Gjest prust Skrevet 29. mai 2009 Skrevet 29. mai 2009 Vet du hvorfor svigermor brøt tradisjonen? Likte hun ikke navnet eller likte hun ikke "tvangen"? eller var det et annet navn hun bare "måtte" velge? Eller var det en helt annen grunn? Bare nysgjerrig altså Jeg tror det var en kombinasjon av at hun ikke hadde så godt forhold til sine svigerforeldre + at jeg har en anelse om at hun ikke likte broren til svigerfar, som hadde dette navnet... Hun var da heller ikke særlig begeistret da vi sa at gutten vår skulle ha dette navnet. Hun syntes heller vi skulle kalle ham opp etter min far :-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 29. mai 2009 Skrevet 29. mai 2009 ''Det var ingen forventninger om at vi skulle oppkalle barna - vi hadde lyst til å gjøre det'' Fordi dere likte disse navnene og kanskje kunne valgt dem uansett, eller fordi selve oppkallingen var viktig? Bare nysgjerrig Først og fremst fordi oppkallingen for oss var viktig - vi er veldig opptatt av slekt - og mannen min har odel på en gård der slekta hans kommer fra. Det navnet gutten vår fikk hadde vi tenkt på i flere år, og jeg hadde brukt noen år på å venne meg til det. For meg var det nemlig et navn jeg forbandt med gamle folk (kjente ingen på min alder som het det, heller ikek små gutter). Vi var imidlertid trendsettere, og det navnet kom ganske høyt opp på lista over populære navn i perioden ca 1999-2005. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 29. mai 2009 Skrevet 29. mai 2009 Først og fremst fordi oppkallingen for oss var viktig - vi er veldig opptatt av slekt - og mannen min har odel på en gård der slekta hans kommer fra. Det navnet gutten vår fikk hadde vi tenkt på i flere år, og jeg hadde brukt noen år på å venne meg til det. For meg var det nemlig et navn jeg forbandt med gamle folk (kjente ingen på min alder som het det, heller ikek små gutter). Vi var imidlertid trendsettere, og det navnet kom ganske høyt opp på lista over populære navn i perioden ca 1999-2005. ok 0 Siter
Gjest prust Skrevet 29. mai 2009 Skrevet 29. mai 2009 ''Det var ingen forventninger om at vi skulle oppkalle barna - vi hadde lyst til å gjøre det'' Fordi dere likte disse navnene og kanskje kunne valgt dem uansett, eller fordi selve oppkallingen var viktig? Bare nysgjerrig Glemte å kommentere det om vi likte navnene. For meg var det en tilvenning å like de navnene vi valgte til de to første fordi jeg forbandt dem med gamle folk - men jeg var veldig klar for det da barna ble født altså!!!! Nr to-navnet til hun midterste har jeg alltid likt, men hun bruker det dessverre sjelden, blir stort sett bare til at vi bruker første navnet. Navnet til nr 3 er et navn vi begge likte veldig godt :-) 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 29. mai 2009 Skrevet 29. mai 2009 ...verre om man har lidd seg gjennom barndommen for så å bli avspist med en sølje....;-) hehe 0 Siter
laban Skrevet 29. mai 2009 Skrevet 29. mai 2009 Styggeste navn jeg har hørt er: Oddgrim. Stakkars mann, sier jeg bare. Hva med han som er i knipe i Kongo for tiden da - Tjostolv? Klart han burde holdt seg i hjemtraktene med det navnet... 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 29. mai 2009 Skrevet 29. mai 2009 Hva med han som er i knipe i Kongo for tiden da - Tjostolv? Klart han burde holdt seg i hjemtraktene med det navnet... At det går an å gi sine barn så jævlige navn, er utenfor min fatteevne... 0 Siter
morsan Skrevet 29. mai 2009 Skrevet 29. mai 2009 I den forbindelse kommer jeg på han Odd Willy Sørås som ble presentert (på engelsk) for sitt engelskspråklige publikum, ..... !! ... . Blir ikke mye pent da. Jeg lo godt da jeg hørte historien. Meget mulig at det bare er en vandrehistorie, men morsom er den! LOL har også hørt om hvordan en ved navn Randi Sørås kan oppfattes på engelsk.... 0 Siter
laban Skrevet 29. mai 2009 Skrevet 29. mai 2009 Vi har ingen oppkallingstradisjoner i vår familie. Litt tilløp til at etpar guttenavn gjenbrukes i familiene til min fars brødre, typen eldste sønn får farfars navn, osv. Men siden faren min ikke har sønner, har vi holdt oss utenfor dette. Apropos navn, se hva Len(?!) og Lene har her : http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=553944 Hvis jeg hadde 8 - 9 unger, ville jeg gitt dem bare ett fornavn hver. Men jeg skjønner jo at de ikke forutså en slik flokk. 0 Siter
morsan Skrevet 29. mai 2009 Skrevet 29. mai 2009 Vi har ingen oppkallingstradisjoner i vår familie. Litt tilløp til at etpar guttenavn gjenbrukes i familiene til min fars brødre, typen eldste sønn får farfars navn, osv. Men siden faren min ikke har sønner, har vi holdt oss utenfor dette. Apropos navn, se hva Len(?!) og Lene har her : http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=553944 Hvis jeg hadde 8 - 9 unger, ville jeg gitt dem bare ett fornavn hver. Men jeg skjønner jo at de ikke forutså en slik flokk. Oi! Akkurat som det ikke er nok å tenke ut 8 navn, men tenker ut 16 istedet:-) 0 Siter
laban Skrevet 29. mai 2009 Skrevet 29. mai 2009 Oi! Akkurat som det ikke er nok å tenke ut 8 navn, men tenker ut 16 istedet:-) Og velger varianter av typen Gjøran med j... Tenk deg å oppgi fulle navn på hele familien over telefon f.eks., hvor lang tid og hvor mye staving det ville kreve? Nå har vel internett overtatt mye sånn registrering som man tidligere måtte ta på telefon, men allikevel. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 29. mai 2009 Skrevet 29. mai 2009 Og velger varianter av typen Gjøran med j... Tenk deg å oppgi fulle navn på hele familien over telefon f.eks., hvor lang tid og hvor mye staving det ville kreve? Nå har vel internett overtatt mye sånn registrering som man tidligere måtte ta på telefon, men allikevel. Jeg har et slik navn, som jeg alltid må stave, og det er slitsomt, enda fornavnet er bare på 5 bokstaver og etternavnet 6 bokstaver. Eldstemann tok etternavnet til kona, da han giftet seg, for han var så lei av alltid å måtte stave navnet sitt. 0 Siter
også en mor Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Skrevet 29. mai 2009 Vi har ingen oppkallingstradisjoner i vår familie. Litt tilløp til at etpar guttenavn gjenbrukes i familiene til min fars brødre, typen eldste sønn får farfars navn, osv. Men siden faren min ikke har sønner, har vi holdt oss utenfor dette. Apropos navn, se hva Len(?!) og Lene har her : http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=553944 Hvis jeg hadde 8 - 9 unger, ville jeg gitt dem bare ett fornavn hver. Men jeg skjønner jo at de ikke forutså en slik flokk. wow! For en herlig flokk, og utrolig oppfinnsomme navn. Kombinasjonen Len og Lene er også litt artig 0 Siter
også en mor Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Skrevet 29. mai 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1243593321' post='4157393] At det går an å gi sine barn så jævlige navn, er utenfor min fatteevne... Å kalle navna jævlige er ikke noe fint Lotte! Det er ikke navnet som skjemmer barnet osv... 0 Siter
morsan Skrevet 29. mai 2009 Skrevet 29. mai 2009 Jeg har et slik navn, som jeg alltid må stave, og det er slitsomt, enda fornavnet er bare på 5 bokstaver og etternavnet 6 bokstaver. Eldstemann tok etternavnet til kona, da han giftet seg, for han var så lei av alltid å måtte stave navnet sitt. Jeg synes at jeg har et navn som det ikke burde vært nødvendig å stave overfor nordmenn, men typisk er det en vokal som dukker opp i det ene navnet og samme vokal fjernes i det andre navnet (for- og etternavn), så det er litt rart at dette gjentas så ofte;-) 0 Siter
AAA Skrevet 29. mai 2009 Skrevet 29. mai 2009 LOL har også hørt om hvordan en ved navn Randi Sørås kan oppfattes på engelsk.... Morsan!!! Jeg setter kaffen i halsen når du skriver sånt! :-D 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 29. mai 2009 Skrevet 29. mai 2009 Å kalle navna jævlige er ikke noe fint Lotte! Det er ikke navnet som skjemmer barnet osv... Jeg er da voksen nok til å skille navn og person. Jeg liker mange med grusomme navn (i mine ører). Bare så synd man ikke velger sitt eget fornavn fra starten av ;-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 29. mai 2009 Skrevet 29. mai 2009 Og velger varianter av typen Gjøran med j... Tenk deg å oppgi fulle navn på hele familien over telefon f.eks., hvor lang tid og hvor mye staving det ville kreve? Nå har vel internett overtatt mye sånn registrering som man tidligere måtte ta på telefon, men allikevel. ''Og velger varianter av typen Gjøran med j...'' Gjøran? Enten Jøran eller Gøran (som jeg liker best av de to) vel. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 29. mai 2009 Skrevet 29. mai 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1243597712' post='4157454] Jeg er da voksen nok til å skille navn og person. Jeg liker mange med grusomme navn (i mine ører). Bare så synd man ikke velger sitt eget fornavn fra starten av ;-) Da hadde alle hetet "Gry, gry!" for det er det første som barn sier. 0 Siter
laban Skrevet 29. mai 2009 Skrevet 29. mai 2009 ''Og velger varianter av typen Gjøran med j...'' Gjøran? Enten Jøran eller Gøran (som jeg liker best av de to) vel. Gjøran og Jullianne er etter min mening en trygling om å få stave navnene resten av livet. Men hver sin smak. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.