Gå til innhold

Hvorfor vil de ikke bade?

Anbefalte innlegg

Gjest har hørt at..
Skrevet

Jeg har sett bl.a på Oprah-show at svarte jenter ikke vil være med å svømme pga håret. Siden jeg ikke kjenner noen svarte jenter lurer jeg på hva det er som skjer med håret deres siden de ikke vil bade? Noen som har en forklaring?

- alt man skal lure på -

• Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

15

• Mrs. Wallace

10

• Mrs D

6

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Har aldri hørt det, men det er jo svært mange mørkhudete jenter som glatter håret (fjerner krus) - kanskje det har med det å gjøre?

Skrevet

Det kan være fordi mange afroamerikanere bruker mye tid til å få håret slett, og når man bader, vil håret krølle seg.

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Har aldri hørt det, men det er jo svært mange mørkhudete jenter som glatter håret (fjerner krus) - kanskje det har med det å gjøre?

Ja, det er et paradoks det der, de som har krøller sletter dem ut, og de som har slett hår sliter med krølltanga. De som er brune i huden bruker blekekremer og vi som er bleke bruker brunkremer.

Gjest høstløv
Skrevet

Mange svarte og brune jenter bruker mye tid og penger for å få den fine svarte krusete håret sitt helt slett.

Hvis de bader eller blir våt på håret, så kruser det seg og dermed har de en stor jobb med å få det slett igjen.

Svarte jenter med krusete hår går til frisøren og får håret antipermanentet for å få ut krøllene. Mens vi hvite går til frisøren og betaler for permanent for å få håret til å krølle seg.

Skrevet

Det kruser seg noe helt enormt hvis det blir fuktig:-)

Skrevet

Mange svarte og brune jenter bruker mye tid og penger for å få den fine svarte krusete håret sitt helt slett.

Hvis de bader eller blir våt på håret, så kruser det seg og dermed har de en stor jobb med å få det slett igjen.

Svarte jenter med krusete hår går til frisøren og får håret antipermanentet for å få ut krøllene. Mens vi hvite går til frisøren og betaler for permanent for å få håret til å krølle seg.

Virker antipermanent annerledes enn vanlig permanent, altså? Når vi bader forsvinner jo ikke permanentkrøllene.

Skrevet

Virker antipermanent annerledes enn vanlig permanent, altså? Når vi bader forsvinner jo ikke permanentkrøllene.

Nja - det er vel heller hvis de bare sletter det med slettetang - uten permanent - at det kruser seg igjen når det blir vått, ville jeg tro...?

Gjest høstløv
Skrevet

Vet ikke helt hvordan antipermanent virker, men vet at de som har tatt det bruker mye tid med slettetanga for å trekke ut krøllene allikevel og få håret i rette fasong.

Det samme er det jo med permanentkrøller, de som har tatt det bruker også mye tid og energi på å føne håret i fasong, eller å rulle det opp.

Gjest høstløv
Skrevet

Nja - det er vel heller hvis de bare sletter det med slettetang - uten permanent - at det kruser seg igjen når det blir vått, ville jeg tro...?

Nei, det er også når de har tatt antipermanent at de bruker mye tid med slettetanga, på samme måten som andre bruker mye tid med hårføner og krølltang.

Skrevet

Nei, det er også når de har tatt antipermanent at de bruker mye tid med slettetanga, på samme måten som andre bruker mye tid med hårføner og krølltang.

Vi hadde besøk på hytta i fjor av en dame med nyfønet og ny-krølltang'et hår. Selv om det var en av sommerens aller varmeste dager, og det var deilig å dukke under, svømte hun som en hund og strakte hals alt hun kunne for ikke å få vann i håret...;-)

Og i tillegg hadde hun med seg gassdrevet krølltang i veska i tilfelle det likevel gikk galt *he he*

Litt annen stil enn det jeg kjører på stranda, kan man si....

Gjest høstløv
Skrevet

Vi hadde besøk på hytta i fjor av en dame med nyfønet og ny-krølltang'et hår. Selv om det var en av sommerens aller varmeste dager, og det var deilig å dukke under, svømte hun som en hund og strakte hals alt hun kunne for ikke å få vann i håret...;-)

Og i tillegg hadde hun med seg gassdrevet krølltang i veska i tilfelle det likevel gikk galt *he he*

Ja, jeg har også badet sammen med slike hårfine damer, og jeg skjønner ikke at de orker, for selv synes jeg at halve moroa med badinga er å svømme gjennom vannet som en delfin med hele hodet under og så dykke og gjøre alle slags krumspring.

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, jeg har også badet sammen med slike hårfine damer, og jeg skjønner ikke at de orker, for selv synes jeg at halve moroa med badinga er å svømme gjennom vannet som en delfin med hele hodet under og så dykke og gjøre alle slags krumspring.

''selv synes jeg at halve moroa med badinga er å svømme gjennom vannet som en delfin med hele hodet under og så dykke og gjøre alle slags krumspring''

*ser høstløv for meg* :-)

Skrevet

Men er det vanlig at folk oppfører seg sånn, da? Før i verden da jeg av og til tok permanent var det helst for å få håret mer lettstelt sånn at det ikke var så nøye. Men så har vel ikke jeg vært så veldig velstriglet av meg noen gang, da- :-)

Skrevet

Vet ikke helt hvordan antipermanent virker, men vet at de som har tatt det bruker mye tid med slettetanga for å trekke ut krøllene allikevel og få håret i rette fasong.

Det samme er det jo med permanentkrøller, de som har tatt det bruker også mye tid og energi på å føne håret i fasong, eller å rulle det opp.

Dessuten funker ikke antipermanent veldig bra på naturlig krøll/krus, det blir litt mindre men jeg regner med at de må bruke rettetanga mye allikevel...

Hilsen krølltoppen som har forsøkt antipermanent...

Skrevet

Tror kanskje ikke jeg hadde giddet å bry meg om det på hyttetur, gitt;-)

Skrevet

Tror kanskje ikke jeg hadde giddet å bry meg om det på hyttetur, gitt;-)

Vi var riktignok på en offentlig strand i nærheten av hytta, da. Men dog...

Gjest VannLilja29
Skrevet

altså

1. det heter ikke svart, det heter afro-amerikansk (da det denne gangen er mest snakk om de afro-amerikanske jentene på Ophra) Å si svart er det samme som å si neger, Liker du at noen kaller deg hvit? det blir så upersonlig, kaldt og gerererende.

2. det virker veldig rart å spørre om noe sånt. Som om det er så merkelig for deg at de ikke vil bade, og det er vanskelig å aksptere dette.

Det er faktisk veldig få Afrikanere som kan svømme. Det kommer delvis av overtro, de tror på at ånder bor i vannet og ja, håret deres kruser seg lett og det koster myyye å stelle det på salong.

Gjest høstløv
Skrevet

altså

1. det heter ikke svart, det heter afro-amerikansk (da det denne gangen er mest snakk om de afro-amerikanske jentene på Ophra) Å si svart er det samme som å si neger, Liker du at noen kaller deg hvit? det blir så upersonlig, kaldt og gerererende.

2. det virker veldig rart å spørre om noe sånt. Som om det er så merkelig for deg at de ikke vil bade, og det er vanskelig å aksptere dette.

Det er faktisk veldig få Afrikanere som kan svømme. Det kommer delvis av overtro, de tror på at ånder bor i vannet og ja, håret deres kruser seg lett og det koster myyye å stelle det på salong.

Sitat: "1. det heter ikke svart, det heter afro-amerikansk (da det denne gangen er mest snakk om de afro-amerikanske jentene på Ophra) Å si svart er det samme som å si neger, Liker du at noen kaller deg hvit? det blir så upersonlig, kaldt og gerererende."

Kommer de fra Afrika, kan man ikke kalle de "afro-amerikansk".

Jeg var nylig sammen med en familie, faren er hvit, moren er svart og barnet er brunt, og dette er farens egen betegnelse på sin familie. Familien kommer fra Sør-afrika.

Gjest VannLilja29
Skrevet

Sitat: "1. det heter ikke svart, det heter afro-amerikansk (da det denne gangen er mest snakk om de afro-amerikanske jentene på Ophra) Å si svart er det samme som å si neger, Liker du at noen kaller deg hvit? det blir så upersonlig, kaldt og gerererende."

Kommer de fra Afrika, kan man ikke kalle de "afro-amerikansk".

Jeg var nylig sammen med en familie, faren er hvit, moren er svart og barnet er brunt, og dette er farens egen betegnelse på sin familie. Familien kommer fra Sør-afrika.

det var pga standard arg som dette at jeg skrev i parantes at dette handlet om jenter i ophra show som formodentlig var afro-amerikanske. om ikke heter det afrikansk eller dertilhøærende nasj. Er det så utrolig vanskelig å skjønne da....

Ja det er mange som bruker disse bet. pga folk skal skjønne hva de mener. Det går kun på utseendet og det er ikke sånn jeg velger å omtale mennesker. Om du spør en person hvordan de helst vil omtales, som svart eller som afrikansk, evt den enkeltes nasjonalitet som nigeriansk, etiopisk osv vil du nok kunne lære noe annet....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...