Gå til innhold

motivasjon til å fortsette på skolen

Anbefalte innlegg

Gjest fortvila og oppgitt
Skrevet

fra hvor finner man motivasjon til å fortsette studiene(høgskolen) når man studerer og studerer...har studert på meg varig øresus, og ett semester hadde jeg migrene.

fått beskjed av diverse leger om å roe ned, maks lese 10 timer pr dag(før leste jeg rundt 15) da jeg leste rundt 15 timer fikk jeg B og C, i år blir det nok endel stryk.

jeg sliter med å se sammenhenger og det å rett og slett forstå.

veit ikke lenger hvor jeg skal hente motivasjon fra, når jeg leser så mye pr dag, og ikke får gode karakter lengre.

lurer på om det egentlig er noen vits i å fortsette studiene

Gjest høstløv
Skrevet

Sitat: "jeg sliter med å se sammenhenger og det å rett og slett forstå."

Kanskje det rett og slett er feil yrkesvalg for din del?

Skrevet

Synes det høres ut som du leser for mye, eller leser på feil måte. Er du aktiv med å bruke spørsmål, oppgaver, internett og å variere studeringen? Tegner du tankekart f.eks? Og det lønner seg å dele opp lesinga i bolker. 3 x 2-timersbolker med pauser i mellom er mye mer effektivt enn 6 timer i strekk....kanskje vet du allerede dette, men det var bare ment som tips i tilfelle.

Skrevet

Synes det høres ut som du leser for mye, eller leser på feil måte. Er du aktiv med å bruke spørsmål, oppgaver, internett og å variere studeringen? Tegner du tankekart f.eks? Og det lønner seg å dele opp lesinga i bolker. 3 x 2-timersbolker med pauser i mellom er mye mer effektivt enn 6 timer i strekk....kanskje vet du allerede dette, men det var bare ment som tips i tilfelle.

jeg løser masse oppgaver, og har pause 10 min hver time

men sliter alikevel

stoffet er ekstremt tungt og kjedelig

Skrevet

jeg løser masse oppgaver, og har pause 10 min hver time

men sliter alikevel

stoffet er ekstremt tungt og kjedelig

Uff, det høres ikke greit ut, er dette noe du interesserer deg for da, noe du vil jobbe med senere? Hvis ikke bør du kanskje revurdere studievalget. Forøvrig synes jeg ikke 10 minutters pause per time høres tilstrekkelig ut...selv leser/skriver jeg omtrentlig 2 timer om morgenen, 2 timer etter lunsj og 3 timer på kvelden med små pusterom i øktene. Dette i tillegg til forelesninger såklart. ? Men det jeg studerer er noe jeg interesserer meg veldig for, og det er en stor bonus...Deltar du på forelesninger og kollokvier?

Skrevet

Uff, det høres ikke greit ut, er dette noe du interesserer deg for da, noe du vil jobbe med senere? Hvis ikke bør du kanskje revurdere studievalget. Forøvrig synes jeg ikke 10 minutters pause per time høres tilstrekkelig ut...selv leser/skriver jeg omtrentlig 2 timer om morgenen, 2 timer etter lunsj og 3 timer på kvelden med små pusterom i øktene. Dette i tillegg til forelesninger såklart. ? Men det jeg studerer er noe jeg interesserer meg veldig for, og det er en stor bonus...Deltar du på forelesninger og kollokvier?

skulle ønske jeg kunne delta på forelesninger, men jeg misforstår og mister konsentrasjonen hele tiden.

føler det er bortkasta å være på skolen når jeg ser jeg har misforstått totalt hva som er blitt gjennomgått når jeg kommer hjem og leser på egen hånd...

Skrevet

skulle ønske jeg kunne delta på forelesninger, men jeg misforstår og mister konsentrasjonen hele tiden.

føler det er bortkasta å være på skolen når jeg ser jeg har misforstått totalt hva som er blitt gjennomgått når jeg kommer hjem og leser på egen hånd...

Jeg synes det virker veldig som om du burde vurdere dette studiet.. Som de sier i fjellvettreglene: Det er ingen skam å snu! Hvis det har hele tiden vært slik som du beskriver det synes jeg du har vært imponerende viljesterk som har fortsatt! En studieveileder kan kanskje hjelpe deg med å vurdere dagens studieplan..

Skrevet

Jeg synes det virker veldig som om du burde vurdere dette studiet.. Som de sier i fjellvettreglene: Det er ingen skam å snu! Hvis det har hele tiden vært slik som du beskriver det synes jeg du har vært imponerende viljesterk som har fortsatt! En studieveileder kan kanskje hjelpe deg med å vurdere dagens studieplan..

jeg føler at jeg burde bare gjøre meg ferdig med det jeg holder på med, er 32 år og burde vært ute i jobb for lenge siden.

dvs, jeg jobbet i mange år, men fant ut at jeg ville nå høyere opp, og det krever tydeligvis sitt.

men nå har jeg jo selv valgt en studieretning jeg var svakest i på barne/ungdom/videregående skole

Skrevet

jeg føler at jeg burde bare gjøre meg ferdig med det jeg holder på med, er 32 år og burde vært ute i jobb for lenge siden.

dvs, jeg jobbet i mange år, men fant ut at jeg ville nå høyere opp, og det krever tydeligvis sitt.

men nå har jeg jo selv valgt en studieretning jeg var svakest i på barne/ungdom/videregående skole

Huff... Jeg skjønner at du er fortvila.. Får du en jobb du vil trives i og som du kan mestre av dette da? Kan dette være et mål som kan hjelpe på motivasjonen?

Skrevet

Huff... Jeg skjønner at du er fortvila.. Får du en jobb du vil trives i og som du kan mestre av dette da? Kan dette være et mål som kan hjelpe på motivasjonen?

hehe

det spørs, prøver å være optimistisk på akkurat det området, at det blir sikkert bedre når jeg begynner å jobbe med det. hørt flere si studiet er tørt og kjedelig mens jobben er bedre

Skrevet

Men du bør jo lese FØR du drar på forelesning. Da blir jo ting mye enklere. Selvsagt er det demotiverende å gå på forelesninger man ikke skjønner noe av...men å sørge for hele tiden å ligge i forkant av hvilket pensum som taes opp på forelesningene gjør deg godt forberedt, og det er bra for hukommelsen av fagstoffet.

Og er det ting du ikke forstår, så jobb med dem til du skjønner konseptene. Finn filmer på youtube, søk opp definisjoner, et eller annet som gjør at du får flere innfalsvinkler - og får det inn med teskje.

mil1365380270
Skrevet

Hvorfor bruke tiden på noe du ikke liker og mestrer? Jeg syns det vanskeligste og mest voksne man kan gjøre i livet, er å kjenne godt etter hva man vil og passer til, også gjøre det. Alt for få gjør det :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...