Gå til innhold

Atopisk eksem og sydenferie

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en jente på 20 mnd. som er sterkt plaget av atopisk eksem. Hun er svært allergisk for egg, fisk og melk. Om halvannen uke reiser vi til syden, og det jeg lurer på er hva vi skal smøre henne med, dersom hun skulle bli veldig plaget den første tiden vi er der? Nå bruker vi Mildison og Terra Cortril ved behov. I tillegg får hun Pfenamin. Ellers så smører vi henne med Decubal morgen og kveld. Har nemlig hørt at jeg må regne med at hun vil få et utbrudd pga sol og saltvann, før det begynner og bli bedre. Er dette tilfelle?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32771-atopisk-eksem-og-sydenferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har atopisk eksem, og min erfaring er at de første dagene med sol og saltvann blir jeg ikke akkurat verre, men veldig mye tørrere, omtrent som om eksemen tørker inn før den blir borte.

Da er det Locobase Repair som gjør susen for meg - helt uslåelig.

Ellers pleier jeg å ha litt olivenolje og kamillete i badevannet (eller i fot/håndbad) om kvelden: Olivenoljen mykner huden, og kamille virker kløedempende og desinfiserende.

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære mamato

En sydenferie med sol og saltvannsbading pleier å være veldig bra for barn med atopisk eksem. De får aller best utbytte av ferien hvis huden er noenlunde hel på forhånd - dvs uten sprekker og sår. Vi anbefaler derfor litt ekstra intens behandling den siste tiden før dere drar.

Du kan godt fortsette med de kremene du har, men kanskje trenger hun en litt sterkere kortisonkrem for at huden skal være best mulig før dere drar. Snakk med legen om ev. en gruppe 2 krem hvis det skulle være nødvendig.

Ellers er det viktig med mye fuktighetskrem og solkrem med faktor (f.eks. faktor 10-15) som dere må smøre henne med flere ganger om dagen.

Ha en strålende ferie.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...