Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest faktisk positivt!
Skrevet

''Jeg synes også det er bra for de med downs å gå i vanlige klasser. ''

Det er jo hyggelig og fint at såkalt "vanlige" barn lærer om toleranse ved å gå sammen med Downs-barn i skolen, og det er uten tvil flott at barn med f.eks Downs ikke gjemmes bort. Men i den vurderingen skal vi ikke glemme at:

1) Folk med Downs er slett ikke en ensartet gruppe. Noen kan ha både glede og nytte av å gå i vanlig skole, mens andre vil trives bedre med et annet opplegg. Det er en enorm variasjon innenfor denne gruppen.

2) Motivasjonen for å integrere f.eks Downs-barn i vanlige skoleklasser skal slett ikke være at de andre barna skal lære om mangfold, men at barnet det gjelder faktisk skal trives og tjene på det.

3) Mange barn med DS vil slite med det rent sosiale når de kommer litt opp i klassetrinnene, og mistrives deretter. Hvorfor skal disse barna fratas retten til å ha likesinnede å speile seg i, bare fordi vi skal integrere for enhver pris?

Det er mange flere elementer som ikke har kommet fram her. Jeg vil bare minne om at det er både lov og lurt å huske det.

Men må vi ikke ha tiltro til foreldrene til barnet i slike saker?! Hvis deres barn med downs syndrom på noen måte ville begynne å mistrives med å gå på vanlig skole så vil de jo absolutt ta tak i saken og la det resultere i fellesmøte i klassen sammen med lærer for å ta opp vanskelige problemer eller ta dem utav skolen og inn på egen skole.

Jeg velger å tro at foreldrene er smarte nok til å vurdere sitt barn i hvert enkelt tilfelle ettersom årene går.

I vår klasse er det udelt positivt og når jeg ser barnet med down syndromet i klassesammenheng så ser jeg en glad og fornøyd jente/gutt!!!

Det er bekreftelse nok for meg!

• Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nick

11

• plommeblomst

8

• candyqueen_83

8

• laban

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er virkelig overrasket over at det finnes foreldre idag som ikke vet at funksjonshemmete barn går som oftest på skole med andre jevnaldrende...

Jeg har hatt barn i grunnskolen siden -93 og alle barna mine har gått i samme klasse med barn med spesielle behov. Det har vært barn med psykiskutviklingshemning, en av ungene har hatt en blind medelev, en har pr.idag en døv+fysisk funksjonshemmet elev i sin klasse... Og dette har jeg ikke stusset over i det hele tatt.

Nå vet jeg ikke hvor godt opplegget har vært for de enkelte ungene med spesielle behov, så det skal jeg ikke uttale meg om. Men det har vært kun til berikelse for klassene å ha barn som er "litt annerledes" blant elevene.

''Jeg er virkelig overrasket over at det finnes foreldre idag som ikke vet at funksjonshemmete barn går som oftest på skole med andre jevnaldrende... ''

nick har bodd utenlands i mange år, det kan ha noe med saken å gjøre.

Skrevet

Jeg tar sjansen på å gjenta meg selv:

Det er jo hyggelig og fint at såkalt "vanlige" barn lærer om toleranse ved å gå sammen med Downs-barn i skolen, og det er uten tvil flott at barn med f.eks Downs ikke gjemmes bort. Dessuten har vi tilpasset undervisning her til lands.

Men i den vurderingen skal vi ikke glemme at:

1) Folk med Downs er slett ikke en ensartet gruppe. Noen kan ha både glede og nytte av å gå i vanlig skole, mens andre vil trives bedre med et annet opplegg. Det er en enorm variasjon innenfor denne gruppen.

2) Motivasjonen for å integrere et barn med f.eks Downs-barn i vanlige skoleklasser skal aldri være at de andre barna skal lære om mangfold, men at barnet det gjelder faktisk skal trives og tjene på det. Mangfoldstanken er bare en bonus i så måte.

3) Mange barn med DS vil slite med det rent sosiale når de kommer litt opp i klassetrinnene, og mistrives deretter. Hvorfor skal disse barna fratas retten til å ha likesinnede å speile seg i, bare fordi vi skal integrere for enhver pris?

Det er mange flere elementer som ikke har kommet fram her. Jeg vil bare minne om at det er både lov og lurt å huske det

Flott skrevet, Mrs. Wallace:-)

Skrevet

Jo, det finnes spesialopplegg, men dette opplegget skal i utgangspunktet foregår på den vanlige skolen, ved hjelp av assistenter osv. Det er veldig forskjellig (avhengig av ressurser, vilje, antall barn på omtrent samme nivå og mange andre ting) hvor vellykket det er.

Downs-barn er ingen ensartet gruppe. Noen år etter at jeg selv gikk ut av vgs (og DET er lenge siden), var det en jente med Downs syndrom som tok eksamen på handelsgym. Andre kommer ikke i nærheten av noen vgs uten reduserte krav.

Gjest Vet for lite
Skrevet

Altså, barn med Downs har en IQ fra 30 til 50, er det ikke åpenbart at vanlig skole ikke vil være det ideelle for dem?

Du sier at barn med DS har en IQ på 30-50, men gjelder det alle da?

Så på TV en gang at ei jente med DS hadde klart å fullføre videregående skole (allmennfaglig) og ble russ. En annen var veldig musikalsk.

Skrevet

Mennesker med Downs kommer i like mange varianter som mennesker uten Downs. Noen fungerer omtrent like ens som de uten Downs, andre har større utfordringer og trenger mye tilrettelegging.

Ergo, noen kan helt fint gå på vanlige skoler (med noe tilrettelegging), mens andre ikke vil ha noe utbytte av det.

Gjest Løveføtter
Skrevet

Du sier at barn med DS har en IQ på 30-50, men gjelder det alle da?

Så på TV en gang at ei jente med DS hadde klart å fullføre videregående skole (allmennfaglig) og ble russ. En annen var veldig musikalsk.

-og jeg så en som faktisk tok lappen en gang!

Skrevet

Altså, barn med Downs har en IQ fra 30 til 50, er det ikke åpenbart at vanlig skole ikke vil være det ideelle for dem?

Fra wikipedia:

''Mennesker med Down syndrom har vanligvis nedsatt intelligens som rangerer mellom mild (IQ 50–70) og moderat (IQ 35–50). Det har vist seg at den sjeldne "mosaikk"-typen scorer 10-30 poeng høyere.''

Det varierer altså ganske mye.

Skrevet

Jeg tar sjansen på å gjenta meg selv:

Det er jo hyggelig og fint at såkalt "vanlige" barn lærer om toleranse ved å gå sammen med Downs-barn i skolen, og det er uten tvil flott at barn med f.eks Downs ikke gjemmes bort. Dessuten har vi tilpasset undervisning her til lands.

Men i den vurderingen skal vi ikke glemme at:

2) Motivasjonen for å integrere et barn med f.eks Downs-barn i vanlige skoleklasser skal aldri være at de andre barna skal lære om mangfold, men at barnet det gjelder faktisk skal trives og tjene på det. Mangfoldstanken er bare en bonus i så måte.

Det er mange flere elementer som ikke har kommet fram her. Jeg vil bare minne om at det er både lov og lurt å huske det

''3) Mange barn med DS vil slite med det rent sosiale når de kommer litt opp i klassetrinnene, og mistrives deretter. Hvorfor skal disse barna fratas retten til å ha likesinnede å speile seg i, bare fordi vi skal integrere for enhver pris?''

Veldig viktig moment å ta med. Det "eksotiske" og spennende ved å ha noen som er annerledes med seg, forsvinner ofte etterhvert som forskjellen til barna uten funksjonshemminger blir større, hvilket den ofte blir jo eldre ungene blir. Og det er nok ikke så mange ungdomsskoleelever i den kuleste alderen som syns det er så storveies å være med jevnaldrende funksjonshemmede.

Da blir det sårt å være den som ikke er med i fellesskapet mer..

Skrevet

ALLE skal gå i vanlig skole nå. De "spesielle" barna får ofte mye oppfølging, og blir også tatt ut av klassen en del dersom det er behov for det.

Jeg er litt betenk over dette. Jeg tror at det i enkelt tilfeller er bra, men også at en del barn med spesielle behov vil føle seg veldig annerledes.

Gjest hos oss
Skrevet

Jeg vet ikke hvor du har bodd, men i USA har barna mine gått i klasse med ganske sterkt psykisk utviklingshemmede, både på privat og offentlig skole. Så det er ikke et særnorsk fenomen.

Som mange nedover her har skrevet, så er Downs et syndrom som utarter seg veldig forskjellig fra person til person, noen tar artium og sertifikat (selv om det ikke er flertallet), andre fungerer dårligere.

På bakgrunn av hvordan barnet fungerer, foreldrenes ønsker og tilbud på skoler i nærheten av hjemmet, bestemmes om barna går på vanlig skole, spesialskole, eller en kombinasjon av disse.

At foreldrene søker barna sine til den skolen dere sokner til, er (generelt) et godt tegn for skolen og tilbudet de skal gi ditt barn også.

Skolen bana mine går på ligger blant de beste i alle Osloundersøkelsene for leseferdighet, matte og engelsk, og det er en skole mange søker sine funksjonshemmede barn til også (skolene her ligger tett, så det er ganske stor valgmulighet for de som søker spesialpedagogiske tilbud).

Der det er barn med klare diagnoser (som Downs) er det ofte satt inn godt med ressurser, og det er ikke denne klassen de plasserer de ufaglærte vikarene (er min erfaring). Et barn med en såpass tung diagnose, har som regel en 100% ressurs ved sin side hele skoledagen, og min efaring er at en eksra voksenressurs kommer de andre barna til gode også, både sosialt og pedagogisk.

Et mye større problem etter min erfaring, er alle de udiagnostiserte elevene, og de er det flere av i klasser og på skoler hvor det er lite spesialpedagogisk kompetanse, som kan identifisere behovene og søke om ekstra ressurser til disse.

For barn med utfordringer som feks Downs, vil et viktig mål for skoletiden være sosial kompetanse, sosialt nettverk osv, og det er ofte lettere å bygge når de kan gå på skole i nærmiljøet / med gåavstand til skolen og klassekamerater.

Mange ser at det blir vanskeligere å gå på helt vanlig skole når de blir større, og de friske barna "vokser fra dem". Men tar man et valg om at seksåringen begnner på nærskolen sin, betyr ikke det at hun ikke kan gå på en annen skole senere.

Men disse utfordringene gjelder barnet med Downs, og i mindre grad barna rundt.

For alle rundt barnet med Downs er det er berikelse når hjemme- og skolemiljøet ikke er helt homogent og alle ikke er helt like. Skal man gå på en spesialskole som gjerne ligger lenger unna, vil Downsbarna være fraværende fra lokalmiljøet sitt fra tdlig morgen til sen ettermiddag. Det er et tap for alle parter.

og - jeg må bare si:

jeg vokste opp med foreldre som var veldig skeptisk til den norske skolen, de norske lærerne osv. Det smittet over på meg, ved at jeg hadde mindre respekt for og glede av skolen.

Jeg prøver å være 100% lojal mot det jeg ser er gjort i beste mening for barna mine (og andres), i hvertfall i alle situasjoner barna mine kan oppfatte hva jeg føler. det har gitt dem en helt annen trygghet og de er oppriktig glade i lærerne sine og har en mye bedre skolehverdag enn jeg hadde. Så for lillenicks skyld, snakk positivt om skolen og menneskene der, og ta heller opp spørsmål og usikkerhet direkte uten at barna oppfatter det.

Når man har valgt å bo i et land, må man gjøre det beste ut av det, slik at man ihvertfall får utbytte av det som tilbys, selv om det er litt annerledes enn det man har vært vant til.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er et utslag av den norske "snillismen" der vi alle er likere enn alle andre.

Det tjener verken normalbegavede eller barn med Downs syndrom at de samles i de samme klassene.

Skrevet

''Jeg er virkelig overrasket over at det finnes foreldre idag som ikke vet at funksjonshemmete barn går som oftest på skole med andre jevnaldrende... ''

nick har bodd utenlands i mange år, det kan ha noe med saken å gjøre.

Neida, jeg har rett og slett ikke vært klar over det. Ikke har jeg sett noen Downere på de skolene jeg har gått på, og det har aldri falt meg inn at de skulle være i stand til å følge undervisningen i en vanlig skole.

De har altså en spesiallærer i skolesystemet, men de må da følge det vanlige undervisningsopplegget? Eller undervises det parallellt på et annet nivå? Har de andre prøver, eventuellt andre krav til å gjennomføre?

Jeg ser at noen presiserer at det er store forskjeller på Downs barn. Det er jeg klar over, men skilles det mellom de "flinke" og "mindre flinke", og vil det si at noen ikke begynner i vanlig skole?

Jeg syntes synd på rakkern, han satt alene med mora si, og de andre ungene var ikke i nærheten av han. De venner seg sikkert, og det er vel en del av poenget, men...

Skrevet

Dette er et utslag av den norske "snillismen" der vi alle er likere enn alle andre.

Det tjener verken normalbegavede eller barn med Downs syndrom at de samles i de samme klassene.

''Det tjener verken normalbegavede eller barn med Downs syndrom at de samles i de samme klassene.''

Er det ikke positivt at barn lærer at man ikke alle er like? At noen trenger mer hjelp, men kan likevel være likeverdige mennesker? At selv om noen har et alvorlig handicap, kan de leve et fullverdig liv?

Jeg vokste opp med ei jente med Downs, som gikk på skolen - på syttitallet. Hun var mere hemmet enn andre barn med downs jeg vet om i dag, men likevel var hun en del av skolemiljøet. Hun hadde spesialtimer, men delto sosialt og var inkludert. Hun bodde hjemme hos sine foreldre og sine søsken, og hadde det godt og trygt.

Hadde det vært bedre for henne å bli sendt bort for å gå på skole?

Jeg led aldri på noen måte overlast av å ha henne på skolen, det gjorde heller ikke min søster, som gikk i klassen hennes. Tvert imot!

Skrevet

''Det tjener verken normalbegavede eller barn med Downs syndrom at de samles i de samme klassene.''

Er det ikke positivt at barn lærer at man ikke alle er like? At noen trenger mer hjelp, men kan likevel være likeverdige mennesker? At selv om noen har et alvorlig handicap, kan de leve et fullverdig liv?

Jeg vokste opp med ei jente med Downs, som gikk på skolen - på syttitallet. Hun var mere hemmet enn andre barn med downs jeg vet om i dag, men likevel var hun en del av skolemiljøet. Hun hadde spesialtimer, men delto sosialt og var inkludert. Hun bodde hjemme hos sine foreldre og sine søsken, og hadde det godt og trygt.

Jeg led aldri på noen måte overlast av å ha henne på skolen, det gjorde heller ikke min søster, som gikk i klassen hennes. Tvert imot!

''Er det ikke positivt at barn lærer at man ikke alle er like?''

Alle barn er ikke like.

Skrevet

Alle barn er ikke like.

''Alle barn er ikke like.''

Nei, det er jo det jeg sier. Alle barn er ikke like - og det er vel OK?

Skrevet

Alle barn er ikke like.

Svarte litt feil. Jeg mener at alle barn ikke er like, og selvfølgelig er dette viktig å lære, men det passer ikke for alle å være i samme klasse. Det kommer en dag hvor alt blir vanskelig, og det kan ha konsekvenser for alle parter.

Gjest spesialpedagog
Skrevet

Og du har jobbet mye i skolen med både funksjonsfriske og funksjonshemmede barn, skjønner jeg. Siden du uttrykker deg så bastant om dette temaet.

Skrevet

Det lærer de likevel uten at dosen er så stor og konsekvensene så negative.

Skrevet

Og du har jobbet mye i skolen med både funksjonsfriske og funksjonshemmede barn, skjønner jeg. Siden du uttrykker deg så bastant om dette temaet.

Nei, men jeg har behandlet utallige normalbegavede som har fått skolegangen ødelagt av denne integreringstanken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...