hu' Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Jeg er en voksen kvinne som har hatt diagnosen Bipolar i flere år. Jeg har hatt et utall inleggelser og har en alvorlig selvskadeproblematikk. Imidlertid har det vært endel som ikke stemmer med bipolardiagnosen; jeg har raske svingninger, ikke dype depresjoner og blir fjern når jeg blir i selvskademodus. Jeg ønsker ikke å dø, men har vært svært nær mange ganger, uten å tenke på konsekvensene der og da. Etter hvert har min behandler sett et mønster av dissosiering, og jeg har nå fått denne diagnosen. Jeg har lest at det ikke nytter med medikamentell behandling av dette. Min behandler vil alikevel fortsette dette, da han mener at det kan være en bipolar lidelse i tilegg. Han forespeiler også langvarig psykoterapi, med raske innleggelser når jeg begynner å dissosiere. Er dette adekvat behandling? Jeg er så inderlig lei av disse medisinene og deres bivirkninger. Jeg bruker Lamictal og Seroquel. Takknemlig for svar både fra NHD og andre med erfaring fra denne diagnosen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327114-nhd-dissosiering-og-behandling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lisx Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Har ikke noe svar jeg da, men lurer på noe. Medisinen Seroquel, hvordan virker den inn på deg? og har du lagt på deg av den? og er du søvnig etter du har tatt den? Jeg er under utredning for bipolar, og prøver denne ut.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327114-nhd-dissosiering-og-behandling/#findComment-2729883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Det er ingen motsetning mellom å ha bipolar lidelse, hyppige stemningssvingninger, selvskading og dissosiasjon. Jeg støtter legen din som vil at du skal fortsette medisineringen for bipolar lidelse. Jeg har ikke sett noen vitenskapelige artikler som viser effektiv behandling mot verken dissosiasjon eller selvskading. De fleste behandlere satser vel på en type psykoterapi og håper det beste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327114-nhd-dissosiering-og-behandling/#findComment-2730359 Del på andre sider Flere delingsvalg…
willemo1365380562 Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Har ikke noe svar jeg da, men lurer på noe. Medisinen Seroquel, hvordan virker den inn på deg? og har du lagt på deg av den? og er du søvnig etter du har tatt den? Jeg er under utredning for bipolar, og prøver denne ut.. Hei. Jeg er også en voksen kvinne med samme diagnose. Bipolar og dissosiativ pf og selvskading. Min behandler sier det samme som din. Når jeg kommer i en selvskademodus eller dissossierer blir jeg lagt inn på akuttavdelingen med fastvakt. Dette fungerer ganska bra for meg. Jeg går også på Lamictal og Serequel/Zyprexa. For mitt vedkommende fungerer Zyprexa best, men det er jo vektproblemet da... Jeg har ingen bivirkninger av Serequel. Etter hvert har jeg lært meg når og hvorfor jeg dissossierer. Dette har tatt flere år, men har gitt gode resultater. I begynnelsen forsøkte jeg å unngå situasjoner hvor jeg svitsjet fra en person til en annen, men nå er jeg i en utfordringssituasjon. Kjenne på kroppen, få fotfeste i nåtid, kontrollere pusten, fokusere på kjente ting rundt meg. En ting jeg gjør (det høres dumt ut, men fungerer til et visst punkt) er å ta fjernkontrollen til tv og se for meg at jeg bytter kanal. JEG bestemmer hvilken kanal jeg skal se på. På denne måten opprettholdes følelsen av kontroll. For meg har det vært viktig med et godt apparat rundt meg, både av fastlege, psykiater og avdelingen. Man kan godt ha flere psykiatriske diagnoser samtidig. Utfordringen er å finne et godt behandlingsopplegg som fungerer for de forskjellige lidelsene. Jeg vet ikke om dette hjalp noe særlig, men du er ikke alene, og du finner egne "knep" for å takle hverdagen med en vanskelig dobbeldiagnose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327114-nhd-dissosiering-og-behandling/#findComment-2730615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Hei. Jeg er også en voksen kvinne med samme diagnose. Bipolar og dissosiativ pf og selvskading. Min behandler sier det samme som din. Når jeg kommer i en selvskademodus eller dissossierer blir jeg lagt inn på akuttavdelingen med fastvakt. Dette fungerer ganska bra for meg. Jeg går også på Lamictal og Serequel/Zyprexa. For mitt vedkommende fungerer Zyprexa best, men det er jo vektproblemet da... Jeg har ingen bivirkninger av Serequel. Etter hvert har jeg lært meg når og hvorfor jeg dissossierer. Dette har tatt flere år, men har gitt gode resultater. I begynnelsen forsøkte jeg å unngå situasjoner hvor jeg svitsjet fra en person til en annen, men nå er jeg i en utfordringssituasjon. Kjenne på kroppen, få fotfeste i nåtid, kontrollere pusten, fokusere på kjente ting rundt meg. En ting jeg gjør (det høres dumt ut, men fungerer til et visst punkt) er å ta fjernkontrollen til tv og se for meg at jeg bytter kanal. JEG bestemmer hvilken kanal jeg skal se på. På denne måten opprettholdes følelsen av kontroll. For meg har det vært viktig med et godt apparat rundt meg, både av fastlege, psykiater og avdelingen. Man kan godt ha flere psykiatriske diagnoser samtidig. Utfordringen er å finne et godt behandlingsopplegg som fungerer for de forskjellige lidelsene. Jeg vet ikke om dette hjalp noe særlig, men du er ikke alene, og du finner egne "knep" for å takle hverdagen med en vanskelig dobbeldiagnose. Jeg synes du har skrevet et svært interessant innlegg. Noen ganger kunne jeg ønske at det var et system for å "øremerke" ekstra informative svar fra andre brukere, slik at de var lettere å finne igjen hvis noen brukte søkfunskjonen. Hyggelig å lese om et behandlingsopplegg som fungerer:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327114-nhd-dissosiering-og-behandling/#findComment-2730636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vanilje Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Hei. Jeg er også en voksen kvinne med samme diagnose. Bipolar og dissosiativ pf og selvskading. Min behandler sier det samme som din. Når jeg kommer i en selvskademodus eller dissossierer blir jeg lagt inn på akuttavdelingen med fastvakt. Dette fungerer ganska bra for meg. Jeg går også på Lamictal og Serequel/Zyprexa. For mitt vedkommende fungerer Zyprexa best, men det er jo vektproblemet da... Jeg har ingen bivirkninger av Serequel. Etter hvert har jeg lært meg når og hvorfor jeg dissossierer. Dette har tatt flere år, men har gitt gode resultater. I begynnelsen forsøkte jeg å unngå situasjoner hvor jeg svitsjet fra en person til en annen, men nå er jeg i en utfordringssituasjon. Kjenne på kroppen, få fotfeste i nåtid, kontrollere pusten, fokusere på kjente ting rundt meg. En ting jeg gjør (det høres dumt ut, men fungerer til et visst punkt) er å ta fjernkontrollen til tv og se for meg at jeg bytter kanal. JEG bestemmer hvilken kanal jeg skal se på. På denne måten opprettholdes følelsen av kontroll. For meg har det vært viktig med et godt apparat rundt meg, både av fastlege, psykiater og avdelingen. Man kan godt ha flere psykiatriske diagnoser samtidig. Utfordringen er å finne et godt behandlingsopplegg som fungerer for de forskjellige lidelsene. Jeg vet ikke om dette hjalp noe særlig, men du er ikke alene, og du finner egne "knep" for å takle hverdagen med en vanskelig dobbeldiagnose. Takk for et godt skrevet innlegg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327114-nhd-dissosiering-og-behandling/#findComment-2730808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.