Gå til innhold

jordfeil?

Anbefalte innlegg

Gjest strømforvirra
Skrevet

jeg og min mann har en diskusjon gående akkurat nå som jeg lurer litt på hvem som har rett eller ikke rett.. saken er at når vi måler i stikkontaktene i leiligheten med et multimeter så måler vi 231 volt når vi stikker pinnene til multimeteret inn i de to hullene som pinnene på støpsler skal inn.

men dersom vi måler mellom det ene hullet og jordpinnen i en jordet stikkontakt, så måler vi mellom 130 og 180 volt. skal dette være sånn? jeg trodde det mellom jord og ene hullet skulle være 0 volt?

stemmer dette, eller er jeg på bærtur?

Skrevet

Det kommer litt an på åssen strømforsyning dere har inn i huset deres, men det mest vanlige er enfase anlegg med 230Volt spenning.

Da har dere to ledere + jord (gul/grønn), da skal spenningen mellom den ene fasen (L) og jord, og den andre fasen (N) og jord være ca 135 Volt (230 delt på rota av 3).

Skrevet

Spenningen mellom fasene og jord skal være spenningen du måler i de to hullene delt på rota av 3.

Så du har nok feil:-)

Måler du f.eks 0 V mellom den ene fasen og jord er det desto mer spenning mellom den andre fasen og jord. Da har du full jordfeil.

Gjest strømforvirra
Skrevet

Det kommer litt an på åssen strømforsyning dere har inn i huset deres, men det mest vanlige er enfase anlegg med 230Volt spenning.

Da har dere to ledere + jord (gul/grønn), da skal spenningen mellom den ene fasen (L) og jord, og den andre fasen (N) og jord være ca 135 Volt (230 delt på rota av 3).

diskusjonen vår endte brått og brutalt i går når vi endte opp med at han skulle skru av dekselet på kontakten som vi ikke ble enige om det var feil på eller ikke for å demonstrere at det ikke var noe som helst galt med den.. :P

viste seg at hele dritten var smelta innvendig.. alt var svart og forkullet under dekselet, så da var det ikke så "farlig" plutselig om det var jordfeil eller ikke.. virker som om den ene lederen har løsnet og kommet i kontakt med den andre.. så nå har vi en kurs mindre til vi får elektriker på besøk.

Skrevet

Bare lurer på hvor man får kjøpt sånt multimeter hen, og om det er viktig å ha? Hørtes jo egentlig ganske lurt ut at dere hadde det da, slik at du skjønte at noe var galt....

Gjest strømforvirra
Skrevet

Bare lurer på hvor man får kjøpt sånt multimeter hen, og om det er viktig å ha? Hørtes jo egentlig ganske lurt ut at dere hadde det da, slik at du skjønte at noe var galt....

biltema, clas ohlson.. de selger de stort sett over alt. bare man skjønner de mest basic funksjonene, så er det veldig genialt å ha.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...