Gå til innhold

Å pusse briller

Anbefalte innlegg

Gjest ny brillebruker
Skrevet

Jeg har nesten nettop startet med briller - og allerede blitt veldig avhengige av de.

Men det er viktig at brillene er rene og blanke, omtrent hele tida. :)

Hvordan pusser/vasker dere som bruker briller disse?

Jeg kjøpte med en slik spray til å bruke på brillene, og pusser/tørker med pusseskinnet som fulgte med. Og av og til bruker jeg zalo og vann, og tørker av med vanlig tørkepapir. Er dette greit. Er så klart litt redd for at de skal få merker/riper, kostet tross alt nærmere 5000 kroner, så de må jo vare litt.

Og om uhellet skulle være ute, og man fikk ripe/stripe på brillene, er det noe man kan gjøre med det?

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg bruker ikke selv briller, men da min datter fikk var det veldig viktig hva man pusset brillene med. Tørkepapir skulle ikke brukes, det var for grovt og ville på sikt lage riper i glassene. Zalo var greit innimellom når brillene trengte skikkelig vask, for hyppig bruk ville medføre matte glass. Man skulle pusse med kluten som fulgte med og ikke noe annet.

Skrevet

Jeg har innfattningsløse briller, og de er veldig vanskelige å pusse. Så derfor har jeg funnet opp en måte som passer meg godt.

Jeg sprayer brillene med vindusvask, og gnir svært forsiktig med fingrene. Så setter jeg på veldig varmt vann i krana og skyller brillene godt. Deretter banker jeg brillene lett på et sammenrullet håndkle, og lar de lufttørke. Da er det sjelden noen merker igjen på brillene, og det blir ikke riper.

Gjest ny brillebruker
Skrevet

Jeg bruker ikke selv briller, men da min datter fikk var det veldig viktig hva man pusset brillene med. Tørkepapir skulle ikke brukes, det var for grovt og ville på sikt lage riper i glassene. Zalo var greit innimellom når brillene trengte skikkelig vask, for hyppig bruk ville medføre matte glass. Man skulle pusse med kluten som fulgte med og ikke noe annet.

Når man bruker kluten som følger med, skal brillene først fuktes da?

Da skal jeg iallefall ikke bruke tørkepapir mer, har kun gjort det en gang da, men har nesten brukt genseren min opptil flere ganger, og det leste jeg ikke var lurt.

Takk for svar

Gjest ny brillebruker
Skrevet

Jeg har innfattningsløse briller, og de er veldig vanskelige å pusse. Så derfor har jeg funnet opp en måte som passer meg godt.

Jeg sprayer brillene med vindusvask, og gnir svært forsiktig med fingrene. Så setter jeg på veldig varmt vann i krana og skyller brillene godt. Deretter banker jeg brillene lett på et sammenrullet håndkle, og lar de lufttørke. Da er det sjelden noen merker igjen på brillene, og det blir ikke riper.

Vinduspuss er sikkert et godt råd.

Men veldig varmt vann, kan man bruke det da?

Takk for svar

Gjest Elextra
Skrevet

Når man bruker kluten som følger med, skal brillene først fuktes da?

Da skal jeg iallefall ikke bruke tørkepapir mer, har kun gjort det en gang da, men har nesten brukt genseren min opptil flere ganger, og det leste jeg ikke var lurt.

Takk for svar

''Når man bruker kluten som følger med, skal brillene først fuktes da? ''

Nei.

Men du kan kjøpe en spray som kan brukes før pussing med kluten om brillene er ekstra skitne. Videre finnes egne brillepusseservietter en kan kjøpe. Fordelen ved bruk av kjemiske midler, enten det er i sprayform eller i servietter, er at brillene holder seg rene lengre etterpå, støv og annet fester seg ikke så lett.

Til daglig holder det med "tørrpuss" med mikrofiberkluten.

Skrevet

Vinduspuss er sikkert et godt råd.

Men veldig varmt vann, kan man bruke det da?

Takk for svar

Du må ikke koke brillene da, men det skal være såpass varmt at fett og vinduspuss renner godt av.

Jeg har iallefall ikke fått noen riper på denne måten.

Jeg har også prøvd servietter, men opplever at det bli striper og et slags belegg på glassene av de.

Skrevet

Synsam har veldig gode fuktige engangs-kluter. Jeg har brukt briller i mange, mange år - og funnet ut at disse klutene funker best for meg.

Ett godt råd er å vaske brillene med shampoo.

Men veldig varmt vann - det skal en være forsiktig med. Det kan være skadelig for glassene og også innfatningen.

Skrevet

De optikerne jeg har hatt har alle frarådet både zalo/oppvaskmiddel og tørkepapir.

Men du kan gjerne bruke en mild håndsåpe, skyll godt av og tørk med myk stoffklut. Utvaskede gulpekluter i gas kan gjerne benyttes;-) Evt en myk t-skjorte, eller hvis du må bruke papit: Kleenex.

Evt spesialmiddel og den spesialkluten, men min personlige erfaring er at de har en tendens til å bli borte. Ihvertfall den spesialkluten, med mindre man er slik at brillene tas av og på hele tiden og man derfor alltid bærer med seg brillehuset. Er det derimot slik at brillene settes på om morgenen og tas av ved leggetid, synes ihvertfall jeg det er upraktisk å drasse på brillehus og klut hele dagen.

Skrevet

De optikerne jeg har hatt har alle frarådet både zalo/oppvaskmiddel og tørkepapir.

Men du kan gjerne bruke en mild håndsåpe, skyll godt av og tørk med myk stoffklut. Utvaskede gulpekluter i gas kan gjerne benyttes;-) Evt en myk t-skjorte, eller hvis du må bruke papit: Kleenex.

Evt spesialmiddel og den spesialkluten, men min personlige erfaring er at de har en tendens til å bli borte. Ihvertfall den spesialkluten, med mindre man er slik at brillene tas av og på hele tiden og man derfor alltid bærer med seg brillehuset. Er det derimot slik at brillene settes på om morgenen og tas av ved leggetid, synes ihvertfall jeg det er upraktisk å drasse på brillehus og klut hele dagen.

Jeg bruker alltid Zalo og godt lunkent vann, og brilleglassene mine har holdt til jeg har måttet ha nye pga styrken. Ver du hva som er grunnen til at optikere ikke anbefaler zalo/vann (bortsett fra det faktum at det er mer effektivt enn de sprayene de selger og de dermed ikke ville fått solgt dem)?

Skrevet

Jeg bruker alltid Zalo og godt lunkent vann, og brilleglassene mine har holdt til jeg har måttet ha nye pga styrken. Ver du hva som er grunnen til at optikere ikke anbefaler zalo/vann (bortsett fra det faktum at det er mer effektivt enn de sprayene de selger og de dermed ikke ville fått solgt dem)?

En av dem som frarådet zalo anbefalte bruk av håndsåpe, så det er ikke bare for å selge sprayene sine;-)

Jeg husker ikke begrunnelsen, om det var pga faren for riper i glassene eller om det hadde noe med limet (?) som gjør at glassene sitter fast i innfatningen??

Skrevet

En av dem som frarådet zalo anbefalte bruk av håndsåpe, så det er ikke bare for å selge sprayene sine;-)

Jeg husker ikke begrunnelsen, om det var pga faren for riper i glassene eller om det hadde noe med limet (?) som gjør at glassene sitter fast i innfatningen??

''Jeg husker ikke begrunnelsen, om det var pga faren for riper i glassene eller om det hadde noe med limet (?) som gjør at glassene sitter fast i innfatningen??''

Ok, men min er faring er at disse tingene overhodet ikke er noe problem ved bruk av Zalo og vann.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg bruker pussekluten, som fulgte med brillene, dessuten vasker jeg de i zalo og vann og gnikker med fingrene og tørker de med kjøkkenhåndkle, for vi bruker tøyky tørkepspir og det er jeg redd skal lage striper.

Dessuten har jeg kjøpt spesielle pussekluter for vindusglass og speil, og de synes jeg er helt supre til å pusse brillene med.

Det du skal passe på er, når du leger brillene fra deg, at de ikke ligger med glasset ned, for da blir det lett striper.

Lykke til som brillebruker, hilsen en som har brukt briller i 40 år.

Skrevet

Jeg lærte av min nye optiker at brillene ikke skal vaskes i vann varmere enn kroppstemperatur - det var en dyrekjøpt lærdom...

Ellers er bomull greit å pusse med + noen syntetiske stoffer. Det er bare de første dagene man pusser med væske og egen klut skjønner du, det tar ikke lang tid før du tar det du har for hånden (som regel genseren din...). :o)

Skrevet

Du må ikke koke brillene da, men det skal være såpass varmt at fett og vinduspuss renner godt av.

Jeg har iallefall ikke fått noen riper på denne måten.

Jeg har også prøvd servietter, men opplever at det bli striper og et slags belegg på glassene av de.

Jeg vasket mine forrige briller i veldig varmt vann fra springen og glassene ble helt ødelagte av det - fulle av riper og etter 3 år var det bare å bytte dem ut selv om styrken i utgangspunktet ikke trengte å endres.

Gjest brilleslangezebra
Skrevet

Jeg lærte av min nye optiker at brillene ikke skal vaskes i vann varmere enn kroppstemperatur - det var en dyrekjøpt lærdom...

Ellers er bomull greit å pusse med + noen syntetiske stoffer. Det er bare de første dagene man pusser med væske og egen klut skjønner du, det tar ikke lang tid før du tar det du har for hånden (som regel genseren din...). :o)

'' Jeg lærte av min nye optiker at brillene ikke skal vaskes i vann varmere enn kroppstemperatur - det var en dyrekjøpt lærdom... ''

Jeg lurer på om det kanskje er det jeg også burde ha lært? Jeg har i alle fall ved to anledninger måttet skifte glass fordi de var så ripete at jeg ikke kunne se klart ut gjennom dem.

Og så burde jeg kanskje også skiftet optiker ettersom optikeren ikke sa noen ting om at det kunne være årsaken.

Men når sant skal sies er det vel egentlig sjelden jeg vasker brillene mine i vann, jeg tar vel stort sett det jeg har for hånden, noe som ikke alltid nødvendigvis er like egnet.

Skrevet

Jeg bruker alltid lunkent vann og håndsåpen jeg har på badet. Tørker med rent håndkle.

Har brukt briller i ca 30 år og har ikke problemer med striper i glassene.

Skrevet

Ikke bruk zalo! For sterkt i det lange løp for overflatebehandlingen på glassene.

Bruk brillerens i sprayform, våtserviettform eller bare en vanlig mikrofiberklut. Så varer de lengst.

Men hold dere unna zaloen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...