Gå til innhold

Nhd; om langtidsterapi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror det spørs hvor du bor i landet hva som regnes for langtidsterapi,kjenner flere som har gått i mange år. En har gått i fem år nå,og enda flere har gått i nesten ti år. Ser ikke ut til at enkelte av dem blir bedre heller,så jeg skjønner ikke helt vitsen.

Dårlige terapeuter kanskje,ellers er det vel de selv som holder fast ved sin sykdom.

Gjest klodriken

Det kommer nok an på terapiformen. Som andre skriver, noen har kanskje godt av å bytte terapeut om man har gått i terapi i 5år +.

Jeg var med i et forskningsprosjekt der man så på effekten av å gå 6 mnd i gruppeterapi kontra 2 år (80t). Nå er vi igang med oppfølging ett år etter terapien ble avsluttet, for å se hvordan gruppemedlemmene har det i dag.

I tillegg til type terapi har det jo noe å si hvor motivert personen som går i terapi er. For en person kan det være nok med 6mnd, mens en annen trenger 18mnd, selv om de har samme diagnose.

Jeg tror dette er noe en kommer frem til med terapeuten sin, samt tar litt som det kommer. Som hovedregel kan man jo tenke seg at det er ønskelig å ha en kortere terapi enn flere år, men dersom man ser bedring og personen har nytte av det, kan man jo ha en lengre terapi.

10-15 år synes jeg dog høres uhorvelig mye ut! :-) Da blir det mer vedlikehold, muligens. Og ikke bedring for å stå på egne bein.

Det er ikke noen absolutt fasit på dette. Det er også individuelt fra terapeut til terapeut.

Jeg tror nok du må ta dette med behandleren din, hvis du hadde gått i terapi hos Nhd, så hadde det muligens vært ett år som var perspektivet.

Det kommer an på så mye. Behov, bedring osv.

Ingen fasit! :-)

Annonse

Gjest BipolarII...jeg visst

Han mente at alt fra 40 t og oppover er langtidsterapi. Med andre ord: 1 år _og mer_ = langtid

Oppfattet deg dithen at du tolket svaret dithen at all behandling som skulle være langtids var estimert til 1 år. Da feiltolket du.

Hva behandlingsvarighet angår, kommer det an på hvor dypt problemene sitter og hvor omfattende det er. Eks. er en kun redd for å fly, er det langt større sannsynlighet for at dette kan greies innenfor rammene av en kortvarig terapi. Er det mange godt innarbeida mønstre og fungeringsmåter som skal brytes, må en derimot ta tiden til hjelp.

Han mente at alt fra 40 t og oppover er langtidsterapi. Med andre ord: 1 år _og mer_ = langtid

Oppfattet deg dithen at du tolket svaret dithen at all behandling som skulle være langtids var estimert til 1 år. Da feiltolket du.

Hva behandlingsvarighet angår, kommer det an på hvor dypt problemene sitter og hvor omfattende det er. Eks. er en kun redd for å fly, er det langt større sannsynlighet for at dette kan greies innenfor rammene av en kortvarig terapi. Er det mange godt innarbeida mønstre og fungeringsmåter som skal brytes, må en derimot ta tiden til hjelp.

''Stemmer det jeg har hørt at det tar like lang tid å endre seg som man har slitt?, d Dvs helt fra min barndom av i mitt tilfelle. Kan jeg påregne mange år i terapi, feks 10-15 år? Er det vanlig å gå så lenge i terapi?

S: Det stemmer ikke. I dag er en langtidsterapipå 1 år (40 timer)''

Her var svaret jeg fikk.. så jeg tolket det dithen at det var kun ett år - mao 40 timer..

Jeg har lest i mange av innleggene dine at du er veldig motivert for endring. Med det som utgangspunkt, burde det være mulig å få til veldig mye innen den tidsrammen NHD har nevnt. Så det er bare å stå på!

Jeg vil bare si til deg, at jeg ble veldig glad for en slik tilbakemelding. Den gjorde meg godt :-)

Jeg vil takke dere for svarene..

Jeg skjønner ikke hva nhd mener med 40 timer, men jeg forstår det slik på dere, at dette er individuelt og at det kan ta flere år.. Jeg fikk det ikke til å stemme, derfor vil jeg takke dere for svarene/oppklaringen.

Nå starter du opp igjen med akkurat det som irriterer vannet av folk. Slutt å takke, bukke og skrape i hytt & gevær, slutt å spørre om de samme tinga om og om igjen, og fokuser heller på det behandlingstilbudet du har / får, og ta opp ting der i stedet for her på dol.

Det var dagens velmenende råd. Jeg håper du hadde en ok påskeferie selv om den starta tøft. :)

Gjest ønsker deg alt godt, men gjentakelse er slitsomt

Jeg vil takke dere for svarene..

Jeg skjønner ikke hva nhd mener med 40 timer, men jeg forstår det slik på dere, at dette er individuelt og at det kan ta flere år.. Jeg fikk det ikke til å stemme, derfor vil jeg takke dere for svarene/oppklaringen.

Enig med mariaflyfly.

Nå MÅ du ta deg sammen, slutte å gnåle etter oppmerksomhet.

Ta terapien din i RL, ikke her. Fortell hvordan det går, 1. mai, 1. juni etc - ikke 5 ganger om dagen med grublerier 7 dager i uka.

Du alene kan jo ta motet fra NHD.. ;-) du er som en 3-åring: hvorfor det x 100, og takk, takk, takk... hørte du jeg sa takk altså.

Enig med mariaflyfly.

Nå MÅ du ta deg sammen, slutte å gnåle etter oppmerksomhet.

Ta terapien din i RL, ikke her. Fortell hvordan det går, 1. mai, 1. juni etc - ikke 5 ganger om dagen med grublerier 7 dager i uka.

Du alene kan jo ta motet fra NHD.. ;-) du er som en 3-åring: hvorfor det x 100, og takk, takk, takk... hørte du jeg sa takk altså.

"takk" for alt dette.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...