Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Leste i en brosjyre som lå på psykiatrisk avd. om depresjon. Der stod noe om at de gjenværende 20 % som led av alvorlige depresjoner, hadde en langvarig men mildere depresjon (dystymi ) men at at den var alvorlig fordi den kunne føre til stor belastning for seg selv og omgivelsen, også til ufør siden den varte så lenge. Men psykologen her sier at de ikke regner dette som alvorlig på et faglig plan, og at den brosjyren er skrevet av de som produserer medisiner, selv om en dr. psykiater har skrevet navnet sitt under på sden. Hvem skal vi stole på ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327096-hvem-kan-vi-stole-p%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest profile

Stole på deg selv:)

Det vil jo ofte være forskjellige meninger og tolkninger selv iblandt fagpersoner, så om det viktig for deg å finne ut av det må du vel nesten finne ut mer om hva som ligger til grunn for de forskjellige tolkningene selv og trekke din egen konklusjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva er alvorlig? Jeg regner den subjektive lidelse + følger som f.eks. andelen som blir ufør og som begår selvmord. Her er det helt klart at dystymi er en alvorlig lidelse.

Lidelsen er "så vondt du har det i dag" x "antall dager du har det vondt".

Jeg ville langt heller hatt en depressiv episode i 3 mnd enn en dystymi med 70% så vondt hver dag, men til gjengjeld så vondt i årevis (kanksje livslangt).

I dette tilfellet (også) kan du stole på professoren.

Stole på deg selv:)

Det vil jo ofte være forskjellige meninger og tolkninger selv iblandt fagpersoner, så om det viktig for deg å finne ut av det må du vel nesten finne ut mer om hva som ligger til grunn for de forskjellige tolkningene selv og trekke din egen konklusjon.

Ja, kan nok være enig i det

Hva er alvorlig? Jeg regner den subjektive lidelse + følger som f.eks. andelen som blir ufør og som begår selvmord. Her er det helt klart at dystymi er en alvorlig lidelse.

Lidelsen er "så vondt du har det i dag" x "antall dager du har det vondt".

Jeg ville langt heller hatt en depressiv episode i 3 mnd enn en dystymi med 70% så vondt hver dag, men til gjengjeld så vondt i årevis (kanksje livslangt).

I dette tilfellet (også) kan du stole på professoren.

Takk, det høres fornuftig ut.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...