Gå til innhold

Hva kommer først av angst og tanker?

Anbefalte innlegg

Gjest vil gjerne komme videre

Terapeuten min mener at tankene kommer først?

Jeg mener at dette er feil, ihvertfall i mitt tilfelle. Enkelte morgener våkner jeg med svært angst før jeg har startet å tenke jo. Den blir da verre utover dagen og kvelden. Kan vel være enig i at det blir en dominoeffekt da. Når jeg først får angst, så tenker jeg skumle tanker, skuler på andre mennesker, er mere sårbar. Dette fører selvsagt igjen til mye mere angst.

Men det rare er at nå, når jeg tar medisiner, så er angsten nesten fraværende. Jeg tenker da selvsagt mye mere positivt, gir mere f... i alt og har det mye bedre med meg selv.

Så hva kom først av høna og egget her tro???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327233-hva-kommer-f%C3%B8rst-av-angst-og-tanker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tankene skaper angsten, og om man våkner opp med angst er det fordi underbevisstheten er så klar over tankene, og de ligger der å ulmer. Man kan få bukt i dette med å finne ut hva angsten kommer av. Så kan man jobbe utifra det , men selv da tar det litt tid fordi hode er programmert til å ha angst.

Tankene skaper angsten, og om man våkner opp med angst er det fordi underbevisstheten er så klar over tankene, og de ligger der å ulmer. Man kan få bukt i dette med å finne ut hva angsten kommer av. Så kan man jobbe utifra det , men selv da tar det litt tid fordi hode er programmert til å ha angst.

Jeg vet jo hva angsten kommer av. Er redd enkelte mennesker og har endel ekle minner. Bruker vel masse energi på å holde disse unna slik at jeg kan fungere noenlunde normalt i hverdagen. Men det er slitsomt.

Hvis jeg slipper disse tankene til spyr jeg og er redd jeg begynner å grine. Om dette skjer blir jeg bare sykere og kan ramle helt av osv.

Så kanskje det er underbevistheten som arbeider om natta da, når dagene starter med angst, vet ikke jeg. Takk for svar :-)

Annonse

Hei, kan jeg spørre hva slags medisiner du tar, og om du evt. går i terapi i tillegg? Hva slags angst er det du sliter med?

Prøver ut kognitiv terapi for tiden. Bruker trilafon som har tatt mye av angsten. Når angsten nå er mindre har jeg det mye bedre i hverdagen. Slipper å bruke krefter på noe som egentlig var tull og tøys.

Lurer derfor på at angsten kom først..har ptsd.

Det der er en evig debatt, og egentlig nokså meningsløs. Hva kommer først? Løper du fordi du ser en bjørn og tenker den er farlig og blir redd, eller blir du redd og tenker at bjørn er farlig og løper fordi det er en bjørn der?

Jeg tror at tanker kan komme først, men følelser kan også komme først. Likeså atferd. Men altså, man kan gripe det an på ulike måter, som ved å dempe følelsene med å jobbe med tankene, og man kan dempe følelsene ved å jobbe med følelsene.

Hvor man velger å gripe inn er liksom litt kom si kom sa. De er ikke enige enda, om hva som kommer først, og de har kranglet om det i over 100 år nå! Sikkert fordi det kan være begge deler.

LeDoux har funnet at det er to veier i fh til amygdala, en automatisk, og en som går innom den bevisste "tanke". Den som reagerer automatisk er raskest.....

Begge deler blir så svaret tror jeg :-)

Å tenke er ikke inødvendigvis en bevisst prosess, tanker kan komme av seg selv. Det er noe som kalles automatiske tanker, dette er tanker som farer gjennom hodet på deg på brøkdelen av et sekund, og kan utløse bl.a angst. Hvis du, kanskje sammen med behandleren din, setter deg ned og går gjennom forskjellige situasjoner hvor du har fått angst, vil du etterhvert klare å identifisere de automatiske tankene, og kan begynne jobben med å endre dem.

Det der er en evig debatt, og egentlig nokså meningsløs. Hva kommer først? Løper du fordi du ser en bjørn og tenker den er farlig og blir redd, eller blir du redd og tenker at bjørn er farlig og løper fordi det er en bjørn der?

Jeg tror at tanker kan komme først, men følelser kan også komme først. Likeså atferd. Men altså, man kan gripe det an på ulike måter, som ved å dempe følelsene med å jobbe med tankene, og man kan dempe følelsene ved å jobbe med følelsene.

Hvor man velger å gripe inn er liksom litt kom si kom sa. De er ikke enige enda, om hva som kommer først, og de har kranglet om det i over 100 år nå! Sikkert fordi det kan være begge deler.

LeDoux har funnet at det er to veier i fh til amygdala, en automatisk, og en som går innom den bevisste "tanke". Den som reagerer automatisk er raskest.....

Hva er amygdala?

Å tenke er ikke inødvendigvis en bevisst prosess, tanker kan komme av seg selv. Det er noe som kalles automatiske tanker, dette er tanker som farer gjennom hodet på deg på brøkdelen av et sekund, og kan utløse bl.a angst. Hvis du, kanskje sammen med behandleren din, setter deg ned og går gjennom forskjellige situasjoner hvor du har fått angst, vil du etterhvert klare å identifisere de automatiske tankene, og kan begynne jobben med å endre dem.

Jeg har perioder, sånn berg-og dalbane, hvor angsten er helt besatt. Får en sterk følelse av at en katastrofe kommer til å skje snart. Det er en isende angst som medfører en veldig hemmende hverdag og liv.

Skal tenke over dette med automatiske tanker. Takk skal du ha :-)

Annonse

Takk :-). Fikk mye å tenke på her.

Tenker også sånn at automatiske tanker må identifiseres ja, og jeg må stoppe disse tankene og erstatte de med noe positivt med en gang de kommer. Dette krever jo at en er bevisst på dette. Trenger sikkert også lang trening.

Har lært mere i kveld enn på 7 år, men det heter jo 7 gode og 7 vonde hehe. Jeg SKAL bli friskere og lage meg et LIV. Pr idag er jeg bare med og driver, det skal det bli en slutt på. Er det noe jeg er så er det sta, det "klager" de fleste på. Men tror stahet er bra jeg, bare man bruker det på den riktige måten. Uten stahet hadde ihvertfall jeg ikke kommet langt. Ha en fin kveld :-)

Hva er en tanke? Er det noe du er bevisst, eller kan det også være mer underbevisst bevissthetsinnhold?

Hvis det er alt (bevissthetsinnhold) er det vel klart tanken kommer først. Hvis ikke ville vel ikke angsten vært psykisk. :-)

Fy, så du mener at jeg tar feil?? :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...