Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ta serumkonsentrasjon av lamictal. Tar dem morgen og kveld, men det kan variere med noen timer når (2-3). I forbindelse med blodprøve er det jo viktig når jeg har tatt dem. Er det nok å vite når jeg tok dem kvelden før? Eller bør jeg ta dem til mer fast tid en stund før blodprøven? Ev. hvor lenge?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Prøv å la det bli mest mulig nøyaktig 12 timer.

Skrevet

Jeg liker ikke helt å blande meg.. men når en tar dosen to ganger daglig - morgen og kveld - skal en da ta morgendosen før eller etter blodprøven..?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg liker ikke helt å blande meg.. men når en tar dosen to ganger daglig - morgen og kveld - skal en da ta morgendosen før eller etter blodprøven..?

Blodprøven før morgendosen.

Skrevet

Blodprøven før morgendosen.

Enda et spørsmål ang lamictal med det samme.. jeg fikk nå kopien av denne..smaken er helt annerledes, likeledes "oppløsningen". Gjør det noe? Jeg bare lurer på om det har noe å si..

(trenger ikke svar dersom det ikke har noe å si).

Skrevet

Enda et spørsmål ang lamictal med det samme.. jeg fikk nå kopien av denne..smaken er helt annerledes, likeledes "oppløsningen". Gjør det noe? Jeg bare lurer på om det har noe å si..

(trenger ikke svar dersom det ikke har noe å si).

Og hva denne kopien gjelder, så hadde legen stemplet resepten med 'ikke-generika' (hun sa også det, at jeg hadde reservert meg mot det). Apoteknikeren var veldig stresset og gjorde masse feil (nå onsdag), t.o.m ungene rakk å gå seg noen runder mens jeg sto der... Hun sa jeg kunne få originalen, men at jeg da måtte betale mellomlegget. Naiv og stresset som jeg er, sa jeg ok da, men.. det var bare derfor jeg ble litt skeptisk. Men det gjør ikke noe for meg, bare den virker som originalen gjør. Og det har jeg forstått at de gjør.. men ville bare si hvorfor jeg lurte.

Skrevet

12 timer mellom hver gang jeg tar dem? Og 12 timer fra siste dose til blodprøven?

Er det et poeng at jeg har tatt dem til faste tider en stund før jeg tar blodprøven, for å få et mest mulig korrekt resultat? (Har ikke avtalt tid for blodprøve enda.)

Skrevet

12 timer mellom hver gang jeg tar dem? Og 12 timer fra siste dose til blodprøven?

Er det et poeng at jeg har tatt dem til faste tider en stund før jeg tar blodprøven, for å få et mest mulig korrekt resultat? (Har ikke avtalt tid for blodprøve enda.)

Jeg er ikke nhd, men jeg har selv målt serumkonsentrasjonen på Lamictal..

''12 timer mellom hver gang jeg tar dem?''

Ta de til vanlig tid, dvs som du pleier.

''Og 12 timer fra siste dose til blodprøven?''

Ja. Om du feks tar kveldsdosen kl 21, så tar du blodprøven ca kl 09 dagen etter. Men som nhd svarte, så tar du morgendosen etter at du har tatt blodprøven (men det fikk du sikkert med deg).

''Er det et poeng at jeg har tatt dem til faste tider en stund før jeg tar blodprøven, for å få et mest mulig korrekt resultat? ''

Jeg kan ikke svare deg sikkert, men jeg tror ikke det. Jeg for min del tar dem likevel til ca samme tidspunkt hver dag, pluss minus en time eller to.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...