Gå til innhold

Reversering av sterilisering hos menn

Anbefalte innlegg

Har nylig lest en ukebladsartikkel om en kvinne som hadde sterilisert seg, eller flere år ønsket hun flere barn. Hun ble operert, og fikk to barn etter at egglederne var sydd sammen igjen. Jeg har oppfattet det slik at sterilisering av menn er et mindre omfattende og mindre komplisert inngrep enn hos kvinner. Vil en eventuell reversering av steriliseringen også ha større sjanse for å være vellykket på menn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32714-reversering-av-sterilisering-hos-menn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Hvor stor suksessraten er, vet jeg ikke nøyaktig og den varierer med hva slags metode som ble benyttet da kvinnen eller mannen ble sterilisert og personens alder.

Jeg tror (med alt mulig forbehold) at sannsynligheten for suksess (d.v.s. å bli gravid) ligger i størrelsesorden 30-40 prosent. Gynekolog Mette H. Moen i forum om gynekologi eller urolog Trygve Talseth i forum om urologi, kan nok gi deg et mer presist svar.

Enkelte menn som er sterilisert begynner å lage antistoffer mot sine egne sædceller. Da vil sædcellene fortsatt går til grunne selv om sædlederen blir åpnet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...