Gjest Sliten Skrevet 7. august 2001 Del Skrevet 7. august 2001 Hei. Jeg er 35 år(hunkjønn) som har sterk hjerteangst. Jeg tror det stopper,har sykdom osv. kjenner symptomer på hopp. Dette til tross for utredning hos lege® i år 2000. Alt var ok. Går stadig og er redd for blodtrykkstigning selv om det er normalt i hvile. Jeg er fullstendig sliten av denne angsten. Hjertet blir jo helt nervøst. Er jeg klar for psykisk hjelp? eller kan dette gå over, at jeg ser tiden an. Dette har vart i 16 måneder. Hilsen redd og nervøs. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32885-b%C3%B8r-jeg-bli-henvist-til-psykologpsykiater/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venice Skrevet 8. august 2001 Del Skrevet 8. august 2001 Hei Sliten Det er som jeg forstår veldig slitsomt å gå rundt og tenke på en mulig hjertesykdom hele tiden, og ikke minst det å hele tiden KJENNE etter mulige tegn på noe slikt. Du sier du har vært til utredning i år 2000 der alt var normalt. Likevel har dine bekymringer vart i 16 mnder, uten at du føler deg beroliget av utredningen. Det som slår meg er følgende: Hvorfor ble du plutselig oppmerksom på muligheten for en hjertesykdom? Kan det være at noen du kjenner har hatt slike lidelser, noe som igjen har skremt deg? Jeg synes det høres ut som du har utviklet angst for å bli rammet av hjertesykdommer. Og siden det har vart i 16 mnder uten å bli bedre, skader det nok ikke å ta en prat med en som kan hjelpe deg å finne ut hvorfor du går med denne angsten. Ikke minst hvordan du kan mestre den! Men selvfølgelig er det først og fremst greit å ta en kontroll hos legen din igjen for å sjekke Bt, ta et EKG, blodprøver e.l dersom dette kan berolige deg i første omgang. Men viser det seg at du faktisk er frisk som en fisk er det viktig at du deler din angst med legen. Han kan henvise deg til psykolog/psykiater slik at du får hjelp. På denne måten sliter du deg selv ut, og det sier du også selv. Og ville det ikke vært godt å kunne ligge i sengen og lese en bok - uten å hele tiden måtte kjenne etter at hjerteslagene er normale? Lykke til Sliten 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32885-b%C3%B8r-jeg-bli-henvist-til-psykologpsykiater/#findComment-128617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sliten Skrevet 8. august 2001 Del Skrevet 8. august 2001 Hei Sliten Det er som jeg forstår veldig slitsomt å gå rundt og tenke på en mulig hjertesykdom hele tiden, og ikke minst det å hele tiden KJENNE etter mulige tegn på noe slikt. Du sier du har vært til utredning i år 2000 der alt var normalt. Likevel har dine bekymringer vart i 16 mnder, uten at du føler deg beroliget av utredningen. Det som slår meg er følgende: Hvorfor ble du plutselig oppmerksom på muligheten for en hjertesykdom? Kan det være at noen du kjenner har hatt slike lidelser, noe som igjen har skremt deg? Jeg synes det høres ut som du har utviklet angst for å bli rammet av hjertesykdommer. Og siden det har vart i 16 mnder uten å bli bedre, skader det nok ikke å ta en prat med en som kan hjelpe deg å finne ut hvorfor du går med denne angsten. Ikke minst hvordan du kan mestre den! Men selvfølgelig er det først og fremst greit å ta en kontroll hos legen din igjen for å sjekke Bt, ta et EKG, blodprøver e.l dersom dette kan berolige deg i første omgang. Men viser det seg at du faktisk er frisk som en fisk er det viktig at du deler din angst med legen. Han kan henvise deg til psykolog/psykiater slik at du får hjelp. På denne måten sliter du deg selv ut, og det sier du også selv. Og ville det ikke vært godt å kunne ligge i sengen og lese en bok - uten å hele tiden måtte kjenne etter at hjerteslagene er normale? Lykke til Sliten Hei Venice Takk for at du tok deg tid til å besvare meg. Ja, jeg har blitt skremt i 17 års alder. Min far som da var 39 år, ble sendt til sykehus med symptomer på infarkt. Jeg husker at jeg fikk helsjokk! gråt og gråt. Men det viste seg at det ikke var infarkt allikevel, bare angst. Sjokket jeg opplevde har nok murret inne meg for så å bryte ut i sterk hjerteangst. Som jeg opplevde som ekstraslag mars 2000. Jeg ble utredet av 7-8 leger etter mitt ønske. Jeg stolte ikke på en, hvis du skjønner. Jeg skal til samtale til min fastlege, så vi får se hvordan vi skal gå frem. Det er nok snakk om aktiv sykemelding med hjelp av psykolog/psykiater vil jeg tro. Helst uten medikamenter, jeg går nå på Sobril og det er jo som kjent vanedannede. Og løser ikke mine problemer. Så vi får se..... Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32885-b%C3%B8r-jeg-bli-henvist-til-psykologpsykiater/#findComment-128622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 10. august 2001 Del Skrevet 10. august 2001 Jeg synes det er fint at du her åpen for å søke hjelp hos psykiatrisk kyndig personale hvis du ikke føler at du kan snakke med din vanlige lege om dette. I behandlingen vil man kunne ta sikte på å gjøre deg i stand til å tolke hjertesymptomene på en riktigere måte slik at de ikke framkaller angst. Du vil også kunne lære hvordan det er mulig å leve med en viss usikkerhet i forhold til sin egen helse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32885-b%C3%B8r-jeg-bli-henvist-til-psykologpsykiater/#findComment-128957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.