Gå til innhold

Oppfølging ved sykemelding

Anbefalte innlegg

Gjest ssykemeldt
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i flere uker og det ser ut til at videre sykemelding blir det som er mest aktuelt. Jeg har vært på arbeidsplassen min og hatt samtale med arbeidsgiver og han ymtet frempå om jeg kunne tenke meg å prøve å jobbe noen timer, bare sånn lett jobb, tilpasset helsen og selvsagt hvis formen tillot det. Jeg ble litt overrasket, men sa meg villig til å prøve noen dager. For å få det i ordnede former ble vi enige om timeantall og han skulle gjøre en avtale med en annen avdeling om at jeg kunne være der, da arbeidsoppgavene passet bedre til min tilstand.

Vel hjemme ble jeg litt betenkt på hva jeg hadde sagt ja til, og kjente at dette var jeg langtfra klar for. Da dagen kom at jeg skulle møte på jobb som avtalt måtte jeg ringe og melde avbud for dette var jeg ikke i form til. Jeg måtte forklare meg for både arbeidsgiver og avdelingsleder og syntes det var guffent at jeg ikke skulle greie å møte når lista var satt så lavt. Den påfølgende uke fikk jeg stadig telefon fra jobb med oppfordring om å komme, om så bare etpar timer..jeg syns det er ekkelt å måtte forklare og unnskylde meg. Nå er det gådd så langt at jeg kvekker og får vondt i magen når telefonen ringer og er det sjefen lar jeg være å svare.

Er det slik det skal være? Jeg er tross alt syk og sykmeldt og har mitt på det tørre. Burde jeg sagt bestemt nei første gangen jeg ble spurt om jeg kunne møte?

Gjest prust
Skrevet

Jeg skjønner at du synes dette er vanskelig. Arbeidsgiver har sikkert ment det godt - i tillegg tror jeg at arbeidsgiver er pliktig til å ha en samtale og foreslå tilrettelegging av arnedsdoppgaver etter 6 ukers sykemelding.

Du kunne kanskje ha ringt dem en dag eller to før avtalen og sagt i fra - det ble kanskje ekstra leit for både deg og dem når du ikke klarte det selve dagen.

Skriv eller ring til din nærmeste leder, og forklar kort hvordan du har det i forhold til dette - og foreslå gjerne at DU kan komme med forslag til tidspunkt hvor du kan komme og prøve deg igjen :-)

Skrevet

Jeg synes det høres veldig rart ut at legen din ikke er involvert når slike avtaler inngåes? Eller Nav? Trodde det var vanlig...

Gjest ssykemeldt
Skrevet

Jeg synes det høres veldig rart ut at legen din ikke er involvert når slike avtaler inngåes? Eller Nav? Trodde det var vanlig...

Legen skriver bare sykemelding, og NAV har jeg ikke hørt noe ifra. Det er ikke slik at jeg ikke vil prøve meg i lettere jobb, men jeg synes det blir så mange innvolverte, og når man må ringe både den ene og den andre å forklare seg, på toppen av sykemeldinga. Når dagsformen er litt til og ifra er det vanskelig å følge et opplegg.

Skrevet

Jeg synes faktisk at din arbeidsgiver er utrolig bra. De prøver på alle måter å hjelpe deg tilbake på jobb. Det er noe du skal ta godt vare på.

Men det blir jo bare værre dersom dette er belastende for deg. Hva er grunnen til at du ikke klarer å jobbe noen timer innimellom? (Fysisk eller psykisk?)

Du bør også forklare arbeidsgiver om dine følelser her slik at arbeidsgiver får en ny mulighet til å hjelpe deg.

Lykke til:-)

Skrevet

Hvis det pga sykdomsbildet ikke har noen hensikt at man prøver litt jobb, så skal det vel stå på sykemeldingen? Ellers gjør jo arbeidsgiver akkurat det h*n skal, prøve å få deg i jobb igjen så fort som mulig.

Gjest også sykemeldt
Skrevet

Det er mye bedre oppfølging enn jeg har fått.

Jeg fikk etter noen uker i sykmelding en telefon der sjefen lurte på når jeg kom tilbake. Jeg fortalte som sant var at det var jeg ikke helt sikker på, men at han skulle få beskjed når jeg hadde vært hos legen igjen.

I min jobb er det bare minst 100% som gjelder. Sjefen har sagt at det er ingen vits i å begynne på noe, når jeg er på jobb i bare 50%. Jeg blir altså fra hans side ansett som en plage, når jeg tross alt jobber litt.

Enden på historien er ikke klar enda, men jeg har fått oppsigelse pga. underskudd på avdelingen. De omorganiserer litt, og jeg må ut.

Man blir ikke akkurat friskere av sånt..

Jeg vet ikke om jeg bør gi noen råd, for jeg klarer meg ikke akkurat bra i forhold til jobben. Men jeg ville satt pris på at sjefen hadde husket meg. Du kan jo prøve å avtale når han kan ringe igjen, slik at du vet hvilken dag han kommer til å ta kontakt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...