Gå til innhold

Jobb-dilemma, hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aboslutt ikke noen forbrytelse etter min personlige mening.

Men du er nok litt naiv hvis du tror at de fleste arbeidsplasser er så frigjorte at de vil synes det er HELT ok at de nyansetter en gravid person uten å vite om det .

Lov er en ting, men praksis og holdninger til sjefer rundt om i bedriftene er en annen ting.

Jeg tror du har et poeng i det at man kan løpe en viss risiko for å få en sjef som blir skuffet, men jeg er ikke enig i at dette er godt nok argument i seg selv for å si fra seg jobben.

Jeg har en venninne som ble gravid omtrent første dag i ny jobb, og jeg hørte via mange omveier at hennes jef hadde beklaget seg til andre hvor skuffet han var over dette. Men denne sjefen har forlengst kommet over skuffelsen og innsett at hun var et godt valg for jobben.

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ariadne

4

• morsan

4

• Mrs D

4

• fyrlykt

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har uhelbredelig kreft, og er sykemeldt fra mitt vikariat for tiden. Sjefen har likevel oppfordret meg til å søke når stillingen jeg vikarierer i utlyses som fast stilling. Så, det er forskjellige slags dilemmaer, og hva ledelsen ønsker er ikke alltid det man tror.

Jeg vet ikke hva jeg skal si, annet enn: *klem*

Gjest minnah
Skrevet

Jeg har uhelbredelig kreft, og er sykemeldt fra mitt vikariat for tiden. Sjefen har likevel oppfordret meg til å søke når stillingen jeg vikarierer i utlyses som fast stilling. Så, det er forskjellige slags dilemmaer, og hva ledelsen ønsker er ikke alltid det man tror.

Fikk vondt i magen av å lese at du er syk.. Jeg kjenner deg ikke, verken her eller i vrkeligheten, men likevel.. En klem fra meg også.

Gjest bikku
Skrevet

Dessverre er det mange menn som blir ansatt i en bedrift som like gjerne kunne ha ansatt en kvinne med lik kvalifikasjon.

Jeg er ikke i tvil om at mulig nærstående graviditetsmuligheter påvirker mange valg til div. sjefer i næringslivet. Hvorfor er ellers så mange yrker mannsdominert tror du? Ikke fordi at kvinner er dumme, men de vil ha folk på plass i en lenger arbeidsperiode.

Dermed er situasjoner som denne vi diskuterer så viktig at vi kvinner håndterer riktig og ikke bare står på krava og ødelegger nestes kvinnes sjanse til å få jobbe på samme bedrift.

Kvinner er fruktbare, men trenger ikke bli gravid i en jobb umiddelbart, men vente en periode slik at ting glir lettere for alle og alles oppfatning. Vi har valg om vår egen graviditet og når det skal skje.

Jeg vet så inderlig godt hvordan praksis kan være, og det tror jeg ikke det er mye vi kan gjøre med, annet enn ved å støtte kvinner som er i den situasjonen, og oppmuntre dem om å være trygge på lover og regler som beskytter dem, og sterke til å motstå en sjef som kan bli sur.

Du spør hvordan jeg vil ha det? Jeg vil ha det sånn at vi med hevet hode benytter oss av det privilegiet kvinner før oss har jobbet hardt for å oppnå, til tross for all verdens motargumenter. Og at vi på den måten fører saken videre, helt til det blir en selvfølge at det skal være sånn.

Jeg er selv på vei ut i morspermisjon, men ikke etter å ha "lurt sjefen". Nå, nei. Jeg var snill jente i så mange år, lette etter et tidspunkt som passet, og nå er vi snart i mål etter fem års adopsjonsprosess. Så jeg vil på ingen som helst måte anbefale jenter til å sette barneønsket på vent for å tekkes arbeidsgiver, nei.

Forøvrig skulle jeg skulle ønske du skrev under fast nick, sånn at jeg visste hvem jeg diskuterer med.

Mary Poppins
Skrevet

Utrolig trist å høre :( *klem*

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg skal si, annet enn: *klem*

Tusen takk, klemmer er det jeg liker best! :)

Skrevet

Fikk vondt i magen av å lese at du er syk.. Jeg kjenner deg ikke, verken her eller i vrkeligheten, men likevel.. En klem fra meg også.

Tusen takk! :)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Aboslutt ikke noen forbrytelse etter min personlige mening.

Men du er nok litt naiv hvis du tror at de fleste arbeidsplasser er så frigjorte at de vil synes det er HELT ok at de nyansetter en gravid person uten å vite om det .

Lov er en ting, men praksis og holdninger til sjefer rundt om i bedriftene er en annen ting.

''Men du er nok litt naiv hvis du tror at de fleste arbeidsplasser er så frigjorte at de vil synes det er HELT ok at de nyansetter en gravid person uten å vite om det''

Nei, jeg tror ikke det. Risikoen ved å ikke få jobben er stor om man sier noe. Derfor oppfordres kvinner til å tie.

Sjefen kan bli skuffet, men så har man en bra jobb ihvertfall. At sjefen kan bli skuffet er hans/hennes problem.

Gjest bikku
Skrevet

Dessverre er det mange menn som blir ansatt i en bedrift som like gjerne kunne ha ansatt en kvinne med lik kvalifikasjon.

Jeg er ikke i tvil om at mulig nærstående graviditetsmuligheter påvirker mange valg til div. sjefer i næringslivet. Hvorfor er ellers så mange yrker mannsdominert tror du? Ikke fordi at kvinner er dumme, men de vil ha folk på plass i en lenger arbeidsperiode.

Dermed er situasjoner som denne vi diskuterer så viktig at vi kvinner håndterer riktig og ikke bare står på krava og ødelegger nestes kvinnes sjanse til å få jobbe på samme bedrift.

Kvinner er fruktbare, men trenger ikke bli gravid i en jobb umiddelbart, men vente en periode slik at ting glir lettere for alle og alles oppfatning. Vi har valg om vår egen graviditet og når det skal skje.

Nei, vi har ikke alltid valg. Jeg var flink jente og venta mange år fordi det aldri passa. Til slutt satt jeg i en situasjon hvor det viste seg at det var for seint. Det tjener heller ikke samfunnet på.

Gjest moralens vokter
Skrevet

Er ditt virkelige navn Gerd-Liv Valla?

Ehm, du spør vel ikke meg? :-o

Skrevet

Ehm, du spør vel ikke meg? :-o

Nei det var et svar til speak. GLV ble jo skuffa da Yssen ble gravid..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...