Gå til innhold

Bo i sverige

Anbefalte innlegg

Gjest Christine27
Skrevet

Jeg er en mamma på 27 år som er lei av å bo i Norge og kan tenke meg å prøve å bo i Sverige ett år. Jeg har en sønn på åtte år. Det blir altså vi to som evt flytter.Hva tror dere om å la han gå på svensk skole i ett år? Prøver å finne sider på nettet hvor en kan leie leilighet over langtidsleie men finner ikke...noen som kan hjelpe meg? noen som har prøvd dette og vil dele erfaringer med meg?

Onsdag1365380628
Skrevet

Hvorfor skulle det være et pluss å flytte til Sverige? Er du eventyrlysten?

Gjest Christine27
Skrevet

Hvorfor skulle det være et pluss å flytte til Sverige? Er du eventyrlysten?

Er nok eventyrlysten ja...:)ikke så mye annet det står på

Gjest høstløv
Skrevet

Her finnes det informasjon om leiligheter i Sverige, jeg har ikke lest linkene, jeg fant de bare ved googlesøk.

http://www.google.se/search?hl=no&q=l%C3%A4genheter&btnG=Google-s%C3%B8k&aq=f&oq=

Det blir jo litt vanskelig for en 8 åring å plutselig å skulle forholde seg til det svenske språket i skolen, lære det i ett år og så komme tilbake til Norge og måtte begynne på nytt med norsk. Da sier jeg faktisk stakkars unge.

Noe helt annet hadde vært om du ville bosette deg i Sverige for fremtiden, da hadde språkproblemene ikke vært noe å snakke om.

Yeah_Right!
Skrevet

Hva er det som er så spennende med Sverige? Jeg ville aldri utsatt ungen min for det. Det er din plikt som forelder å gi barnet trygge omgivelser. Dette kan virkelig ikke være nødvendig.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Du er eventyrlysten og velger Sverige?

Skrevet

Er du eventyrlysten, bør du velge Kabul for eksempel. ;o)

Skrevet

Jeg må le litt - ikke av deg, selv om jeg ikke heeeelt ser den store forskjellen på å bo i Norge vs å bo i Sverige, men av de andre som har svart deg.

Hadde du skrevet at du var eventyrlysten og ville bo i England, Frankrike eller USA f.eks. er jeg helt sikker på at de ville bifalt at du dro og bare ment at ungen ville hatt godt av å lære et annet språk. :o) At en unge skal bli totalforvirret av å gå i svensk skole og bo i Sverige et år har jeg ingen tro på, det er å nedvurdere et så stort barn noe enormt mener jeg!

Da vi var små hadde vi ingen problemer med å skjønne hva de sa på Pippi og Vi på Saltkråkan og ungene på Østlandet snakket jo svensk når de skulle snakke pent i leken.

Gjest er ikke bare du som ler nei
Skrevet

Jeg må le litt - ikke av deg, selv om jeg ikke heeeelt ser den store forskjellen på å bo i Norge vs å bo i Sverige, men av de andre som har svart deg.

Hadde du skrevet at du var eventyrlysten og ville bo i England, Frankrike eller USA f.eks. er jeg helt sikker på at de ville bifalt at du dro og bare ment at ungen ville hatt godt av å lære et annet språk. :o) At en unge skal bli totalforvirret av å gå i svensk skole og bo i Sverige et år har jeg ingen tro på, det er å nedvurdere et så stort barn noe enormt mener jeg!

Da vi var små hadde vi ingen problemer med å skjønne hva de sa på Pippi og Vi på Saltkråkan og ungene på Østlandet snakket jo svensk når de skulle snakke pent i leken.

Enig med deg. Utrolig at de kan si 'stakkars unge' for at barnet skal bo et år i sverige framfor i norge. Og som du sier, ellers har det jo vært mange tråder som har handlet om å jobbe/flytte til andre land, og da er det et stort pluss for barnet, og det er heldig som får oppleve det.

Dobbeltmoral, hva er det??

Gjest høstløv
Skrevet

Det er nå stor forskjell på å se på noen svenske filmer på TV'en og det å gå i svensk skole og skulle lære det svenske språket, rettskriving og grammatikalsk. Ungene blir heller ikke språkforvirret selv om de ser engelske filmer på TV'en.

Og så var det store poenget at de skulle flytte tilbake til Norge etter å ha bodd i Sverige i ett år, på den måten vil barnet jo gå glipp av ett helt års norskundervisning i leseferdigheter, grammatikk og rettskriving. Hadde de skullet fortsette å bo i Sverige, ja da hadde det ikke vært noe problem.

Jeg kjenner problemene for her i familien er vi dansk/norsk og jeg som er dansk, har måttet legge om språket mitt til norsk, for at barna ikke skulle bli forvirret av språkforskjellen. Barna var meget bestemte på at jeg ikke fikk lov til å lese dansk for de, og leste jeg fra danske bøker, så måtte jeg gjøre språket om til norsk, "Les norsk" sa de.

Den dag i dag skvetter den eldste sønnen, når jeg slår over til dansk, og tenker "Hva for noe galt har jeg gjort nå" (Han er 30 år). for i oppveksten hans snakket jeg dansk, når jeg kjeftet på ham for et eller annet.

Gjest høstløv
Skrevet

Enig med deg. Utrolig at de kan si 'stakkars unge' for at barnet skal bo et år i sverige framfor i norge. Og som du sier, ellers har det jo vært mange tråder som har handlet om å jobbe/flytte til andre land, og da er det et stort pluss for barnet, og det er heldig som får oppleve det.

Dobbeltmoral, hva er det??

Lett nok å le, når du aldri har opplevd språkforvirring fra et barn.

Vi bodde en vinter i Spania, og barnet gikk på norsk skole dernede, men allikevel var det ting i undervisningen han gikk glipp av i løpet av dette skoleåret.

Skolen i Norge og skolen i Spania fulgte helt de samme læreplaner, men selve fremdriften av hva tid på året elevene skulle lære de forskjellige begrepene, var ikke samkjørte, så det endte opp med at han lærte ting to ganger og noe har han ikke lært i det hele tatt.

Gjest er ikke bare du som ler nei
Skrevet

Lett nok å le, når du aldri har opplevd språkforvirring fra et barn.

Vi bodde en vinter i Spania, og barnet gikk på norsk skole dernede, men allikevel var det ting i undervisningen han gikk glipp av i løpet av dette skoleåret.

Skolen i Norge og skolen i Spania fulgte helt de samme læreplaner, men selve fremdriften av hva tid på året elevene skulle lære de forskjellige begrepene, var ikke samkjørte, så det endte opp med at han lærte ting to ganger og noe har han ikke lært i det hele tatt.

''Lett nok å le, når du aldri har opplevd språkforvirring fra et barn.''

Hva vet du om jeg har opplevd dette eller ikke?

Gjest høstløv
Skrevet

''Lett nok å le, når du aldri har opplevd språkforvirring fra et barn.''

Hva vet du om jeg har opplevd dette eller ikke?

Ingenting.

Men du trenger ikke å le av andres problematikk allikevel.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Grunnen til at jeg svarte som jeg gjorde var hun kalte seg eventyrlysten og ville bo i Sverige. Hvis man er evnetyrlysten, velger man vel et annet land og ikke et land som er likt.

Skrevet

Grunnen til at jeg svarte som jeg gjorde var hun kalte seg eventyrlysten og ville bo i Sverige. Hvis man er evnetyrlysten, velger man vel et annet land og ikke et land som er likt.

For henne kan det jo være spennende nok å flytte til Sverige selv om det for mange her tydeligvis er helt på trynet. Sverige er da vakkert! Pluss at de har et språk som er mye finere enn vårt, synes jeg da.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

For henne kan det jo være spennende nok å flytte til Sverige selv om det for mange her tydeligvis er helt på trynet. Sverige er da vakkert! Pluss at de har et språk som er mye finere enn vårt, synes jeg da.

Joda, jeg har hytte der og er der ofte jeg, men jeg hvis jeg var lei Norge ville vel ikke løsningen vært Sverige.

Skrevet

I utgangspunktet synes jeg ikke noe om å unødig flytte barnet ut av sitt vante miljø, inn i et nytt, og deretter tilbake igjen etter et år, bare som et eksperimet eller for "moro skyld"

Det ville stillt seg litt annerledes hvis hensikten hadde vært å bli boende i Sverige også i fremtiden. Eller om du flyttet pga en konkret fordel som f.eks mulighet til en jobb eller et studie, eller for å bo nærmere slekt/venner.

Sverige er riktignok ikke så ulikt Norge med tanke på språket og levemåten.

Men siden sønnen din er i en alder da det legges mye vekt på lese og skrive trening, så vil det kanskje være litt ugunstig og forvirriende for ham å bli presentert for et annet skriftspråk så tidlig i læreprossessen.

Husk at 1 år virker mye lengre for et barn enn for en voksen.

På denne tiden vil han antagelig knytte bånd til en ny skole og nye kamerater, som det blir trist å forlate igjen.

Og det er heller ikke bare bare å komme tilbake til sitt gamle miljø og kamerater etter et år, å være den som har "gått glipp av" alt som har skjedd i mellomtiden...

Gjest Christine27
Skrevet

Du er eventyrlysten og velger Sverige?

Ja, det gjør jeg. Jeg liker Sverige, og tenker at det ikke er en SÅ stor forandring for sønnen min som et annet helt fremmedspråklig land hadde blitt, svensk forstår han jo. Hadde jeg vært alene hadde jeg nok reist lengre vekk.

Gjest Elextra
Skrevet

''og ungene på Østlandet snakket jo svensk når de skulle snakke pent i leken''

Hehe, hva? Det har jeg aldri hørt.

Skrevet

Jeg ville ikke anbefalt dette. Selv ble jeg flyttet til danmark da jeg var 8 år, og bodde der i tre år. Det var fælt å bryte opp fra de nye vennene mine, og jeg fikk problemer med språket da jeg kom tilbake til Norge. Sliter fremdeles med staving av en del ord, som automatisk for meg blir skrevet på dansk.

Sønnen din er fremdeles i en alder hvor han ikke er godt innlært på grammatikk, og det kan fort bli et problem for han å skulle bytte skriftlig språk. Muntlig er det ikke noe problemer. Det tar noen uker til noen måneder, så snakker han svensk flytende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...