Gå til innhold

psykolog som ikke tar i mot utlendinger

Anbefalte innlegg

Gjest på psykologjakt

jeg søker psykolog. fastlegen har vist meg en liste med psykologer. Hos en av dem så står det at hun ikke vil ha utlendinger. Går det an? Er ikke det rasistisk? Nå er ikke jeg utlending selv, men merket at jeg ble kraftig provosert. Kan man virkelig ha slike preferanser?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327132-psykolog-som-ikke-tar-i-mot-utlendinger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi - det var spesielt. Men jeg regner med at de kan ha rett til å si fra seg enkelte grupper pga overbevisningen sin. Hvis denne psykologen har noe generelt imot utlendinger, så er de jo neppe tjent med å gå til denne psykologen uansett...

Men jeg er egentlig sjokkert over at et menneske med den utdannelsen, kan nekte å ta imot utledninger. Men jeg vet jo ikke grunnen til at det blir gjort da, kan være en veldig logisk grunn for det, selv om jeg har vanskelig for å se for meg hva denne grunnen skulle være.

Oi - det var spesielt. Men jeg regner med at de kan ha rett til å si fra seg enkelte grupper pga overbevisningen sin. Hvis denne psykologen har noe generelt imot utlendinger, så er de jo neppe tjent med å gå til denne psykologen uansett...

Men jeg er egentlig sjokkert over at et menneske med den utdannelsen, kan nekte å ta imot utledninger. Men jeg vet jo ikke grunnen til at det blir gjort da, kan være en veldig logisk grunn for det, selv om jeg har vanskelig for å se for meg hva denne grunnen skulle være.

Eller at det blir for vanskelig å jobbe med personer som har et kvinnesyn som ikke er akseptabelt....Jeg synes også at den yrkesgruppen skal kunne velge hva de vil jobbe med og ikke. Det viktigste er at de vet for hvilke personer de er gode terapeuter og hvem de ikke er det for.

Eller at det blir for vanskelig å jobbe med personer som har et kvinnesyn som ikke er akseptabelt....Jeg synes også at den yrkesgruppen skal kunne velge hva de vil jobbe med og ikke. Det viktigste er at de vet for hvilke personer de er gode terapeuter og hvem de ikke er det for.

Jeg snakket en gang med en psykiater som åpent og ærlig innrømmet at han ikke orket flere pasienter med borderline-diagnose. Han hadde jobbet mange år i det offentlige- og sa at han hadde tatt sin del av den jobben....Nå drev han sin egen lille privatpraksis, hvor han bare tok inn pasienter som han fant "behagelige".

Kanskje ikke så mye bedre det. Men han var nå i det minste ærlig.

Annonse

Gjest på terapeutjakt.

Men å si at man ikke ønsker utlendinger er å skjære alle over en kam. Hva vet vi om koranernes kvinnesyn? Eller hva skiller en tysker fra en nordmann når det gjelder angst? hadde jeg vært terapeut så hadde jeg følt meg beriket over den muligheten jeg fikk over å lære noe om en annen kultur, selv om prosessen muligens ville tatt lengre tid.

Jeg mener at så lenge folktrygden finansierer behandlingen, så bør ikke psykologer kunne sile pasienter etter eget forgodtbefinnende. Det bør finnes overordnede prinsipper som alle må forholde seg til.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men å si at man ikke ønsker utlendinger er å skjære alle over en kam. Hva vet vi om koranernes kvinnesyn? Eller hva skiller en tysker fra en nordmann når det gjelder angst? hadde jeg vært terapeut så hadde jeg følt meg beriket over den muligheten jeg fikk over å lære noe om en annen kultur, selv om prosessen muligens ville tatt lengre tid.

"hadde jeg vært terapeut så hadde jeg følt meg beriket over den muligheten jeg fikk over å lære noe om en annen kultur, "

Terapeuters første bud: "På seg selv kjenner en ingen annen" :-)

Gjest En europeer

Merker meg at "utlendinger" oppfattes av de fleste her som "folk av annen hudfarge og religion".

Jeg som ikke er norsk, men er likevel både lys i huden og "ikkemuslim", (=utlending), synes også dette høres rart ut, men ikke rasistisk.

På den andre siden forstår jeg godt at en psykolog som synes det er vanskelig å arbeide med pasienter som ikke behersker norsk så godt.

marlenexxx27

Jeg antar det er en klossete måte å uttrykke at en ikke tar imot fremmedspråklige. Psykoterapi med tolk er så godt som umulig.

Kan du si litt om hva det er som gjør det umulig?

Ellers synes jeg det er interessant hvordan "alle" har "rett" til behandling, bare de har psykiske plager som er alvorlige nok. At sannsynligheten for at personen skal bli bedre er tilnærmet null (pga. faktorer som f.eks. fremmedspråklig, alvorlig personlighetsforstyrra med null sjølinnsikt, å ha hatt massive rusproblemer siden man var 12, IQ langt under gjennomsnittet, ikke være motivert for terapi, ikke være villig til å gjøre noe av det terapeuten mener er viktig for bedring, ha vært i x antall terapier før uten bedring, etc.) - ser ikke ut til å spille noen rolle. Det virker som at helsevesnet fungerer ut fra prinsippet om at endring må være totalt, fullstendig umulig for at man skal kunne avvise noen. I praksis betyr jo det at personen må være død før man våger seg på påstanden "nei her kan vi ikke bidra med noe".

Når man skal vurdere rett til helsehjelp, så er det jo et punkt der man skal vurdere om prisen på tiltaket er rimelig med tanke på hva man antar man kan oppnå (noe sånt, i hvert fall). Dette punktet ser ut til å bli tolket som at selv om den endringen som anses som sannsynlig, er så liten at det har ingen praktisk betydning ("han røyker jo bare tre gram hasj om dagen nå, i motsetning til fem" (tror vi)), bør utløse tiltak som krever store ressurser.

Et godt tegn på hvor sant dette er, er at overnevnte fremstilling kan få (sikkert tom. intelligente) mennesker til å påstå at jeg er misantropisk, fascistisk og ond. Det jeg snakker om, er at psykiatrien er preget av ideologier og ismer som kan ha destruktive effekter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...