Persille1365381127 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Mener du at arbeidsgivere generelt har taushetsplikt om slike forhold (og hvor er i såfall dette hjemlet), eller er det samtalen mellom partene hvor det ble sagt at oppsigelsesgrunnen ikke ville bli videreformidlet, som du anser som grunnlaget for å si at arbeidsgiver har forbrutt seg? Personalsaker er vel hjemlet som taushetsbelagt? Og årsak til oppsigelse er en personalsak... Vil jeg tro da. Om ikke oppsigelsen er av oppdragende karaktert, typisk; dette er konsekvensen av å underslå/stjele/mishandle/være full, etc. Da er det kanskje andre regler? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328585-arbeidsgivers-taushetsplikt/page/2/#findComment-2747650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Personalsaker er vel hjemlet som taushetsbelagt? Og årsak til oppsigelse er en personalsak... Vil jeg tro da. Om ikke oppsigelsen er av oppdragende karaktert, typisk; dette er konsekvensen av å underslå/stjele/mishandle/være full, etc. Da er det kanskje andre regler? Jeg ble nysgjerrig på hva som gjelder juridisk her. Så raskt gjennom arbeidsmiljøloven, og fant ikke noe der som hjemlet taushetsplikt om oppsigelsesgrunn. Kan godt hende det er hjemlet andre steder. Prinsipielt så mener jeg at selve oppsigelsesgrunnen ofte ikke bør å være taushetsbelagt, såfremt den ikke har sammenheng med forhold som gjelder den enkeltes helse eller andre private forhold. Etter min oppfatning vil det fort bli mye spekulasjon og uro på en arbeidsplass, dersom noen blir oppsagt uten at folk forstår hvorfor. En helt annen ting, er at alminnelige medmenneskelige hensyn ofte kan tilsi at man er varsom med å si mer enn nødvendig. Planlegger å sjekke med en jurist jeg kjenner hva som egentlig er gjeldende regler juridisk sett :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328585-arbeidsgivers-taushetsplikt/page/2/#findComment-2747679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg ble nysgjerrig på hva som gjelder juridisk her. Så raskt gjennom arbeidsmiljøloven, og fant ikke noe der som hjemlet taushetsplikt om oppsigelsesgrunn. Kan godt hende det er hjemlet andre steder. Prinsipielt så mener jeg at selve oppsigelsesgrunnen ofte ikke bør å være taushetsbelagt, såfremt den ikke har sammenheng med forhold som gjelder den enkeltes helse eller andre private forhold. Etter min oppfatning vil det fort bli mye spekulasjon og uro på en arbeidsplass, dersom noen blir oppsagt uten at folk forstår hvorfor. En helt annen ting, er at alminnelige medmenneskelige hensyn ofte kan tilsi at man er varsom med å si mer enn nødvendig. Planlegger å sjekke med en jurist jeg kjenner hva som egentlig er gjeldende regler juridisk sett :-) Gjør det, det er interessant å vite Jeg har balansert det der mest på menneskelige hensyn. Når jeg mener folk ikke har noen grunn til å vite, og årsaken er personlig - så sier vi heller ingenting, annet enn det vi må for å unngå spekulasjoner. Når det er konkrete ting, og gjerne ting de andre har reagert på som senere får konsekvenser, så er jeg ærlig. Og det er noe med at de skal se at det får konsekvenser å ikke gjøre jobben sin feks. Eller å gjøre ting som går utover andre. Men jeg opplever faktisk at foreldrene er langt verre enn de andre ansatte på dette. De ser jo sjelden/aldri de negative tingene vi se "h*n var jo så hyggelig" - og det er et langt større problem å håndtere. Og der mener jeg faktisk at de må respektere min rett som arbeidsgiver til å ikke fortelle dem alle detaljer om alle ansatte - selv om vi passer på barna deres. De er jo mennesker de også, og har rett til et privatliv uten at "kundene" deres vet alt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328585-arbeidsgivers-taushetsplikt/page/2/#findComment-2747828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ecbole Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Hei. Takk for svar! Ja, det finnes ledere over han. Det finnes en distriktssjef og en direktør. Det er da både sjefen og distriktssjefen som har lekket denne informasjonen. Hvordan stiller saken seg da? ''Det er da både sjefen og distriktssjefen som har lekket denne informasjonen. Hvordan stiller saken seg da?'' Hvis dette er en statlig organisasjon, kan det tenkes at de er enda mer ille ute. Det han som har skjedd er å spre informasjon som kan ødelegger ditt rykte og kan gjøre det vanskelig for deg å finne ny jobb. Det kalles æreskrenkelse: Straffeloven omtaler dette: ''§ 247. Den som i ord eller handling optrer på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring fornødne tillit, eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Er ærekrenkelsen forøvet i trykt skrift eller i kringkastingssending eller ellers under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes. '' Eller kan kanskje denne være av interesse: ''§ 390. Med bøter eller fengsel inntil 3 måneder straffes den som krenker privatlivets fred ved å gi offentlig meddelelse om personlige eller huslige forhold. §§ 250 og 254 får tilsvarende anvendelse. Er forseelsen forøvet i trykt skrift, kan inndragning besluttes i samsvar med § 38. Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn. '' Spør advokaten din grundig om dette. Du trenger erstatning på grunn av tap av arbeidsinntekt og ødelagt rykte. Etter din beskrivelse kan det grunn til å mistenke (men selvfølgelig ikke fastslå at) din sjef for å har personlighetssvikt ettersom mange andre reagerte i din favør. Derfor bør du ikke søke å få tilbake jobben dersom du må ha samme sjef. Håper du finner deg ny jobb snart. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328585-arbeidsgivers-taushetsplikt/page/2/#findComment-2748086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.