og selvkontroll? Vil gjerne ha tips til konkrete "øvelser". (Selv om det ikke skulle være hovedproblemet her er kan det sikkert være kjekt å bli flinkere på det området.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327033-nhd-spiseproblemer-og-selvdisiplin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest surikatt

Her er noen tips som har virket bra for meg:

Prøv for deg selv og finne ut av hvilke situasjoner som gir trang til overspising eller oppkast. Er det et mønster? Kanskje du kan etter hvert unngå situasjoner som du vet vil gi overspising eller oppkast. Eller du forbereder deg mentalt slik at du ikke trenger og overspise eller kaste opp.

Ikke ha de matvarene du pleier og overspise i huset.

Når du har lyst til å spise, utsett det med først 5 min. og se om du har lyst da. Etter hvert øker du tid du må vente og etter hvert har behovet for å overspise eller kaste opp blitt borte.

Vær aktiv og fyll hverdagen med positive opplevelse.

Etabler faste måltider, frokost er viktig.

Gjest xbellax

Prøv for deg selv og finne ut av hvilke situasjoner som gir trang til overspising eller oppkast. Er det et mønster? Kanskje du kan etter hvert unngå situasjoner som du vet vil gi overspising eller oppkast. Eller du forbereder deg mentalt slik at du ikke trenger og overspise eller kaste opp.

Når du har lyst til å spise, utsett det med først 5 min. og se om du har lyst da. Etter hvert øker du tid du må vente og etter hvert har behovet for å overspise eller kaste opp blitt borte.

Kjempe flotte tips du kommer med her

Gjest BorderlineInrecovery

Mulig dette er det som kalles "binge eating"?

Et tips jeg har, er å holde deg aktiv. Da er det mye enklere å spise for å bli mett, ikke for å kose seg. Det er om å gjøre at spisingen ikke blir en aktivitet i seg selv.

Det der var et veldig god råd. Tror jeg bruker mat som underholdning endel. Kjeder meg, trist og "kos". Men det er jo en fattig trøst i grunn. En dårlig erstatning for andre ting

Mulig dette er det som kalles "binge eating"?

Et tips jeg har, er å holde deg aktiv. Da er det mye enklere å spise for å bli mett, ikke for å kose seg. Det er om å gjøre at spisingen ikke blir en aktivitet i seg selv.

Det jeg tenker på er ikke spising som kos. Det er å bruke mat for å takle vanskelige følelser, å spise så mye jeg klarer så fort som mulig, har ikke tid til å kjenne hva det smaker av det jeg spiser.

Annonse

Det jeg tenker på er ikke spising som kos. Det er å bruke mat for å takle vanskelige følelser, å spise så mye jeg klarer så fort som mulig, har ikke tid til å kjenne hva det smaker av det jeg spiser.

Men du hadde nok ikke spist det hvis det ikke smakte godt...

Det er helt klart et mønster. Jo mindre kontroll jeg har over det som skjer i livet mitt jo lettere har jeg for å ty til overspising. Nå er kontrollen nærmest null.

Jeg har prøvd de rådene du kommer med, og når ting ikke er like vanskelig som det er nå fungerer det noen ganger. Prøver nå også, men ender da med å gjøre ting som er enda verre.

Hvorfor det?

Hvorfor jeg spiser? Det vet jeg ikke helt, er en dårlig mestringsstrategi, sikkert.

Hvorfor jeg spiser ting jeg ikke liker? For å straffe meg selv. Skal jeg først stappe i meg alt jeg klarer for å døyve det som er vondt og vanskelig, skal jeg i alle fall ikke spise noe som er godt.

Hvorfor jeg spiser? Det vet jeg ikke helt, er en dårlig mestringsstrategi, sikkert.

Hvorfor jeg spiser ting jeg ikke liker? For å straffe meg selv. Skal jeg først stappe i meg alt jeg klarer for å døyve det som er vondt og vanskelig, skal jeg i alle fall ikke spise noe som er godt.

Merkelige greier, det der har jeg null erfaring med... jeg er mer matlei jeg, og spiser bare digg (usunn) mat... høres ut som en slags spiseforstyrrelse, det du sliter med. Passer ikke inn i anoreksi eller bulimi, men patologisk tror jeg det er åkke som.

Gjest xbellax

1. Er det jeg best kan forklare som "bulimi uten oppkast" det samme som overspising? Ja.

2. Hvis det ikke er det samme som overspising er hovedproblemet her også mangel på/liten selvdisiplin? Det er overspising, det er en lidelse og alle lidelser krever en viss dose selvdisiplin om man vil bli bedre.

3. Hvordan går man frem for å bli kvitt "bulimi uten oppkast"? Kan terapi hjelpe? Ja. Skjønt det aller viktigste er det du selv gjør, du må "snu" hodet ditt vekk fra mat. Mat døyver, legger lokk på men som det heter: "Mat er en mager trøst, det er derfor det skal så mye til".

4. Hvordan kan man trene opp selvdisiplin og selvkontroll? Vil gjerne ha tips til konkrete "øvelser". (Selv om det ikke skulle være hovedproblemet her er kan det sikkert være kjekt å bli flinkere på det området.). - Overspising har endel likheter med andre avhengighetslidelser, som alkoholisme. Terapi kan fungere veldig bra, men du må også ville dette og bestemme deg for det. Konkrete øvelser har du fått endel tips om, jeg føyer til fysisk aktivitet. et annet punkt er; -når du føler behovet for en matorgie -setter deg ned og skriver konkret hvorfor du vil spise og hva den _egentlige_ årsaken er, for der er som regel en grunn om enn iblant godt skjult.

Annonse

Gjest profile

Jeg har lest som tips for å spise mindre at en skal forsøke å spise langsomt. Ta seg tid til å kjenne på smakene og ikke bare hive maten i seg. Det skulle visst hjelpe på at en ikke ble så sulten etter å spise mye. Kansje det er noe du kan prøve.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...