Gå til innhold

Feil utbetaling? Ned 2.200 kr

Anbefalte innlegg

Gjest Tidsb.ufør-33
Skrevet

Jeg har nettopp fått innvilget tidsbegrenset uførestønad, men lurer på om utbetalingen virkelig stemmer eller om det er skjedd noe feil?

Jeg gikk ned med 2.200 fra rehabiliteringspenger utbetalt i april til tidsbegrenset uføretrygd utbetalt i mai. Kan det virkelig stemme?

Er forøvrig syk før fylte 26 år, men har aldri hørt begrepet ung ufør bli brukt, om det har noen relevans.

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• zellica

6

• sort som natta

3

Mest aktive i denne tråden

sort som natta
Skrevet

høres rart ut. jeg får mer penger med tidsbegrenset ufør enn jeg gjorde med rehabiliteringspenger.

Gjest høstløv
Skrevet

Tidsbegrenset uførestønad får du bare for 21 dager i mai. Utbetalingen i mai er noe lavere enn den normalt bruker å være.

Vanligvis får en utbetalt for 22 eller 23 dager pr måned. Men som sagt, det vil varierer etter hvormange kalenderdager det er i hver måned utover lørdag/søndag, da en får utbetalt for 5 dager pr. uke.

sort som natta
Skrevet

Tidsbegrenset uførestønad får du bare for 21 dager i mai. Utbetalingen i mai er noe lavere enn den normalt bruker å være.

Vanligvis får en utbetalt for 22 eller 23 dager pr måned. Men som sagt, det vil varierer etter hvormange kalenderdager det er i hver måned utover lørdag/søndag, da en får utbetalt for 5 dager pr. uke.

trodde isåfall det ville gjelde rehabiliteringspenger også,sånn at det likevel ble mer trygd?

når jeg hadde rehabelitering holdt det ikke til husleie i tillegg til livsopphold,så den biten tok nav seg av. så jeg synes jeg får betydelig mer nå,når jeg faktisk dekker alt selv!

ellers stemmer det at det er antall ordinære dager man får betalt for.

Gjest høstløv
Skrevet

trodde isåfall det ville gjelde rehabiliteringspenger også,sånn at det likevel ble mer trygd?

når jeg hadde rehabelitering holdt det ikke til husleie i tillegg til livsopphold,så den biten tok nav seg av. så jeg synes jeg får betydelig mer nå,når jeg faktisk dekker alt selv!

ellers stemmer det at det er antall ordinære dager man får betalt for.

Sitat: "når jeg hadde rehabelitering holdt det ikke til husleie i tillegg til livsopphold,så den biten tok nav seg av"

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med dette? Men det trenger jeg jo heller ikke å forstå, men kan derfor ikke gi deg mer utfyllende svar.

Gjest samme som ovenfor
Skrevet

Sitat: "når jeg hadde rehabelitering holdt det ikke til husleie i tillegg til livsopphold,så den biten tok nav seg av"

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med dette? Men det trenger jeg jo heller ikke å forstå, men kan derfor ikke gi deg mer utfyllende svar.

fikk kanskje halvparten av det jeg får nå,derfor støttet nav husleie og strøm d ajeg hadde rehab. penger

Gjest høstløv
Skrevet

fikk kanskje halvparten av det jeg får nå,derfor støttet nav husleie og strøm d ajeg hadde rehab. penger

Jeg trodde at rehabiliteringspenger og Tidsbegrenset Uførestønad beregnes etter de samme reglene.

http://www.nav.no/page?id=291

Gjest sosialtjenesten
Skrevet

'' Sitat: "når jeg hadde rehabelitering holdt det ikke til husleie i tillegg til livsopphold,så den biten tok nav seg av"

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med dette? ''

Vedkommende hadde vel sannsynligvis supplerende sosialhjelp i tillegg til rehabiliteringspengene. Sosialtjenesten er også en del av nav (de fleste steder) nå.

Gjest høstløv
Skrevet

'' Sitat: "når jeg hadde rehabelitering holdt det ikke til husleie i tillegg til livsopphold,så den biten tok nav seg av"

Vedkommende hadde vel sannsynligvis supplerende sosialhjelp i tillegg til rehabiliteringspengene. Sosialtjenesten er også en del av nav (de fleste steder) nå.

OK, jeg koblet ikke dette.

sort som natta
Skrevet

riktig

Gjest hwejgehjs
Skrevet

Du bør lese om det står noe om beregning etter "ung ufør" i vedtaket og eventuelt ta opp det med saksbehandler. Har du søkt om Husbankens bostøtte? Kan hende du har rett på det.

Gjest Grisesnuten
Skrevet

Kan det ha blitt trukket for mye skatt? Du får se når lappen kommer i postkassen,

Gjest Tidsb.ufør-33
Skrevet

Men det er vel bare to dager i mai som er helligdager? 1.mai og 21.mai ?

Jeg har ca 800 kr pr dag, men likevel fikk jeg 2200 kr mindre i TU i mai enn i rehabiliteringspenger i april. Kan det være skatten som er annerledes med TU?

Det står ingenting i vedtaket om Ung ufør. Det har det heller ikke stått i beregning av rehabiliteringspenger.

Er alene, leie bolig, så jeg får sikkert ikke noe fra husbanken i bostøtte.

Gjest beathes
Skrevet

Jeg har også fått nesten 2.000 mindre utbetalt denne mnd. sammenlignet med forrige. Jeg er tidsbegrenset ufør. Aner ikke hvorfor, får sjekke når jeg får "slippen" i postkassa.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg har ca 800 kr pr dag, men likevel fikk jeg 2200 kr mindre i TU i mai enn i rehabiliteringspenger i april. Kan det være skatten som er annerledes med TU?

Det står ingenting i vedtaket om Ung ufør. Det har det heller ikke stått i beregning av rehabiliteringspenger.

Du får betalt for alle dager også for helligdager, men ikke for lørdager og søndager.

Det er blitt lempeligere regler om bostøtte fra Husbanken så send søknad.

Gjest fluesoppen
Skrevet

Jeg har også fått nesten 2.000 mindre utbetalt denne mnd. sammenlignet med forrige. Jeg er tidsbegrenset ufør. Aner ikke hvorfor, får sjekke når jeg får "slippen" i postkassa.

Hvis du har tidsbegrenset uførepensjon får du dagpenger for alle virkedager. I mai er det veldig mange helligdager og disse får du dessverre ingen betaling for.

Tror ihvertfall dette er årsaken. Jeg fikk også mindre denne måneden.

Gjest beathes
Skrevet

Hvis du har tidsbegrenset uførepensjon får du dagpenger for alle virkedager. I mai er det veldig mange helligdager og disse får du dessverre ingen betaling for.

Stemmer det du sier. Sjekket kalenderen, april har 22 betalte dager, mai har bare 19. Så der har vi svaret.

Gjest beathes
Skrevet

April har 22 betalte dager, mai har bare 19. Hvorfor røde påskedager er betalt og ikke røde dager i mai vet jeg derimot ikke.

Gjest sosialtjenesten
Skrevet

Du kan ha krav på bostøtte når du har TU. Send en søknad :)

Gjest høstløv
Skrevet

Du får også betaling for helligdager, det er bare lørdager og søndager du ikke får betaling for.

Du får betalt for 21 dager i mai.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...