Gå til innhold

barn før og barn idag

Anbefalte innlegg

Gjest vinglepetter
Skrevet

Rart at vi overlevde..vi som ble født av mødre som røkte og/eller drakk mens de var gravide med oss og levde i Hus fulle av asbestmaterialer.

De spiste aspirin,spiste muggost råe eggeprodukter, mengder av bacon og fet mat-for ikke å snakke om mat tilsatt alskens farger og tilsettningsstoffer, tunfisk rett av boksen og vi ble ikke testet for diabetes eller alvorlige kreftsykdommer.

Så ble barnesengene og trillevognene dekket med blyholdige stoffer i pastellfarger..ikke fantes det barnesikringer til medisinboksen eller på farlige vaskemidler eller barnelås på skap eller skuffer.

Når vi syklet, hadde vi ingen Hjelm eller sykkelskopå-for ikke å snakke om den risikoen vi tok ved all haikingen med fremmede....

Som barn satt vi i biler uten sikkerhetsbelter eller airbag,ogallerhelst lå vi i hattehylla.

Vi drakk vann fra hageslangen og ikke fra flasker kjøpt i butikken.Take-away food var begrenset til pølse&chips eller pølse og brød.Ingen Pizzahut,mc donalds,tacos,baquetter eller kebab.

Enda butikkene stengte klokka 5 på ettermiddagen og var stengt i hele helgen...så var det ingen som sultet ihjel på grunn av det.

Vi delte av og til en flaske brus med venner og alle sammen drakk fra samme flaske uten at noen ble dødssyk av det.Vi kunne finne på å samle inn tomflasker ,veksle de inn på butikken på hjørnet-for å få noen karameller eller tyggis eller kinaputter som vi smalt inn i yttergangene til folk etter å ha ringt på døren.

vi spiste smørkaker,loff med ekte smør,upasteurisert helmelk , brus med sukker, og vi var ikke overvektige fordi

VI ALLTID VAR UTE OG LEKTE!!! ...

Vi lekte ute i timesvis og ingen fikk tak i oss..og vi var OK...

Vi kunne bruke masse timer på å bygge en olabil av gamle planker og vognhjul-sette utfor en kjempebakke,bare for å oppdage at vi hadde glemt å lage bremser.

Vi bygde trehytter og demninger..lekte ved elvebredden/sjøkanten med selvlagde korkbåter eller lekebiler i sanden.

Vi hadde ikke Playstasjon nitendo wii, x box ingen dataspill eller internett.Ingen tv med 999 kanaler å velge i, ingen video eller dvd, filmer.ingen mobiltelefon blogg eller chatroom MEN

VI HADDE VENNER OG VI TRAFF DEM!!...

Vi falt ned fra trær,skar oss på tollekniver, brakk bein og tenner og det var ingen anmeldelser eller saksøking etter slike skader.Bare jentene hadde hull i ørene.

Vi spiste mark og leirkaker laget av søle,og marken levde ikke i oss i evig tid.Til jul og påske lagde vi pynten selv.Vi lagde sprettert,syklet eller gikk til våre venners hus, bare ringte på og ropte på dem.

For å komme med på Fotballaget eller slåball-krevde man dyktighet eller godt ry.Tenk deg det!Lærerne brukte å gi oss en lusing og bøllene regjerte i friminuttene på skolen.

Tanken på at foreldrene skulle hente oss, hvis politiet hadde tatt oss i å gjøre noe galt...var utenkelig. Foreldrene sto faktisk på poitiets side.

Våre foreldre fant ikke på idiotiske navn til barna sine,som vi hører idag.

vI hadde Frihet, Feiling, Suksess og Ansvar o0g vi lærte å takle det.

Jeg har vært heldig som har fått lov å vokse opp som Barn.

Del denne med andre- før Advokater og Regjering regulerer livene våre til vårt eget beste altfor godt.

.

Fortsetter under...

Skrevet

Mye av dette gjør ihvertfall mine barn idag. Men trenden idag er masse data, tv-spill, tv, film osv. Trenden er skremmende syns jeg.

Foreløpig er våre unger i en slik alder at det ikke er aktuelt (eller morsomt) å sitte foran denne skjermen bestandig. Her drikkes det av vannslanger, bygges hytter, lekes og herjes så det klinger i både tenner og knær.

kanskje det er mer utbredt i bystrøk det du forklarer, men trenden generelt er nok på full tur dit du hentyder.

Gjest beathes
Skrevet

Humret litt for meg selv her, takk for et hyggelig tilbakeblikk til min barndom :)

Skrevet

Jeg fikk nesten tårer i øynene av å lese dette.....Tenk hvor fint vi hadde det:-)

Du glemte i hvert fall en ting som jeg husker med stor glede. Mamma som kastet ut matpakke til meg fra verandaen i 4.etg, for jeg hadde jo ikke tid til å gå inn å spise midt på dagen. Og den matpakka spiste jeg uten å vaske hendene først:-)

Gjest prust
Skrevet

Jeg fikk nesten tårer i øynene av å lese dette.....Tenk hvor fint vi hadde det:-)

Du glemte i hvert fall en ting som jeg husker med stor glede. Mamma som kastet ut matpakke til meg fra verandaen i 4.etg, for jeg hadde jo ikke tid til å gå inn å spise midt på dagen. Og den matpakka spiste jeg uten å vaske hendene først:-)

Det husker jeg også!

Kjempestas når mamma kastet ut nistepakka fra verandaen (vi bodde i 3. etasje) :-)

Gjest prust
Skrevet

Godt skrevet - men veldig mye av dette gjør barna her vi bor fremdeles. Mine barn er 5, 8 og 10 år, og vil nok kjenne seg igjen i mye.

Det jeg synes er veldig positivt med nåtida fremfor i min barndom, er det med sykkelhjelm og bilsikring - nå er det en selvfølge. Du har ikke noe om alle skadene som faktisk kom fra mangel på sikkerhetsutstyr i vår barndom...

Annonse

Skrevet

Det husker jeg også!

Kjempestas når mamma kastet ut nistepakka fra verandaen (vi bodde i 3. etasje) :-)

:-) Og da spiste jeg det pålegget som var på brødskivene - for alt smakte like godt:-) Ni mimrer jeg litt her...Men jeg husker så godt en helt spesiell glede jeg hadde. Og det var å ta på seg en badedrakt f.eks., enda det kunne være kjølig i været. Og hvis jeg da hadde et ullpledd å tulle meg inn i på gressplenen utenfor blokka - så nødt jeg intenst bare å ligge inntullet i teppet og titte opp på himmelen :-)

Gjest prust
Skrevet

:-) Og da spiste jeg det pålegget som var på brødskivene - for alt smakte like godt:-) Ni mimrer jeg litt her...Men jeg husker så godt en helt spesiell glede jeg hadde. Og det var å ta på seg en badedrakt f.eks., enda det kunne være kjølig i været. Og hvis jeg da hadde et ullpledd å tulle meg inn i på gressplenen utenfor blokka - så nødt jeg intenst bare å ligge inntullet i teppet og titte opp på himmelen :-)

Vi fikk IKKE lov til å ha på badedrakt i kjølig vær... Mamma var hyperstreng med påkledning, vi måtte til og med bruke badehetter når vi badet ute - og vi måtte vente to timer etter måltid før vi fikk lov å bade...

Jeg hadde en kamerat i en annen oppgang i blokka, og mora hans bakte brød. Da var det himmelrike å komme inn til dem på en brødbakingsdag, og få varmt, ferskt brød med smør og sukker på :-)

Skrevet

Vi fikk IKKE lov til å ha på badedrakt i kjølig vær... Mamma var hyperstreng med påkledning, vi måtte til og med bruke badehetter når vi badet ute - og vi måtte vente to timer etter måltid før vi fikk lov å bade...

Jeg hadde en kamerat i en annen oppgang i blokka, og mora hans bakte brød. Da var det himmelrike å komme inn til dem på en brødbakingsdag, og få varmt, ferskt brød med smør og sukker på :-)

Jeg fikk lov til å gjøre som jeg ville med påkledningen:-) Mora mi trodde nok ikke at jeg ble syk av å fryse litt - og det ble jeg ikke heller.

Min mamma bakte hjemmelaget loff eller kringle hver lørdag. Nam...nam :-) Ellers var jeg fæl til å gå i skogen alene og plukke og finne alt mulig rart. Og jeg lette etter sisselrot - for det smakte godteri. Så jeg smakte på alt som var og spiste kløversyre i store mengder. Det hendte at det endte med oppkastsjau, men det var ingen krise:-)

Mimre..mimre..:-) Det er litt artig innimellom:-)

Skrevet

Oj, oj, oj - glorifisering av de "gode gamle dager" - et av de første tegn på snarlig deltakelse i Gammel gubbe/kjerring-klubben!

(Ja da - vet at denne lista er en gjenganger på forum og e-post, og at man ikke skal ta alt alvorlig :-))

Gjest prust
Skrevet

Jeg fikk lov til å gjøre som jeg ville med påkledningen:-) Mora mi trodde nok ikke at jeg ble syk av å fryse litt - og det ble jeg ikke heller.

Min mamma bakte hjemmelaget loff eller kringle hver lørdag. Nam...nam :-) Ellers var jeg fæl til å gå i skogen alene og plukke og finne alt mulig rart. Og jeg lette etter sisselrot - for det smakte godteri. Så jeg smakte på alt som var og spiste kløversyre i store mengder. Det hendte at det endte med oppkastsjau, men det var ingen krise:-)

Mimre..mimre..:-) Det er litt artig innimellom:-)

Jeg var også på jakt etter mye rart i skogen, og har alltid likt meg alene ute. Smaken av nyutsprugne rogneblader er knallgod, det hender jeg psiser litt ennå.... ;-) Og så pleide jeg å skrelle sånne siv (lyssiv, som ofte vokser på myrer eller fuktige beiter), og spise den hvite innmaten inni dem, ser ut som skumgummi :-D

Kusinene og fetteren min, de spiste sukkermaur, og påstod at de smakte sitrondrops! Der gikk grensa for min del, jeg orket ikke tanken på å smake dem!

Mimre. mimre :-)

Skrevet

Jeg var også på jakt etter mye rart i skogen, og har alltid likt meg alene ute. Smaken av nyutsprugne rogneblader er knallgod, det hender jeg psiser litt ennå.... ;-) Og så pleide jeg å skrelle sånne siv (lyssiv, som ofte vokser på myrer eller fuktige beiter), og spise den hvite innmaten inni dem, ser ut som skumgummi :-D

Kusinene og fetteren min, de spiste sukkermaur, og påstod at de smakte sitrondrops! Der gikk grensa for min del, jeg orket ikke tanken på å smake dem!

Mimre. mimre :-)

He...he....Jeg smakte nok på sukkermaur jeg også:-) Og så elsket jeg å plukke blomster, så når jeg ikke hadde noe annet å gjøre så ble det bukett på bukett til moren min. Jeg kjedet meg faktisk aldri.

Vi likte jo å være inne hos hverandre og leke og tegne, men det var ikke alltid det passet for mødrene våre. Så da bare tok vi med tegnesakene ut i oppgangen - og tegnet er. Tviler på at det er lov i dag:-(

Gjest prust
Skrevet

He...he....Jeg smakte nok på sukkermaur jeg også:-) Og så elsket jeg å plukke blomster, så når jeg ikke hadde noe annet å gjøre så ble det bukett på bukett til moren min. Jeg kjedet meg faktisk aldri.

Vi likte jo å være inne hos hverandre og leke og tegne, men det var ikke alltid det passet for mødrene våre. Så da bare tok vi med tegnesakene ut i oppgangen - og tegnet er. Tviler på at det er lov i dag:-(

Jeg husker også at vi satt i oppgangen - det hadde jeg glemt.... Husker ikke helt hva vi gjorde, men godt mulig vi tegnet eller byttet klistermerker og glansbilder osv.

Jeg gjorde et fysisk eksperiment en gang - hadde plukket en sopp som jeg la under dørmatta vår ute i oppgangen, og den lå der ganske lenge før den ble oppdaget :-DDD

Og så var det moro å smugkikke inn på hybelen i kjelleren på blokka!

Annonse

Skrevet

Jeg husker også at vi satt i oppgangen - det hadde jeg glemt.... Husker ikke helt hva vi gjorde, men godt mulig vi tegnet eller byttet klistermerker og glansbilder osv.

Jeg gjorde et fysisk eksperiment en gang - hadde plukket en sopp som jeg la under dørmatta vår ute i oppgangen, og den lå der ganske lenge før den ble oppdaget :-DDD

Og så var det moro å smugkikke inn på hybelen i kjelleren på blokka!

He...he..Vi hadde nok mange likhetstrekk, tydeligvis :-)

Vi byttet glansbilder, servietter, og noe som kaltes for "duringer" (små plastdingser/bokstaver til å sette sammen i lange kjeder- og noen var selvlysende:-) ) Og vi tegnet og klipte ut klær til papirdukker. Og hoppet tau og i paradis i timesvis.Og strikk - ikke minst! Og spilte ballspill, slo badminton, lekte gjemsel osv. osv. Nok å drive med :-)

Skrevet

Vi byttet glansbilder, servietter, og noe som kaltes for "duringer" (små plastdingser/bokstaver til å sette sammen i lange kjeder- og noen var selvlysende:-) ) Og vi tegnet og klipte ut klær til papirdukker. Og hoppet tau og i paradis i timesvis.Og strikk - ikke minst! Og spilte ballspill, slo badminton, lekte gjemsel osv. osv. Nok å drive med :-)

''og noe som kaltes for "duringer" (små plastdingser/bokstaver til å sette sammen i lange kjeder- og noen var selvlysende:-) )''

Jeg trodde de het dueringer og var nettopp det - ringer som ble festet rundt foten på (brev)duer for å merke dem? Eller er jeg helt på jordet her nå?

Skrevet

''og noe som kaltes for "duringer" (små plastdingser/bokstaver til å sette sammen i lange kjeder- og noen var selvlysende:-) )''

Jeg trodde de het dueringer og var nettopp det - ringer som ble festet rundt foten på (brev)duer for å merke dem? Eller er jeg helt på jordet her nå?

Jeg vet ikke hvorfor de het som de het. Mulig det var "dueringer" - men vi sa bare "duringer". Det var plastbokstaver, både små og store - som en kunne kjøpe i pakker - og sette sammen til lange kjeder. De var i alle farger - og jo lengere kjede- jo bedre:-)

Skrevet

Nå blir jeg nostalgisk her. Dueringer, det var gøy å kaste og husker du vi tredde kjeder av dem i alle fargekombinasjoner og gleden med å få en ny pose med gjennomsiktige dueringer.

Og så hoppet vi paradis med kjetting. Vi hadde benser'n ved siden av og tagg til oss kjettingbiter derfra og jo eldre og blankere kjetting ble jo bedre var den til paradishopping.

Man skulle vært barn igjen :o)

Skrevet

Nå blir jeg nostalgisk her. Dueringer, det var gøy å kaste og husker du vi tredde kjeder av dem i alle fargekombinasjoner og gleden med å få en ny pose med gjennomsiktige dueringer.

Og så hoppet vi paradis med kjetting. Vi hadde benser'n ved siden av og tagg til oss kjettingbiter derfra og jo eldre og blankere kjetting ble jo bedre var den til paradishopping.

Man skulle vært barn igjen :o)

Oi..så rart å se at du husker det samme som meg:-) Jeg var også ekstremt opptatt av blanke kejttinger til paradishopping:-) Jeg vokste opp på Lambertseter - og der var det akkurat slik som du beskriver her:-)

Skrevet

Oi..så rart å se at du husker det samme som meg:-) Jeg var også ekstremt opptatt av blanke kejttinger til paradishopping:-) Jeg vokste opp på Lambertseter - og der var det akkurat slik som du beskriver her:-)

Jeg er vokst opp på Sinsen, ikke så forskjellig det da :o)

Skrevet

Jeg er vokst opp på Sinsen, ikke så forskjellig det da :o)

Nei, sikkert ikke:-) Jeg kan ikke noe annet enn å synes synd på barn i dag som vokser opp i et veldig begrenset uteareale i barnehagen - hvor de hele tiden må tilpasse seg hverandre. Jeg kommer aldri til å glemme den oppveksten jeg hadde på Lambertseter. Det var plen, skog, ski/skøyter, sommer og vinter. Bl.annet:-)

Folk som er yngre enn oss, tror vi idylliserer det som var - men det gjør vi jo faktisk ikke:-( Det var en fantastisk tid å være barn i:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...