Gå til innhold

Noe bra smertestillende for vond rygg?

Anbefalte innlegg

Hei

jeg har lenge hatt forferdelig vondt i ryggen..begynte for noen år siden..da jeg var i en ulykke i en karusell på tivoli. Jeg datt ut fra vognen jeg satt i og rett ned på golvet da sikkerhetsbøylen sviktet og løsnet. jeg hadde to brukne ribbein og en skiveutglidning i ryggen. Dette er nå mange år siden og jeg fikk ei datter for snart 4 år siden. Etter fødselen fikk jeg vondt i ryggen igjen, måtte til røntgen men de fant ikke noe. Siden det har jeg sliti med sterke smerter øverst i ryggen, mellom skuldrene hver gang jeg gjør husarbeid, sitter for mye, går for mye, står for mye. Jeg greier ikke bøye meg for da stivner ryggen helt og jeg kommer meg nesten ikke opp. Jeg har ikke hatt arbeid p.g.a dette, men i fjor sommer måtte jeg bare jobbe litt for å kunne betale en del forsinkede regninger. Jeg hadde da en jobb på en fabrikk, og jeg hadde så forferdelige smerter i ryggen at jeg satt og grein på toaletter i pausene..og kviet meg for hver nye dag...og tilslutt måtte jeg bare slutte...men nå er jeg i samme situasjon igjen. Nå jobber jeg som potetsorterer som er den eneste jobben her i området...og sliter selvfølgelig med de samme smertene...som begynnere allerede etter en halv time på jobb. Sånn kan jeg ikke ha det. Skal jeg gå til legen igjen?...og er det noe smertestillende jeg kan ta så jeg overlever dagene på jobb? Jeg har ikke råd til å slutte jobben..men om jeg må, har jeg da krav på noe støtte. jeg kan ikke få dagpenger da jeg ikke har tjent meg opp så mye. I verste fall må jeg slutte jobben p.g.a ryggvondt, og dette gjør jo at jeg ikke kan jobbe noen andre steder heller, har jeg noen økonomiske rettigheter?

Håper på svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32926-noe-bra-smertestillende-for-vond-rygg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lillemor

Hei!!

Hvis jeg var deg ville jeg ha spandert på meg en time eller to hos en Naprapat. Det er ganske dyrt, men verdt det.

Jeg er var mye plaga av ryggsmerter noe alla det du beskriver, og hadde to timer hos naprapat og det hjalp veldig. Han gav meg også en del tips og øvelser for å forebygge.

Lykke til.Håper alt ordner seg!

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Det finnes en rekke smertestillende som kan lindre smerter i rygg og muskler. I første omgang vil man ofte foreslå reseptfrie midler som f.eks. paracetamol.

Tabletter som eneste tiltak er imidlertid ofte ikke en god løsning ved kroniske smerter da effekten ikke sjelden avtar etterhvert. Hvis man har slitt med langvarige smerter, vil aktivitetsnivået - som du skriver - ofte ha blitt redusert med den følge av muskulaturen har stivnet til. Da vil fysisk aktivitet ofte være ledsaget av smerter. Jevnlig forsiktig mosjon kan være et godt tiltak fordi det fører til at musklene gradvis mykner opp slik at man kommer inn i en positiv sirkel.

Sosial aktivitet er av samme ressonoment ofte redusert og viktig å gjennopta gradvis slik at man kan positive mentale "innsprøytninger".

Med hensyn til dine økonomiske rettigheter foreslår jeg at du framlegger spørsmålet i Doktro Onlines forum om trygdemedisin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...