Gå til innhold

Vi var veldig dumme.


Gjest athos

Anbefalte innlegg

Gjest athos

Før jeg begynte å gå i terapi, tidlig på 1990-tallet, så gjorde jeg en ting som jeg ikke er stolt over.Det var en del festing.Jeg og en kamerat var mye sammen.Det skjedde noe som ikke skulle skjedd.Ved et par-tre anledninger etter noen fester vi hadde vært på, kjørte vi bil i påvirket tilstand.Vi tenkte ikke særlig langt.Det var den gangen.Etterhvert som jeg gikk mere i terapi, ble det mindre av festingen, og etter en innleggelse i 1995,ble det enda roligere.Når det gjelder meg og alkohol per idag , så er jeg så godt som avholdsmann,jeg drikker veldig sjelden.Kanskje litt på grunn av at det hadde tatt overhånd før.

Men det som ennå forfølger meg , er at vi var så uendelig ansvarsløse og dumme på den tiden at vi valgte å sette oss i en bil å kjøre, når vi hadde drukket.Det er ikke noe å gjøre med dette nå.

Grunnen til at jeg skriver dette er at når jeg nå driver og søker på jobber, så er det enkelte arbeidsgivere som krever politi-attest.Og jeg tenker det at å skulle dra på politistasjonen her i bygda hvor jeg bor for å be om en slik attest, vil bli vanskelig.Det er samvittigheten som sliter i meg og hvis politimannen spør, hva skal jeg svare da?Det ble jo ikke oppdaget, og ingen kom til skade, men vi gjennomførte jo handlingen, så det kunne jo ha skjedd noe.Så når jeg skal søke på jobber som krever politiattest, så har jeg et problem.Fortiden kan jeg ikke gjøre noe med, enn hvor mye jeg skulle ønske at vi ikke hadde gjordt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skal politimannen spørre om? En politiattest er en vandelsattest, er det ikke? En utskrift av evt lovbrudd du er dømt for, og høye bøter(/prikker) du har vedtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det standard politiattest, slik det kreves for mange jobber og verv etter hvert, skal du jo ikke snakke med noen om noe som helst. Det er bare en utskrift av et register. Har du aldri blitt tatt eller dømt for noe, er den blank uansett hvor kriminell du har vært.

For noen jobber / verv handler det spesielt om forhold til barn, og da spiller det ingen rolle hva som står om andre saker enn de som har med overgrep å gjøre. Jeg måtte selv ha en slik attest ifjor pga. verv i barneidrett. Det står tydelig i søknadsskjemaet at f.eks. trafikkforseelser ikke kommer på attesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest athos

Er det standard politiattest, slik det kreves for mange jobber og verv etter hvert, skal du jo ikke snakke med noen om noe som helst. Det er bare en utskrift av et register. Har du aldri blitt tatt eller dømt for noe, er den blank uansett hvor kriminell du har vært.

For noen jobber / verv handler det spesielt om forhold til barn, og da spiller det ingen rolle hva som står om andre saker enn de som har med overgrep å gjøre. Jeg måtte selv ha en slik attest ifjor pga. verv i barneidrett. Det står tydelig i søknadsskjemaet at f.eks. trafikkforseelser ikke kommer på attesten.

Det er bare det at når jeg skal dra på politistasjonen og be om denne attesten at vedkommende kan se meg inn i øynene og spørre f.eks: Du har vel ikke gjodt noe galt du?Eller at han kommenterer det på noen måte.Det er slik at alle kjenner alle her i bygda hvor jeg bor.Så hvis jeg drar på politistasjonen her, så treffer jeg helt sikkert på en jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest athos

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1241696126' post='4144886]

Hva skal politimannen spørre om? En politiattest er en vandelsattest, er det ikke? En utskrift av evt lovbrudd du er dømt for, og høye bøter(/prikker) du har vedtatt.

Ja , det er vel det, men allikevel er jeg redd for at noen skal komme med noen kommentarer, og spørre.Men det er sant at jeg ikke er blitt dømt for noe ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare det at når jeg skal dra på politistasjonen og be om denne attesten at vedkommende kan se meg inn i øynene og spørre f.eks: Du har vel ikke gjodt noe galt du?Eller at han kommenterer det på noen måte.Det er slik at alle kjenner alle her i bygda hvor jeg bor.Så hvis jeg drar på politistasjonen her, så treffer jeg helt sikkert på en jeg kjenner.

Trenger du dra dit personlig, da? Må / kan man ikke sende inn et standard søknadsskjema, uansett hvor store forholdene er?

I vår elektroniske hverdag er det blitt mye enklere å gjøre ting uten å verken ringe eller oppsøke noen. Heldigvis

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger du dra dit personlig, da? Må / kan man ikke sende inn et standard søknadsskjema, uansett hvor store forholdene er?

I vår elektroniske hverdag er det blitt mye enklere å gjøre ting uten å verken ringe eller oppsøke noen. Heldigvis

synes

Jeg sitter nå og lurer på om det faktisk er slik at det er personen selv som innhenter vandelsattest og deretter legger den frem for den som skal ha den. Er det ikke slik at personen (f eks arbeidssøker) gir samtykke til f eks arbeidsgiveren om at sustnevnte kan hente inn vandelsattest?

Sikkert 1000 år siden det ble hentet inn vandelsattest for meg, så jeg husker ikke, men innbiller meg at jeg uansett ikke har fått den hjem til meg i postkassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter nå og lurer på om det faktisk er slik at det er personen selv som innhenter vandelsattest og deretter legger den frem for den som skal ha den. Er det ikke slik at personen (f eks arbeidssøker) gir samtykke til f eks arbeidsgiveren om at sustnevnte kan hente inn vandelsattest?

Sikkert 1000 år siden det ble hentet inn vandelsattest for meg, så jeg husker ikke, men innbiller meg at jeg uansett ikke har fått den hjem til meg i postkassa.

Man innhenter politiattest selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter nå og lurer på om det faktisk er slik at det er personen selv som innhenter vandelsattest og deretter legger den frem for den som skal ha den. Er det ikke slik at personen (f eks arbeidssøker) gir samtykke til f eks arbeidsgiveren om at sustnevnte kan hente inn vandelsattest?

Sikkert 1000 år siden det ble hentet inn vandelsattest for meg, så jeg husker ikke, men innbiller meg at jeg uansett ikke har fått den hjem til meg i postkassa.

Jeg har bare den som "alle" som jobber med barn nå må ha, enten det gjelder arbeidsforhold, idrett, kultur eller annet som gjør at man kan klå på andres unger hvis man er av den sorten.

Der ble det presisert klart og tydelig at attesten er vedkommendes egen eiendom. Man søker, får attesten sendt hjem, legger den fram for klubben eller hva det er, og får den tilbake. Ifjor lå det instrukser på hjemmesiden til omtrent hvert eneste idrettslag om dette.

Jeg har hengt min attest på veggen på jobben - neida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare den som "alle" som jobber med barn nå må ha, enten det gjelder arbeidsforhold, idrett, kultur eller annet som gjør at man kan klå på andres unger hvis man er av den sorten.

Der ble det presisert klart og tydelig at attesten er vedkommendes egen eiendom. Man søker, får attesten sendt hjem, legger den fram for klubben eller hva det er, og får den tilbake. Ifjor lå det instrukser på hjemmesiden til omtrent hvert eneste idrettslag om dette.

Jeg har hengt min attest på veggen på jobben - neida...

Takk for oppklaring! :-)

''Jeg har hengt min attest på veggen på jobben - neida...''

*he he* Det er vitkig å vise fram sine kvalifikasjoner! :-)

Og dette er ikke tull: Selv har jeg av ironiske årsaker hengt opp på oppslagstavla mi (altså kun med stift og ikke i glass og ramme) en ekstremt overjålete attest på at jeg har deltatt på et tredagers kurs i utlandet. Kurset var nyttig så lenge jeg er i den jobben jeg er, men beviset kommer ALDRI til å ha noen som helst relevans for evt fremtidig jobb, og kommer ikke til å bli nevnt i CV'en engang.

Og attesten er altfor dilldall-pompen: "This is to certify that MORSAN.. has successfully fulfilled the requirements of...." underskrevet av tre personer med knæsje titler og stempel og det hele!

Er jo mer forseggjort enn vitnemålet mitt fra universitetet! LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaring! :-)

''Jeg har hengt min attest på veggen på jobben - neida...''

*he he* Det er vitkig å vise fram sine kvalifikasjoner! :-)

Og dette er ikke tull: Selv har jeg av ironiske årsaker hengt opp på oppslagstavla mi (altså kun med stift og ikke i glass og ramme) en ekstremt overjålete attest på at jeg har deltatt på et tredagers kurs i utlandet. Kurset var nyttig så lenge jeg er i den jobben jeg er, men beviset kommer ALDRI til å ha noen som helst relevans for evt fremtidig jobb, og kommer ikke til å bli nevnt i CV'en engang.

Og attesten er altfor dilldall-pompen: "This is to certify that MORSAN.. has successfully fulfilled the requirements of...." underskrevet av tre personer med knæsje titler og stempel og det hele!

Er jo mer forseggjort enn vitnemålet mitt fra universitetet! LOL

* fnis* Jeg har sett sånne kursbevis, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke spurt om noe, du bare ber om ei vandelsattest. Det som ikke står der har de heller ikke lov til å ta med uansett hva du måtte finne på å innrømme når du er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du gjorde var veldig dumt og skulle aldri ha skjedd.

Men når det er sagt, du viser tydelig at du angrer og har veldig dårlig samvittighet pga det. Let it go:-) Rett og slett, gjort er gjort og spist er spist, ikke tenk noe mer på det.

Når du skal ha en politiattest er det ikke slik at du skal stå å bekjenne dine synder, hvis du aldri har blitt tatt av politiet og blitt dømt for noe, kommer det ikke på vandelsattesten - og du skal heller ikke oppgi tidligere handlinger - det er fra gamle dager og ferdig med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , det er vel det, men allikevel er jeg redd for at noen skal komme med noen kommentarer, og spørre.Men det er sant at jeg ikke er blitt dømt for noe ja.

Du kan egentlig stå der å innrømme både det ene og det andre, hvis du ikke har blitt tatt og dømt for en handling kommer det ikke på vandelsattesten uansett. En promillekjøring for ørten år siden er det ingen som kan bevise eller motbevise nå uansett, så det spiller ingen rolle om du skulle komme til å røpe deg heller:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest athos

Du kan egentlig stå der å innrømme både det ene og det andre, hvis du ikke har blitt tatt og dømt for en handling kommer det ikke på vandelsattesten uansett. En promillekjøring for ørten år siden er det ingen som kan bevise eller motbevise nå uansett, så det spiller ingen rolle om du skulle komme til å røpe deg heller:-)

Det du skriver i innleggene dine til meg synes jeg gir mye mening.

Det som er viktig for meg nå er at jeg

- erkjenner at det jeg gjorde var uendelig idiotisk

-det er ikke noe å gjøre med det nå

-jeg angrer på det jeg gjorde

-det er lenge siden, livet må gå videre...

Takk for svar, takk til alle dere andre som har svart også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok en følsom samvittighet, vel og bra det, men her syntes jeg at du må prøve å legge fortiden bak deg og se fremover. Du er sikkert blitt mer voksen etter hvert også, og må se på den hendelsen som, ja vi var dumme, men jeg trenger ikke å gjøre sånne dumheter igjen. Bare det at du her innrømmet dette, viser at du har modenhet, og vil bli respektert for det. Du trenger ikke å innrømme dumheter for alle. Hvis alle skulle gjøre det, da hadde vi hørt mye mye dumt. Du har jo ikke vært med på å skade noen, som du ikke har ordnet opp med ?

Det viktigste er at du har innrømmet dine feil for deg selv og de som er berørt ,om du velger å fortelle det til politiet eller ikke, skylle egentlig ikke bety noe fra eller til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest athos

Du har nok en følsom samvittighet, vel og bra det, men her syntes jeg at du må prøve å legge fortiden bak deg og se fremover. Du er sikkert blitt mer voksen etter hvert også, og må se på den hendelsen som, ja vi var dumme, men jeg trenger ikke å gjøre sånne dumheter igjen. Bare det at du her innrømmet dette, viser at du har modenhet, og vil bli respektert for det. Du trenger ikke å innrømme dumheter for alle. Hvis alle skulle gjøre det, da hadde vi hørt mye mye dumt. Du har jo ikke vært med på å skade noen, som du ikke har ordnet opp med ?

Det viktigste er at du har innrømmet dine feil for deg selv og de som er berørt ,om du velger å fortelle det til politiet eller ikke, skylle egentlig ikke bety noe fra eller til nå.

Det var ingen som ble skadet eller berørt.Det kunne ha vært noen som så det, og som visste.

Men det er det faktum at jeg faktisk gjorde det, og ikke lot være å gjøre det, som er det mest dumme med hele saken.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg tenkte på den tiden.Men årene har nå gått og jeg har forhåpentligvis lært meg å tenke annderledes.

Men samtidig tenker jeg at en hendelse som skjedde for 16 år siden ikke bør ødelegge for meg nå.Det har jo ikke gjentatt seg, og ingen kom til skade heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen som ble skadet eller berørt.Det kunne ha vært noen som så det, og som visste.

Men det er det faktum at jeg faktisk gjorde det, og ikke lot være å gjøre det, som er det mest dumme med hele saken.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg tenkte på den tiden.Men årene har nå gått og jeg har forhåpentligvis lært meg å tenke annderledes.

Men samtidig tenker jeg at en hendelse som skjedde for 16 år siden ikke bør ødelegge for meg nå.Det har jo ikke gjentatt seg, og ingen kom til skade heller.

Nettopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...