Gå til innhold

Hva ville dere gjort i min situasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest efexora
Skrevet

Jeg fyller snart 30 og tenkte å samle venninnene mine til en fest. Det er venner fra ulike steder som ikke kjenner hverandre så godt.

Problemet er en av venninnene mine. Hun er verdens beste venninne på tomannshånd, men sammen med folk hun ikke kjenner godt så oppfører hun seg rett og slett merkelig og til tider ufint. Hun har tydeligvis en del sosiale problemer/sosial angst og har hatt masse problemer i forhold til arbeidsplasser pga dette.

Jeg har rett og slett ikke lyst til at hun skal være med på venninnefesten fordi jeg er redd hun kan sette en demper for hele festen. Jeg ønsker ikke at det skal bli en anstrengt fest heller. Hvis hun skulle bli med så føler jeg at jeg bruker så mye krefter på å passe på henne, og sørge for at hun har det bra, at jeg går glipp av festen selv.

Men hva ville dere ha gjort? Blir det helt feil å utelate henne fra denne festen? Finnes det noe alternativ?

Skrevet

Ikke si noe om festen til henne og be henne ut på en middag bare dere to i etterkant.

Gjest efexora
Skrevet

Ikke si noe om festen til henne og be henne ut på en middag bare dere to i etterkant.

ja det er kanskje det beste, men jeg synes det er litt ille å ha den festen uten at hun får vite noe om det.

Skrevet

ja det er kanskje det beste, men jeg synes det er litt ille å ha den festen uten at hun får vite noe om det.

Huff.. Vi er nok fler som har en venninne som ikke går så godt sammen med andre du... På en måte vil jeg jo si at det er din fest, så du må få ha det gøy.. Likevel kan det jo hende at venninna di blir så såra når ho finner ut at du har hatt bursdagsfest at du får masse styr med å ordne opp i det i etterkant... Drømmesituasjonen hadde jo vært om noen andre enn deg kunne ha tatt seg av henne.. Og nå innså jeg at det ikke var så mye hjelp å få av meg.. Men sympati får du herfra i hvertfall!

Skrevet

Jeg ville bedt henne, men kanskje snakket med henne på forhånd. Vondt å bli utelatt uansett årsak.

Skrevet

Eg synes ikke noe om at du holder henne ute.

Synes du skal ta en prat med henne hvis du er vennen hennes. Hun blir kanskje glad for litt veiledning?

Gjest efexora
Skrevet

Eg synes ikke noe om at du holder henne ute.

Synes du skal ta en prat med henne hvis du er vennen hennes. Hun blir kanskje glad for litt veiledning?

Litt veiledning? tror nok det er litt optimistisk i denne situasjonen. Hvis det var nok, så hadde hun nok kommet over problemene sine for lenge siden. Liker ikke å være negativ, men her må det nok mer til.

Gjest Har ei slik venninne selv
Skrevet

Jeg ville nok foreslått noenlunde det samme som Lillemus...

Har ei slik venninne selv og hun inviterte seg selv i min manns 40 årsdag og ødela store deler av festen for ham. Det gikk så langt at vi nå i ettertid har brutt kontakten.

Mulig det kan ta seg opp igjen, men skulle jeg valgt igjen, hadde jeg veileda henne vekk fra festen med tilbud om et annen alternativ.

Skrevet

Legg festen til en dato du vet at hun allerede er opptatt...

Neida..

Jeg synes faktisk du bør ta sjansen på å be henne på festen.

Hvis hun er en nær venninne av deg, så blir det ganske påfallende å utelate henne fra en såpass "viktig" fest som et 30 års lag.

Jeg vet jo ikke hvor "ille" hun er. Men når dere er mange jenter sammen, så er det ikke sikkert at oppførselen hennes blir så synlig og fremtredende?

Jeg tror kanskje utfordringen ligger mest hos deg i at du må tørre å "gi litt mere blaffen" og ikke påta deg ansvaret for hennes ve og vel, eller for at hun skal gjøre noe dumt ovenfor andre.

Husk at de som ikke kjenner henne fra før, heller ikke har noen motforestillinger. Og de som evt. kjenner henne, vil jo forstå hvorfor hun evt oppfører seg merkelig..

Gjest efexora
Skrevet

Neida..

Hvis hun er en nær venninne av deg, så blir det ganske påfallende å utelate henne fra en såpass "viktig" fest som et 30 års lag.

Jeg vet jo ikke hvor "ille" hun er. Men når dere er mange jenter sammen, så er det ikke sikkert at oppførselen hennes blir så synlig og fremtredende?

Jeg tror kanskje utfordringen ligger mest hos deg i at du må tørre å "gi litt mere blaffen" og ikke påta deg ansvaret for hennes ve og vel, eller for at hun skal gjøre noe dumt ovenfor andre.

Husk at de som ikke kjenner henne fra før, heller ikke har noen motforestillinger. Og de som evt. kjenner henne, vil jo forstå hvorfor hun evt oppfører seg merkelig..

Det er ingen av de andre bortsett fra EN som har hilst på henne.jeg introduserte min venninne for henne en gang. Hun sa til meg etterpå at hun hadde fått et veldig dårlig inntrykk av henne. Og dette er en venninne som ellers har stor toleranse for andre mennesker.

Jeg kan sikkert bli flinkere til å gi blaffen. Men det er jo meg det går utover når festen blir en fiasko

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er ingen av de andre bortsett fra EN som har hilst på henne.jeg introduserte min venninne for henne en gang. Hun sa til meg etterpå at hun hadde fått et veldig dårlig inntrykk av henne. Og dette er en venninne som ellers har stor toleranse for andre mennesker.

Jeg kan sikkert bli flinkere til å gi blaffen. Men det er jo meg det går utover når festen blir en fiasko

''Jeg kan sikkert bli flinkere til å gi blaffen. Men det er jo meg det går utover når festen blir en fiasko''

Synes du viser liten respekt for dine andre venninners empati og intelligens....;( Eller er du bare redd for at din "venninne" skal gi et dårlig inntrykk av deg, siden hun faktisk er din venninne?

Selvfølgelig skal du invitere henne, og festen blir ikke fiasko, og du slipper dårlig samvittighet. (Noe jeg unner deg om du ikke inviterer henne....)

Skrevet

Kan du si rett ut til din venninne at du ikke liker denne siden av henne og be henne ta seg sammen på denne festen for din skyld?

Skrevet

Neida..

Jeg er enig med deg!

Og ja, jeg også har en "rar" venninne som kan oppføre seg temmelig rart på fester, men hun var da både i bryllupet mitt og diverse andre selskap.

Jeg tar dog forbehold om at trådstarters venninne er ekstremt mye rarere enn min (tøff konkurranse!) og at hun er såpass lite "sentral" at det er OK at hun ikke inkluderes i den begrensede gruppen venninner som hun velger å feire bursdagen sin med:-)

Skrevet

Jeg synes det blir feil / vanskelig å utelate henne. Det svir forferdelig å forstå at noen har hatt selskap eller annen sammenkomst uten deg og holdt den hemmelig. Det er en vakker tanke at det man ikke vet, har man ikke vondt av, problemet er bare at man nesten alltid får vite det før eller senere. Det svir veldig, det vet jeg litt om. Man ser lett for seg årsaker til utelatelsen som er mye verre enn sannheten.

Jeg synes du skal invitere henne, la være å bruke energi på å passe på at hun har det bra, og heller la henne dra hjem tidlig hvis hun ikke trives. Det er ikke ditt ansvar dersom hun oppfører seg såpass merkelig at en av de andre gjestene sier fra, såpass får voksne mennesker tåle

synes

Skrevet

Hvis hun har sosial angst og ikke har truffet de fleste av de andre venninnene dine, foretrekker hun kanskje å ikke være med på festen..?

Gjest endsia
Skrevet

Hun har det hele og fulle ansvar for seg selv. Jeg synes du bør invitere henne og ikke bry deg om hvordan hun oppfører seg. Oppfører hun seg veldig dumt kan du evt. si i fra på en pen måte. Inviter henne og kos deg masse.

Skrevet

Hvis hun er verdens beste venninne på tomannshånd, synes jeg du bør ha mot nok til å invitere henne.

Jeg har også en spesiell venninne. En av venninnene mine takler henne ikke, men hun har vett til å holde seg litt unna henne. Vi klarte nesten å plassere disse to ved siden av hverandre i bryllupet, og måtte justere bordplasseringen i siste liten.

Det rare er at hun ikke skjønner hvor spesiell hun er selv. Men sånn er det bare. Hun er en i gjengen, og det er naturlig å ta henne med. Hun trives i selskapet og de andre syns hun er litt rar. Jeg kan ikke ta ansvar for dette, for jenta er hyggelig og grei, og det er ikke noe tull med henne. Når det i ettertid blir snakket om henne sier jeg at:

-jo hun er spesiell på mange måter, men hun er likevel min venninne :o)

Gjest kunne vært meg
Skrevet

Hvis det er pga sosial angst denne venninnen din oppfører seg litt rart kan du spørre henne om hun heller vil ha en liten feiring alene med deg, eller om hun vil foretrekke å bli med på festen. Da har hun selv mulighet til å velge om hun vil gå på festen. Har hun like mye sosial angst som jeg hadde, føler hun at hun må gå når hun blir invitert, men hadde heller foretrukket å hatt en feiring alene med deg. Det er ikke så greit å vite at man ikke alltid klarer å oppføre seg "normalt" fordi angsten tar overhånd, eller fordi man rett og slett ikke har lært seg de sosiale kodene.

Spør henne rett ut. Det kan godt hende at hun egentlig vil si nei takk til fester, men føler hun må gå fordi det er du som inviterer. Jeg hadde det i alle fall slik tidligere.

Gjest efexora
Skrevet

Hvis hun har sosial angst og ikke har truffet de fleste av de andre venninnene dine, foretrekker hun kanskje å ikke være med på festen..?

''Hvis hun har sosial angst og ikke har truffet de fleste av de andre venninnene dine, foretrekker hun kanskje å ikke være med på festen..?''

Hun er veldig sosial og liker å treffe nye mennesker, så jeg tror nok at hun kommer hvis hun får invitasjon.

Skrevet

''Hvis hun har sosial angst og ikke har truffet de fleste av de andre venninnene dine, foretrekker hun kanskje å ikke være med på festen..?''

Hun er veldig sosial og liker å treffe nye mennesker, så jeg tror nok at hun kommer hvis hun får invitasjon.

Ok,- det var deg selv som sa hun hadde sosial angst ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...