Gå til innhold

Sånn apropos navn og sånt

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Visste ikke om denslags gjengangere før naboen min fortalte om at han nærmest ble lyst i bann i slekten sin fordi han brøt den skikken. Førstefødte gutten hos 7 generasjoner hadde visst samme navn.

Min svigermor brøt en slik tradisjon da mannen min ble født. Vi tilk imidlertid opp det navnet igjen da vår gutt ble født :-)

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• også en mor

22

• Lotte :o)

17

• morsan

12

• laban

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest prust
Skrevet

''Noen av navnene i familiene våre var OK, men pga forskjellig uttale hos meg og sambo, ble ikke det aktuelt.''

Akkurat det kan jeg godt forstå. Særlig hvis den ene har rulle-r og den andre skarre-r :)

Slik var det hos oss også. Anders er et navn som har gått igjen en del - men der min mann kommer fra sier de enten AnDers (med D'en tydelig) eller Andres (med kraftig rulle-R).

Jeg sier AnÅrs :-)

Skrevet

Dersom mine foreldre eller min manns foreldre hadde hatt navn jeg likte spesielt godt ville jeg synse det var hyggelig å "oppkalle" mine. Men navnet som sådan er viktigst, med andre ord ville oppkallingen være sekundær.

Navnet på eldstemann "slumpet" å klaffe med en tippoldefar på begge sider, men vi kaller det ikke akkurat oppkalling, ettersom dette var noe vi ikke var klar over og vi ikke hadde noe særlig forhold til vedkommende.

''Men navnet som sådan er viktigst, med andre ord ville oppkallingen være sekundær.''

Enig.

Gjest Shira :o)
Skrevet

''Noen av navnene i familiene våre var OK, men pga forskjellig uttale hos meg og sambo, ble ikke det aktuelt.''

Akkurat det kan jeg godt forstå. Særlig hvis den ene har rulle-r og den andre skarre-r :)

Det er nettopp det vi har, jeg skarrer og han ruller. I tillegg legger vi trykket på navnene forskjellig på en god del navn.

Gjest Elextra
Skrevet

Gutten min er oppkalt etter min manns oldefar og onkel + min onkel. Det er et slektsnavn i min manns familie.

Eldste datter er oppkalt etter min manns oldemor og tante (slektsnavn i hans familie). Navn nr 2 er etter min mormor.

Yngste datter har et navn som likner mitt - men det er ikke oppkalling, bare et navn vi likte godt.

Det var ingen forventninger om at vi skulle oppkalle barna - vi hadde lyst til å gjøre det :-)

''Det var ingen forventninger om at vi skulle oppkalle barna - vi hadde lyst til å gjøre det''

Fordi dere likte disse navnene og kanskje kunne valgt dem uansett, eller fordi selve oppkallingen var viktig?

Bare nysgjerrig :P

også en mor
Skrevet

Min svigermor brøt en slik tradisjon da mannen min ble født. Vi tilk imidlertid opp det navnet igjen da vår gutt ble født :-)

Vet du hvorfor svigermor brøt tradisjonen? Likte hun ikke navnet eller likte hun ikke "tvangen"? eller var det et annet navn hun bare "måtte" velge? Eller var det en helt annen grunn? Bare nysgjerrig altså ;)

også en mor
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1243544993' post='4157173]

Kul kis! ;-)

Overså visst den kommentaren. Og det kan vi ikke ha noe av! ;)

Han er såpass kul at jeg til tider har hatt "upassende" drømmer om ham ;) Han er btw singel nå..

Skrevet

Hmmmm én gutt oppkalt etter to menn med samme navn? Reneste Ola-Ola Heia-historien:-)

Hehe!

Skrevet

Jeg synes egentlig Kornelius er ganske fint, men litt for langt og "snirklete".

Tenkte mer på navn som f eks Guttorm...

Guttorm, Rasmus, Sveinung og lignende, er totalt i en annen bydel på navnekartet ;-)

Skrevet

Overså visst den kommentaren. Og det kan vi ikke ha noe av! ;)

Han er såpass kul at jeg til tider har hatt "upassende" drømmer om ham ;) Han er btw singel nå..

*s*

også en mor
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1243589467' post='4157348]

Guttorm, Rasmus, Sveinung og lignende, er totalt i en annen bydel på navnekartet ;-)

Liker samtlige av disse navnene, men det er vel fordi jeg kjenner hyggelige fyrer av sorten :)

Skrevet

Snakk om flaks da! :)

*s*

Jeg hadde ikke peiling på hva mine oldefedre het. De var jo døde lenge før min tid.

Skrevet

Jeg tror opgså jeg ville ha brutt den bare på trass. Og i særdeleshet dersom jeg hadde gifte meg inn i familien som hadde denne skikken.

har man vokst opp med den, blir man kanskje blind på hvor teit den er...

''Og i særdeleshet dersom jeg hadde gifte meg inn i familien som hadde denne skikken.''

*LOL* En selvfølge!

Skrevet

Liker samtlige av disse navnene, men det er vel fordi jeg kjenner hyggelige fyrer av sorten :)

Det gjør jeg også, men enkelte navn (ikke personen bak navnet), er gyselige.

Gjest høstløv
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1243589827' post='4157357]

Det gjør jeg også, men enkelte navn (ikke personen bak navnet), er gyselige.

Styggeste navn jeg har hørt er: Oddgrim.

Stakkars mann, sier jeg bare.

Skrevet

Styggeste navn jeg har hørt er: Oddgrim.

Stakkars mann, sier jeg bare.

Alle grim-navn holder også til i den samme bydelen på navnekartet ;-)

Odd i seg selv, er ikke så ille, bare rart... på engelsk ;-)

også en mor
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1243590172' post='4157365]

Alle grim-navn holder også til i den samme bydelen på navnekartet ;-)

Odd i seg selv, er ikke så ille, bare rart... på engelsk ;-)

I den forbindelse kommer jeg på han Odd Willy Sørås som ble presentert (på engelsk) for sitt engelskspråklige publikum, ..... !! ...

. Blir ikke mye pent da. Jeg lo godt da jeg hørte historien. Meget mulig at det bare er en vandrehistorie, men morsom er den!

Skrevet

I den forbindelse kommer jeg på han Odd Willy Sørås som ble presentert (på engelsk) for sitt engelskspråklige publikum, ..... !! ...

. Blir ikke mye pent da. Jeg lo godt da jeg hørte historien. Meget mulig at det bare er en vandrehistorie, men morsom er den!

*LOL*

også en mor
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1243590878' post='4157372]

*LOL*

Du "tog'an" ja? He-he

Skrevet

Har en som er oppkalt etter begge sine bestefedre. Helt frivillig valg. Den andre er ikke oppkalt etter noen i slekta. Frivillige det også. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...