Gå til innhold

Verneplikt for kvinner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jo, jeg synes det er bra med tanke på likestilling og alt det der. Samtidig synes jeg det er litt rart når de faktisk trapper så mye ned på forsvaret som de gjør. Det er jo i dag flere som "slipper" plikttjenesten enn det var for, si, ti år siden. Kan ikke se at forsvaret har så stort behov for folk, uten at jeg har så veldig mye kunnskap på det feltet. :)

Gjest Verneplikt!
Skrevet

Jo, jeg synes det er bra med tanke på likestilling og alt det der. Samtidig synes jeg det er litt rart når de faktisk trapper så mye ned på forsvaret som de gjør. Det er jo i dag flere som "slipper" plikttjenesten enn det var for, si, ti år siden. Kan ikke se at forsvaret har så stort behov for folk, uten at jeg har så veldig mye kunnskap på det feltet. :)

Kanskje Forsvaret trenger litt andre typer mennesker nå, siden de trapper ned?

Tror ikke lenger det er de "sterke og dumme" som dominerer forsvaret.

Skrevet

Kanskje Forsvaret trenger litt andre typer mennesker nå, siden de trapper ned?

Tror ikke lenger det er de "sterke og dumme" som dominerer forsvaret.

haha. Har det vært det da? Det må i tilfelle være de som bare springer rundt i skogen.

Gjest togli
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med deg, men tror vi vil få mange ungjenter som med vilje blir gravide for å slippe unna :-(

Gjest Verneplikt!
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med deg, men tror vi vil få mange ungjenter som med vilje blir gravide for å slippe unna :-(

Jenter som er så stupide tror jeg faktisk ikke får plass i det forsvaret vi nå ser konturene av.

Huff...

Gjest Sesjonsplikt
Skrevet

Jeg synes det er supert med sesjonsplikt for absolutt alle (ved en bestemt alder). Da vil mange fler få informasjon om muligheter for å ta utdanning i forsvaret, samt at man vil få samlet gode data til helsestatistikk fra både unge kvinner og unge menn.

Jeg håper det blir mange nok kvinner og menn som velger å gå inn i forsvaret, slik at man kan slippe å tvinge noen. Allerede nå er det kun 32 % av unge menn som avtjener verneplikt. Fordeles antall soldater både på kvinner og menn, er det ikke veldig høy prosentandel av befolkningen som må til, bare 16%.

Hvis man gjør tiden i forvaret litt mer attraktivt, er det ikke umulig at man får dekket behovet ved frivillighet.

Jeg synes det er rart om man innfører verneplikt for kvinner samtidig som man ikke ønsker å kalle inn mer enn 8000 (av 50 000 i dette årskullet) rekrutter hvert år. Da bare forflytter man urettferdigheten til en annen gruppe. (å være blant de 16 % gutta som blir innkalt er ikke noe bedre enn å være blant de 32%).

Sesjonsplikt for alle er jeg 100% for.

Gjest Verneplikt!
Skrevet

Jeg synes det er supert med sesjonsplikt for absolutt alle (ved en bestemt alder). Da vil mange fler få informasjon om muligheter for å ta utdanning i forsvaret, samt at man vil få samlet gode data til helsestatistikk fra både unge kvinner og unge menn.

Jeg håper det blir mange nok kvinner og menn som velger å gå inn i forsvaret, slik at man kan slippe å tvinge noen. Allerede nå er det kun 32 % av unge menn som avtjener verneplikt. Fordeles antall soldater både på kvinner og menn, er det ikke veldig høy prosentandel av befolkningen som må til, bare 16%.

Hvis man gjør tiden i forvaret litt mer attraktivt, er det ikke umulig at man får dekket behovet ved frivillighet.

Jeg synes det er rart om man innfører verneplikt for kvinner samtidig som man ikke ønsker å kalle inn mer enn 8000 (av 50 000 i dette årskullet) rekrutter hvert år. Da bare forflytter man urettferdigheten til en annen gruppe. (å være blant de 16 % gutta som blir innkalt er ikke noe bedre enn å være blant de 32%).

Jeg er veldig enig med deg, synd ikke flere ser mulighetene for utdannelse i forsvaret! Og med alle av begge kjønn på sesjon får Forsvaret større valgmulighet også.

Jeg tror dette vil høyne kvaliteten på Forsvaret vårt.

Gjest Beduggede Beathe
Skrevet

Synes det skal være mer sprit i militære.

Fulle militærgutter er kult !

Gjest togli
Skrevet

Jenter som er så stupide tror jeg faktisk ikke får plass i det forsvaret vi nå ser konturene av.

Huff...

Satser på det;)

Men får man allmenn verneplikt for kvinner, så vil jeg tro noen er så dumme at de blir gravide for å lett slippe unna... Det finnes desverre mange brødhuer der ute :-/

Skrevet

Synes det skal være mer sprit i militære.

Fulle militærgutter er kult !

''Fulle militærgutter er kult !''

Hæ? Fleiper du? Synes du kombinasjon av våpen og alkohol er OK?

Gjest Beduggede Beathe
Skrevet

''Fulle militærgutter er kult !''

Hæ? Fleiper du? Synes du kombinasjon av våpen og alkohol er OK?

Lette å sjekke opp !

Skrevet

''Jeg synes det er rart om man innfører verneplikt for kvinner samtidig som man ikke ønsker å kalle inn mer enn 8000 (av 50 000 i dette årskullet) rekrutter hvert år. Da bare forflytter man urettferdigheten til en annen gruppe. (å være blant de 16 % gutta som blir innkalt er ikke noe bedre enn å være blant de 32%).

Sesjonsplikt for alle er jeg 100% for.''

Greit nok, men det er ingen mening i sesjonsplikt for kvinner når man er så langt unna å utnytte potensialet i den mannlige den av det aktuelle årskullet. For det er ingen tvil om at menn tåler mest og kan yte mest fysisk og er best egnet til soldater. Derfor må den delen av årskullet benyttes først.

Ellers synes jeg det er urimelig at kvinner skal slippe helt. Siviltjeneste for kvinner på f.eks.aldershjem eller lignende hadde vært et bedre alternativ om man ikke har bruk for hele den mannlige delen av det aktuelle årskullet til soldater.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...