Gå til innhold

50% ufør og rett til ung ufør

Anbefalte innlegg

Gjest Forvirret å rådløs
Skrevet

Hei Jeg er en gutt på 34 år som er forvirret over nav. Jeg er under attføring hvor jeg omskolerer meg til ett yrke innen helse og omsorg. Har også ett misslykket attføringsløp bak meg fra før av hvor det ikke førte frem til noe bedret arbeidsevne eller flere muligheter for meg. Saken er den att jeg nå har tenkt å kalle en spade for en spade å inrømme ovenfor meg selv att jeg nok ikke vil klare å takle en 100 % stilling,dette kan jeg si med bakgrunn i veldig mange å korte arbeidsforhold. Jeg har en psykisk lidese som har vart i mange år og den settes til å være emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse med tilbakevendende depresjoner. Dette har jeg skriftelig i ett brev til min lege fra voksenpsykiatrisk avdeling,dette er en diagnose som ble satt etter allerede 2 samtaler der. Denne diagnosen ble satt i 1999 og da var jeg 24 år. I min Journal er min første konsultasjon med lege grunnet psykiske problemer 16/5-07 hvor jeg ber om henvisning til psykolog og på dette tidspunktet var jeg 22 år. I tiden etter dette har jeg vært veldig mye sykmeldt grunnet psykiske problemer og har ikke hatt noe ordentlig arbeidsforhold som har var noe lengere en ett år på det meste. Min første sykmelding grunnet dette var 12/2.98 og har vært hyppige helt frem til nå,og har som sagt også vært under attføring en gang fra før av og er under attføring nå også. Jeg har søkt om 50% uførepensjon men fikk beskjed av nav att rådgivende lege hadde kikket på saken mens han var der for noe annet og sakt til saksbehandler att jeg ikke var utprøvd i yrket som jeg skal ut i nå. Og det er jo sant,men jeg mener att min diagnose og sykdomshistorie sammen med alle sykmeldingene å korte arbeidsforhold og sist men ikke minst en utalelse fra min lege om att det sansynligvis ikke hjelper med tilrettelegging å mere utprøving samt att min arbeidsuførhet settes til å vare i flere år fremover. Jeg mener jo att Nav godt kunne innvilget meg en 50% midlertidlig uførepensjon på grunnlag av alt dette? Hva mener du har jeg rett i att jeg burde fått dette innvilget? Og ut fra diagnose som ble satt i en alder av 24 år så burde jeg vel ha krav på å bli beregnet ut fra ung ufør fordelen både når det gjelder uførepensjonen men også mine attføringspenger ? Mener jo selv att dette er en alvorlig nok lidelse å att den klart har begrenset min arbeidsevne helt fra start på mitt yrkesliv. Har jeg rett på ung ufør beregning?

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Det er ikke mulig å svare deg konkret på om du har rett eller ikke. Til det er det altfor lite info.

Generelt kan jeg si at det stilles meget strenge krav både til alvorlighet og dokumentasjon før man har krav på ung ufør fordelsberegning. Det holder ikke å ha blitt klart syk før fyllte 26 år.

Du bør sette frem krav om å få dine ytelser beregnet med ung ufør fordelsberegning, så får du en vurdering av dette fra NAV. Deretter må du selv vurdere om du skal kontakte advokat for å klage på et eventuelt avslag.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Gjest Forvirret og rådløs
Skrevet

Hei!

Det er ikke mulig å svare deg konkret på om du har rett eller ikke. Til det er det altfor lite info.

Generelt kan jeg si at det stilles meget strenge krav både til alvorlighet og dokumentasjon før man har krav på ung ufør fordelsberegning. Det holder ikke å ha blitt klart syk før fyllte 26 år.

Du bør sette frem krav om å få dine ytelser beregnet med ung ufør fordelsberegning, så får du en vurdering av dette fra NAV. Deretter må du selv vurdere om du skal kontakte advokat for å klage på et eventuelt avslag.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Så det du mener er altså att jeg bør sette frem ett krav om å bli beregnet ut fra ung ufør fordelen?

Jeg har jo en klar funksjonsnedsettelse fra 24 års alder å har ikke fungert i ordinært arbeid.

Som følge av det har jeg jo ikke fått opparbeidet meg noe særlig med pensjonspoeng og har vel således krav på ung ufør i den forstand.

Når det gjelder psykiske lidelser så vet jeg att denne listen ikke er utømmende over hvilke diagnoser som teller som mere alvorlig en andre,men du har vel gjort deg noen erfaringer i løpet av di karriære som advokat og kan si noe om hvilken alvorlighetsgrad denne diagnosen faller inn under,og siden jeg ikke har fungert i ordinært arbeid må man jo kunne si att denne lidelsen er innvalidiserende nok til å fylle kriteriene som alvorlig sykdom,lidelse eller lyte og i dette tilfelle vil jeg si att det er en innvalidiserende lyte.

• 2 uker senere...
Skrevet

Så det du mener er altså att jeg bør sette frem ett krav om å bli beregnet ut fra ung ufør fordelen?

Jeg har jo en klar funksjonsnedsettelse fra 24 års alder å har ikke fungert i ordinært arbeid.

Som følge av det har jeg jo ikke fått opparbeidet meg noe særlig med pensjonspoeng og har vel således krav på ung ufør i den forstand.

Når det gjelder psykiske lidelser så vet jeg att denne listen ikke er utømmende over hvilke diagnoser som teller som mere alvorlig en andre,men du har vel gjort deg noen erfaringer i løpet av di karriære som advokat og kan si noe om hvilken alvorlighetsgrad denne diagnosen faller inn under,og siden jeg ikke har fungert i ordinært arbeid må man jo kunne si att denne lidelsen er innvalidiserende nok til å fylle kriteriene som alvorlig sykdom,lidelse eller lyte og i dette tilfelle vil jeg si att det er en innvalidiserende lyte.

Det er fullt mulig å bli tilkjent uføretrygd uten å få beregning etter regelen om unge uføre selv om man ikke har fungert i jobb. Nav uttaler blant annet om dette:

''Graden av ren medisinsk invaliditet er ikke i seg selv avgjørende for om tilstanden skal anses å være "alvorlig". Trygderetten har lagt til grunn at det med "alvorlig sykdom" menes at det skal skilles mellom alvorlige og mindre alvorlige sykdommer rent medisinsk, men at anført diagnose generelt ikke kan være absolutt avgjørende for om vilkårene anses oppfylt. Når det gjelder psykiske lidelser har Trygderetten uttalt at avgrensingen mellom alvorlige og mindre alvorlige lidelser tilsier at det stilles strenge krav. Trygderetten har videre lagt til grunn at den psykiske lidelsen må være betydelig, i den forstand at ikke alle tilfeller av for eksempel diagnostisert ADHD, personlighetsforstyrrelse, angst eller depresjon vil fylle vilkåret om alvorlighet, selv om lidelsen har gitt grunnlag for innvilgelse av uførepensjon.

Grensedragningen når det gjelder personlighetsforstyrrelser ligger etter Trygderettens praksis tett opp til psykose/psykosenærhet eller lignende tilstander.

''

Gjest forvirret å rådløs
Skrevet

Det er fullt mulig å bli tilkjent uføretrygd uten å få beregning etter regelen om unge uføre selv om man ikke har fungert i jobb. Nav uttaler blant annet om dette:

''Graden av ren medisinsk invaliditet er ikke i seg selv avgjørende for om tilstanden skal anses å være "alvorlig". Trygderetten har lagt til grunn at det med "alvorlig sykdom" menes at det skal skilles mellom alvorlige og mindre alvorlige sykdommer rent medisinsk, men at anført diagnose generelt ikke kan være absolutt avgjørende for om vilkårene anses oppfylt. Når det gjelder psykiske lidelser har Trygderetten uttalt at avgrensingen mellom alvorlige og mindre alvorlige lidelser tilsier at det stilles strenge krav. Trygderetten har videre lagt til grunn at den psykiske lidelsen må være betydelig, i den forstand at ikke alle tilfeller av for eksempel diagnostisert ADHD, personlighetsforstyrrelse, angst eller depresjon vil fylle vilkåret om alvorlighet, selv om lidelsen har gitt grunnlag for innvilgelse av uførepensjon.

Grensedragningen når det gjelder personlighetsforstyrrelser ligger etter Trygderettens praksis tett opp til psykose/psykosenærhet eller lignende tilstander.

''

Jeg har merket meg disse utalelsene som du referer til jeg også.

Men ser også ut fra kjennelser i trygderetten att det her også er mye snakk om skjønn .

De ser ikke bare på diagnose,men på hvilken måte man er innvaldisert i forhold til hva arbeidslivet i dag krever før man fylte 26 år .

Det er klart man skal være alvorlig preget av en lidelse innen psykiatrien,men det er ofte hvordan man fungerer i praksis som er av betydning her,å ikke hva det står på papiret .

Skrevet

Jeg har merket meg disse utalelsene som du referer til jeg også.

Men ser også ut fra kjennelser i trygderetten att det her også er mye snakk om skjønn .

De ser ikke bare på diagnose,men på hvilken måte man er innvaldisert i forhold til hva arbeidslivet i dag krever før man fylte 26 år .

Det er klart man skal være alvorlig preget av en lidelse innen psykiatrien,men det er ofte hvordan man fungerer i praksis som er av betydning her,å ikke hva det står på papiret .

Ja, det virker som om det er mye bruk av skjønn i disse avgjørelsene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...