jtranoe Skrevet 7. august 2001 Del Skrevet 7. august 2001 Min sønn på 7 år har fått seg katt. Det å anskaffe seg husdyr var vel gjennomtenkt, men kanskje ikke mht. allergi. Han har fra tidligere allergi, mest sannsynlig mot bjørkepollen, men dette er ikke påvist ved noen utredning. Selv nå etter at bjørkepollen-sesongen er over har han enkelte ganger reaksjoner i form av hovne øyne. Jeg har da regnet med at han har berørt gamle pollenrester som ligger på rekkverk på terrassen el. l. Av og til er øynene så hovne at øyevippene vrenger seg og vender innover. Dette er selvfølgelig veldig vont for han, men de alergiske reaksjoner begrenser seg stort sett til øynene. Nå etter at vi fikk katt i hus kan det se ut til at reaksjonene er hyppigere, selv om vi ikke helt sikkert kan relatere det til katten. Jeg har i dag bestillt time for utredning av hans allergi. Vi må vente helt til 1 oktober før vi fikk time. Spørsmålene blir hva vi skal gjøre inntil videre. Hvis det er katten han reagerer på ønsket jeg å finne ut det så snart som mulig og kvitte oss med katten før han blir enda sterkere knyttet til den. 1. Er det noen plass vi kan gå for å betale oss ut av helsekøen og få dette gjort i en fart? 2. Han medisineres med zyrtec 10mg og lomudal øyedråper inntil videre, noe som virker sånn passe. Har disse medisinene noen bivirkninger? Søvnighet el.l. 3. Hvis det påvises allergi mot katt - finnes det da noen annen mulighet enn å kvitte seg med katten? Dette vil i så fall føles som en tragedie for han. Han har ikke relaterer plagene til kosedyret sitt. Vi har heller ikke forklart denne mulige koblingen for han da det kanskje ikke er tilfelle, og vi ønsker ikke å skape fortvilelse før absolutt nødvendig. 4. Vi har hørt at det nå er mulig å vaksinere seg mot allergi, men at samfunnet i de fleste tilfeller ikke vil betale prisen. Kan vi få dette utført på egen regning noe sted? Til slutt takk for en fin tjeneste her på doktor online. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32880-alergisk-mot-katt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 7. august 2001 Del Skrevet 7. august 2001 Kjære jtranoe Dessverre høres det ut som om sønnen din har begynt å reagere på katten, og det er ikke uventet for et barn som er allergiker. Katter virker veldig sterkt allergent og fører hos disponerte individer til relativ rask utvikling av allergi. Så til dine konkrete spørsmål: 1. Avhengig av hvor du bor i landet finnes det private spesialister som det ikke tar alt for lang tid å få time hos. De vil vel i tilfelle avertere i lokalavisen. Du kan f.eks. sjekke på gule sider i telefonkatalogen. 2. Zyrtec kan føre til søvnighet hos noen - ikke alle. Blir han søvnig av den kan dere prøve et annet antihistamin - Clarityn, Telfast, Kestine eller Versal. 3. Hvis han er katteallergiker er det lite tilrådelig å beholde katten. Han må i alle fall ikke kose med den og det ville sikkert være vanskelig å overholde. Noen har anbefalt å vaske katten for å fjerne mest mulig allergener - det virker noe, men stakkars katt... 4. Det er ikke riktig at samfunnet ikke er villig til å betale for allergivaksinasjon. Men vi som er spesialister har nokså strenge kriterier for å starte vaksinering da det er en langvarig, slitsom og kostbar behandling. Vi anbefaler ikke å vaksinere for kjæledyr som man har hjemme hos seg - vaksinen vil ikke være tilstrekkelig til at man kan tåle daglig tett kontakt med dyr. De som får vaksine mot hund og katt er allergikere som blir dårlige bare de er i indirekte kontakt med dyr - er i kontakt med andre mennesker som har dyr hjemme f.eks. Jeg er enig med deg i at det er fornuftig å få konstatert allergien så snart som mulig. Hvis du ikke får time hos en spesialist til utredning kan du få tatt en blodprøve av sønnen din hos fastlegen og få den undersøkt på katteallergi. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32880-alergisk-mot-katt/#findComment-128467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dyreelsker Skrevet 24. august 2001 Del Skrevet 24. august 2001 Jeg kjenner godt frustasjonen over å måtte vente så lenge på svar. Det beste er å selv prøve å eliminere katteallergener, f.eks. ved å plassere barnet hos familie/ venner i et par uker. Pass samtidig på å unngå besøk hos katteeiere. Alternativt kan du forsøke å låne bort katten en stund, men da må du samtidig vaske huset grundig. Er katten alene problemet, burde dere ha svaret etter et par uker. Det er selvfølgelig svært vondt å måtte skille seg med et kjæledyr. Vil man absolutt ha dyr, tåler mange katte- og hundeallergikere imidlertid enkelte hunderaser. Bichon frisè og Kerry blue terrier er eksempel på raser som mange allergikere fungerer bra med. Før man går til eventuell anskaffelse, råder jeg til å låne en voksen hund hjem et par uker. Avlsråd eller oppdrettere vet kanskje om noen som har behov for pass, så kan man hjelpe hverandre. Det er så mye positivt som følger i kontakt mellom barn og dyr, så jeg syns ikke du skal gi opp! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32880-alergisk-mot-katt/#findComment-131341 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.