Gå til innhold

Syre i drikke

Anbefalte innlegg

Gjest happaranda
Skrevet

Stemmer det at det er mer syre i saft enn i juice? Jeg har fått så styge tenner etter å ha drukket juive til frokost over en lengre periode. Jeg drikker ikke kaffe (dårlig i magen), ikke melk (samme årsak), juice har jeg kuttet ut og te drikker jeg innimellom, men vil helst ha kald drikke til frokost. Har til nå drukket saft for å få litt smak, men noen sier det er verre enn juice? Stemmer det? Hva annet enn vann kan jeg drikke?

Skrevet

Når du drikker syreholdige drikker er det viktig å skylle tennene godt i vann før du pusser. Dette for å unngå å ødelegge emaljen ved å børste syren inn i tennene.

Gjest happaranda
Skrevet

Når du drikker syreholdige drikker er det viktig å skylle tennene godt i vann før du pusser. Dette for å unngå å ødelegge emaljen ved å børste syren inn i tennene.

Ja, jeg vet. Men hvis det går noen timer fra man har spist til man skal pusse tennene, vil syren ha klart å trekke inn i tennene da? Jeg har pleid å drikke vann etter juicen nettopp for å unngå å pusse inn syren, men tennene ser fæle ut åkke som.

Gjest Justini
Skrevet

Ja, jeg vet. Men hvis det går noen timer fra man har spist til man skal pusse tennene, vil syren ha klart å trekke inn i tennene da? Jeg har pleid å drikke vann etter juicen nettopp for å unngå å pusse inn syren, men tennene ser fæle ut åkke som.

Det hjelper veldig om du venter noen timer med å pusse tennene etter å ha spist/drukket noe surt.

Har hørt at juice er verre enn både saft og brus fordi syren i huice tar lenger tid for å brytes ned.

Du spør hvilken annen kald drikke du kan ha til frokost. Liker du melkeprodukter? Dette nøytraliserer syren omtrent like godt som vann. Hvis du ikke liker ren melk, hva med milkshake?smoothie? Finnes mange sunne varianter.

Et annet tips er å drikke sure drikker med sugerør, noe som vil kunne avlaste tennene litt fra den verste syreflommen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...