Gjest Vil bli A-menneske Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Jeg er et B-menneske som har lyst til å bli A-menneske, men jeg får det ikke til. Jeg står opp 6.30 hver dag, men jeg greier ikke å komm meg i seng før nærmere 1.00 på natta. Det blir for lite søvn og jeg blir mer og mer sliten ut over uka. Jeg prøver å endre på dette, men jeg har ikke disiplin nok til å komme meg i seng. Det er ingen vits heller for jeg får ikke sove likevel. Uansett hvor trøtt jeg er etter arbeidstid, kvikner jeg til på kvelden, med det resultat at vekkerklokka føles som tortur neste dag. Jeg har disiplin til å komme meg opp, men ikke til å få lagt meg. Jeg har virkelig lakenskrekk. Jeg har lyst til å skaffe meg sovetabletter som jeg kan ta i 22-tiden, men jeg føler det bortkastet å ta fri fra jobb for å dra til legen hvis jeg bare får høre at problemene mine ikke er store nok, siden jeg jo tross alt sover noen timer hver natt. Noen med erfaring? Tror dere det er god nok grunn til å få sovetabletter? 0 Siter
Gjest VannLilja29 Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Nei, jeg tror egentlig ikke det er god nok grunn til å få reseptbelagte sovetabletter. Det er alltid en fare for å bli avhengig av disse medikamentene, og man får dem bare om de er strengt nødvendige. Går det å være B menneske veldig utover livskvaliteten din, så kan du jo alltids spørre, men jeg tror ikke det er så god løsning. Man bør ikke bruke tablettene utover en periode på 14 dager, de gir ofte bitter smak i munnen som henger i lenge utover morgenen og man får ofte etterheng, blir ganske sløv om morgenen. 0 Siter
Gjest Vil bli A-menneske Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Nei, jeg tror egentlig ikke det er god nok grunn til å få reseptbelagte sovetabletter. Det er alltid en fare for å bli avhengig av disse medikamentene, og man får dem bare om de er strengt nødvendige. Går det å være B menneske veldig utover livskvaliteten din, så kan du jo alltids spørre, men jeg tror ikke det er så god løsning. Man bør ikke bruke tablettene utover en periode på 14 dager, de gir ofte bitter smak i munnen som henger i lenge utover morgenen og man får ofte etterheng, blir ganske sløv om morgenen. Nei, det er vel ikke lurt å ta dem hver kveld, men et hadde vært fint å ha noen liggende til behovet er som størst. 0 Siter
Mirabell Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Dette høres ut som noe Melatonin kan hjelpe mot. Det er et stoff som produseres naturlig når det blir mørkt, og som brukes bl.a. for å snu døgnet ved reiser gjennom flere tidssoner. Skal visst være uten bivirkninger. I USA får man dem uten resept, i Norge bare på resept. Jeg tror ikke vanlig sovemedisin er tingen for deg. 0 Siter
*drømmende* Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Hva med å be om Vallergan istedet for sovemedisin? Jeg har forsinket søvnfase syndrom, og bruker vallergan. Det funker for meg. Men jeg kan ikke finne på å ta dem et par timer før sengetid, som legen foreskriver. Da ligger jeg like fordømt våken til langt på natt, og sover desto lengre og enda bedre utover dagen. Dèt funker dårlig. Men tar jeg den senest klokken 18.00 blir jeg segneferdig i 22-23 tien og sover hele natta;) Deilig! 0 Siter
frosken Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Jeg tror ikke en seriøs lege vil skrive ut sovemedisiner ut i fra en problemstilling som den du beskriver her. Kanskje du kan få noen gode tips her: http://www.helse-bergen.no/avd/SOVno/diagnose/Soevnhygiene.htm 0 Siter
Gjest ajaja Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Jeg tror i motsetning til de fleste andre her at de fleste leger ville skrive ut en resept på innsovning- eller sovetablettbare du nevner ordet søvnproblemer. Men det er nok ikke den beste løsningen på din type søvnproblematikk. 0 Siter
Gjest VannLilja29 Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Nei, det er vel ikke lurt å ta dem hver kveld, men et hadde vært fint å ha noen liggende til behovet er som størst. Du kan jo alltids ta turen til legen og forklare hvor sliten du blir av å sove så lite i lengden. Du vil kunne få sovetabletter på det grunnlaget, ja. Det kommer litt ann på legen da... 0 Siter
Gjest forsinket søvnfase? Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Hva med å be om Vallergan istedet for sovemedisin? Jeg har forsinket søvnfase syndrom, og bruker vallergan. Det funker for meg. Men jeg kan ikke finne på å ta dem et par timer før sengetid, som legen foreskriver. Da ligger jeg like fordømt våken til langt på natt, og sover desto lengre og enda bedre utover dagen. Dèt funker dårlig. Men tar jeg den senest klokken 18.00 blir jeg segneferdig i 22-23 tien og sover hele natta;) Deilig! Unnskyld at jeg spør, jeg er bare nysgjerrig på hvordan du fikk konstatert forskjøvet søvnfase? Var det av fastlegen, eller måtte du til en spesiell klinikk og hvordan fant de det ut? Jeg har lurt på om jeg har det samme selv. 0 Siter
Gjest Vil bli A-menneske Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Jeg tror ikke en seriøs lege vil skrive ut sovemedisiner ut i fra en problemstilling som den du beskriver her. Kanskje du kan få noen gode tips her: http://www.helse-bergen.no/avd/SOVno/diagnose/Soevnhygiene.htm Er du sikker på det? Kanskje han vil se an pasienten litt? Tror du ikke en lege som har hatt meg på pasientlista i mange år, uten å nesten se snurten av meg vil skjønne at jeg ikke løper til legen uten grunn og vil ta meg på alvor når jeg først dukker opp? Hadde jeg rendt ned dørene der og spurt etter det ene og det andre så, men han vet nok ikke hvem jeg er en gang og vil neppe kjenne meg igjen til tross for at jeg har stått på pasientlista hans i årevis. 0 Siter
frosken Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Er du sikker på det? Kanskje han vil se an pasienten litt? Tror du ikke en lege som har hatt meg på pasientlista i mange år, uten å nesten se snurten av meg vil skjønne at jeg ikke løper til legen uten grunn og vil ta meg på alvor når jeg først dukker opp? Hadde jeg rendt ned dørene der og spurt etter det ene og det andre så, men han vet nok ikke hvem jeg er en gang og vil neppe kjenne meg igjen til tross for at jeg har stått på pasientlista hans i årevis. Jeg mener at en seriøs lege vil snakke med deg om søvnhygiene og evt. diskutere andre livsstilsendringer. Du sover et rimelig antall timer pr natt, kan ta evt. sove litt mer i helgene, og forteller ikke om noen omfattende helseplager som gjør at du ikke skulle tåle litt lite søvn. De legene jeg kjenner er helt klare på at de ikke skriver ut sovemedisiner i slike situasjoner. Det betyr ikke at du ikke kan finne leger som er mer lettvinte enn de jeg kjenner. 0 Siter
Gjest Vil bli A-menneske Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Jeg mener at en seriøs lege vil snakke med deg om søvnhygiene og evt. diskutere andre livsstilsendringer. Du sover et rimelig antall timer pr natt, kan ta evt. sove litt mer i helgene, og forteller ikke om noen omfattende helseplager som gjør at du ikke skulle tåle litt lite søvn. De legene jeg kjenner er helt klare på at de ikke skriver ut sovemedisiner i slike situasjoner. Det betyr ikke at du ikke kan finne leger som er mer lettvinte enn de jeg kjenner. Neivel, men jeg mener at jeg er et voksent og noenlunde oppegående menneske som selvfølgelig ikke vil gjøre meg avhenig av noe som helst og at jeg derfor har vett nok til å styre dette selv. Jeg vil bare ta en tablett i ny og ned når jeg finner det høyst nødvendig og at en lege bør gi meg et voksent menneske en sjangse i det minste. Hvis jeg kommer tilbake etter kort tid og ber om flere tabletter, så betyr det at jeg har spist tabletter som om det hadde vært drops og da skjønner jeg om en lege sier stopp. Dette vil ikke skje meg. 0 Siter
Gjest insomnia_26 Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Neivel, men jeg mener at jeg er et voksent og noenlunde oppegående menneske som selvfølgelig ikke vil gjøre meg avhenig av noe som helst og at jeg derfor har vett nok til å styre dette selv. Jeg vil bare ta en tablett i ny og ned når jeg finner det høyst nødvendig og at en lege bør gi meg et voksent menneske en sjangse i det minste. Hvis jeg kommer tilbake etter kort tid og ber om flere tabletter, så betyr det at jeg har spist tabletter som om det hadde vært drops og da skjønner jeg om en lege sier stopp. Dette vil ikke skje meg. ta det opp med legen,så slipper du lure. Min lege synes det er bedre med piller noen netter enn å gå søvnløs over tid(ser vi har ulike type problemer med søvn,men likevel...) Verdt et forsøk? Som en anna var inne på,finnes det jo midler de er mindre strenge på,f.eks vallergan e.l. Så det spørs litt hva som er problemet;at du ikke sovner,eller at du ikke sover lenge nok. Selv er jeg fornøyd med Vallergan og Imovane:) 0 Siter
frosken Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Neivel, men jeg mener at jeg er et voksent og noenlunde oppegående menneske som selvfølgelig ikke vil gjøre meg avhenig av noe som helst og at jeg derfor har vett nok til å styre dette selv. Jeg vil bare ta en tablett i ny og ned når jeg finner det høyst nødvendig og at en lege bør gi meg et voksent menneske en sjangse i det minste. Hvis jeg kommer tilbake etter kort tid og ber om flere tabletter, så betyr det at jeg har spist tabletter som om det hadde vært drops og da skjønner jeg om en lege sier stopp. Dette vil ikke skje meg. Hvorfor vil du ikke forsøke andre tiltak? 0 Siter
Gjest Vil bli et A-menneske Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 ta det opp med legen,så slipper du lure. Min lege synes det er bedre med piller noen netter enn å gå søvnløs over tid(ser vi har ulike type problemer med søvn,men likevel...) Verdt et forsøk? Som en anna var inne på,finnes det jo midler de er mindre strenge på,f.eks vallergan e.l. Så det spørs litt hva som er problemet;at du ikke sovner,eller at du ikke sover lenge nok. Selv er jeg fornøyd med Vallergan og Imovane:) Problemet mitt er at jeg ikke greier å legge meg. Hvis jeg presser meg i seng til normal tid får jeg ikke sove. Det kommer av at jeg er overtrøtt. 0 Siter
Gjest Vil bli et A-menneske Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Hvorfor vil du ikke forsøke andre tiltak? Jeg synes jo jeg har prøvd andre tiltak da. Som sagt, så løper jeg ikke akkurat ned dørene hos legen og dette her er noe jeg har tenkt på i mange år. Terskelen for å dra til legen er stor, nettopp fordi jeg alltid føler at problemene mine er for små. Nå føler jeg lyst til å gjøre noe med dette og det er fordi jeg føler meg trygg på at jeg ikke vil gjøre meg avhengig av dem. 0 Siter
Gjest insomnia_26 Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Problemet mitt er at jeg ikke greier å legge meg. Hvis jeg presser meg i seng til normal tid får jeg ikke sove. Det kommer av at jeg er overtrøtt. innsovningstabl da? Stinoct og Imovane funker greit på den biten (stilnoct sitter i veldig kort,men funker godt til innsovning) Spør legen,tror nok ikke det er så vanskelig å få en resept,så har man noe liggende:) 0 Siter
frosken Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Problemet mitt er at jeg ikke greier å legge meg. Hvis jeg presser meg i seng til normal tid får jeg ikke sove. Det kommer av at jeg er overtrøtt. Har du lært deg noen avspenningsteknikk? F.eks. autogen trening? 0 Siter
Gjest Vil bli et A-menneske Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 innsovningstabl da? Stinoct og Imovane funker greit på den biten (stilnoct sitter i veldig kort,men funker godt til innsovning) Spør legen,tror nok ikke det er så vanskelig å få en resept,så har man noe liggende:) Takk for svar. Jeg visste ikke at det var forskjell på innsovningstabletter og sovetabletter. Har nul erfaring på dette her. Jo innsovningstabletter passer kanskje bedre for meg:-) 0 Siter
Gjest Vil bli et A-menneske Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Har du lært deg noen avspenningsteknikk? F.eks. autogen trening? Nei! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.