Gå til innhold

Hvordan få sprø venninne til å søke hjelp?

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret venninne

Hei! Jeg har skrevet et innlegg her før om min venninne (slutten av april). Da kalte du tilstanden hennes erotisk paranoia. Jeg har kjent henne i 20 år, og hun har virket normal og sunn helt til i februar i år. For et par dager siden hadde jeg en lengre samtale med henne, og begynner nå å bli alvorlig bekymret. Her er hva hun fortalte meg:

Hun er overbevist om at hun blir forfulgt og overvåket 24 timer i døgnet. Det er vissnok familien til mannen hun er besatt av som holder øye med henne, samt et "teater" av folk (som hun kaller det) som kler seg ut som mennesker hun kjenner og holder øye med henne. Hun har møtt "50 utgaver av sin egen far". Da hun kom hjem fra studier i utlandet i februar påstår hun at "de" hadde innstallert kameraer i alle rom i foreldrenes hus. Siden hun etterhvert har skjønt at foreldrene står i ledetog med forfølgerne, har hun nå brutt forbindelsen med familien og de fleste vennene. Hun vil ikke gå til psykolog/psykiater, fordi hun tror hun blir avlyttet. Hun gikk en gang til den vanlige legen for å snakke om dette, men legen var blitt "advart" på forhånd, for da hun kom dit ga legen "tegn" på at hun visste at de ble avlyttet. Alt hun sier på telefonen, tror hun også blir avlyttet. Hun sier at hun heretter må holde seg mest mulig innendørs, og at hun oppfatter situasjonen som svært truende og belastende. Hun tror "de" kommer til å holde på i flere år, kanskje resten av livet hennes, og at hun kanskje blir nervevrak og muligens vil kunne vurdere selvmord. Hun kommer nok aldri til å bli gift og få barn, som hun lengter svært etter. Hun holder seg oppe ved tanken på at denne mannen "aldri vil få henne likevel", siden han har bedratt henne slik med å regissere denne forfølgelsen.

Som du skjønner har det virkelig gått galt oppi hodet til venninnen min. Jeg reagerte naturligvis spesielt på at hun nevnte selvmord. Hun trenger definitivt hjelp! Hun lider åpenbart av vrangforestillinger, forfølgelsesvanvidd eller hva dere nå kaller det. Hun blir sint hvis man prøver å si at hun tar feil i det hun tror. Hun blir også sint hvis man sier at hun må søke legehjelp, "for man kan jo ikke sende et friskt menneske til lege"! Hva skal vi som står og ser på gjøre for å få henne til psykiater??

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Venninnen din har en paranoid psykose. Hun kommer ikke til å få innsikt i sykdommen eller søke hjelp uansett hva du foretar deg.

Det som trengs er at en av hennes nærmeste tar ansvar og får henne tvangsinnlagt i en psykiatrisk avdeling.

Det er en forferdelig lidelse å være paranoid. Det er derfor til hennes beste at hun snarest blir innlagt. Den viktigste behandlingen er antipsykotisk medisin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...