Gå til innhold

Sånn apropos navn og sånt

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Vet du hvorfor svigermor brøt tradisjonen? Likte hun ikke navnet eller likte hun ikke "tvangen"? eller var det et annet navn hun bare "måtte" velge? Eller var det en helt annen grunn? Bare nysgjerrig altså ;)

Jeg tror det var en kombinasjon av at hun ikke hadde så godt forhold til sine svigerforeldre + at jeg har en anelse om at hun ikke likte broren til svigerfar, som hadde dette navnet...

Hun var da heller ikke særlig begeistret da vi sa at gutten vår skulle ha dette navnet. Hun syntes heller vi skulle kalle ham opp etter min far :-)

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• også en mor

22

• Lotte :o)

17

• morsan

12

• laban

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest prust
Skrevet

''Det var ingen forventninger om at vi skulle oppkalle barna - vi hadde lyst til å gjøre det''

Fordi dere likte disse navnene og kanskje kunne valgt dem uansett, eller fordi selve oppkallingen var viktig?

Bare nysgjerrig :P

Først og fremst fordi oppkallingen for oss var viktig - vi er veldig opptatt av slekt - og mannen min har odel på en gård der slekta hans kommer fra.

Det navnet gutten vår fikk hadde vi tenkt på i flere år, og jeg hadde brukt noen år på å venne meg til det. For meg var det nemlig et navn jeg forbandt med gamle folk (kjente ingen på min alder som het det, heller ikek små gutter). Vi var imidlertid trendsettere, og det navnet kom ganske høyt opp på lista over populære navn i perioden ca 1999-2005.

Gjest Elextra
Skrevet

Først og fremst fordi oppkallingen for oss var viktig - vi er veldig opptatt av slekt - og mannen min har odel på en gård der slekta hans kommer fra.

Det navnet gutten vår fikk hadde vi tenkt på i flere år, og jeg hadde brukt noen år på å venne meg til det. For meg var det nemlig et navn jeg forbandt med gamle folk (kjente ingen på min alder som het det, heller ikek små gutter). Vi var imidlertid trendsettere, og det navnet kom ganske høyt opp på lista over populære navn i perioden ca 1999-2005.

ok :)

Gjest prust
Skrevet

''Det var ingen forventninger om at vi skulle oppkalle barna - vi hadde lyst til å gjøre det''

Fordi dere likte disse navnene og kanskje kunne valgt dem uansett, eller fordi selve oppkallingen var viktig?

Bare nysgjerrig :P

Glemte å kommentere det om vi likte navnene. For meg var det en tilvenning å like de navnene vi valgte til de to første fordi jeg forbandt dem med gamle folk - men jeg var veldig klar for det da barna ble født altså!!!! Nr to-navnet til hun midterste har jeg alltid likt, men hun bruker det dessverre sjelden, blir stort sett bare til at vi bruker første navnet.

Navnet til nr 3 er et navn vi begge likte veldig godt :-)

Skrevet

...verre om man har lidd seg gjennom barndommen for så å bli avspist med en sølje....;-)

hehe

Skrevet

Styggeste navn jeg har hørt er: Oddgrim.

Stakkars mann, sier jeg bare.

Hva med han som er i knipe i Kongo for tiden da - Tjostolv?

Klart han burde holdt seg i hjemtraktene med det navnet...

Skrevet

Hva med han som er i knipe i Kongo for tiden da - Tjostolv?

Klart han burde holdt seg i hjemtraktene med det navnet...

At det går an å gi sine barn så jævlige navn, er utenfor min fatteevne...

Skrevet

I den forbindelse kommer jeg på han Odd Willy Sørås som ble presentert (på engelsk) for sitt engelskspråklige publikum, ..... !! ...

. Blir ikke mye pent da. Jeg lo godt da jeg hørte historien. Meget mulig at det bare er en vandrehistorie, men morsom er den!

LOL har også hørt om hvordan en ved navn Randi Sørås kan oppfattes på engelsk....

Skrevet

Vi har ingen oppkallingstradisjoner i vår familie. Litt tilløp til at etpar guttenavn gjenbrukes i familiene til min fars brødre, typen eldste sønn får farfars navn, osv. Men siden faren min ikke har sønner, har vi holdt oss utenfor dette.

Apropos navn, se hva Len(?!) og Lene har her : http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=553944

Hvis jeg hadde 8 - 9 unger, ville jeg gitt dem bare ett fornavn hver. Men jeg skjønner jo at de ikke forutså en slik flokk.

Skrevet

Vi har ingen oppkallingstradisjoner i vår familie. Litt tilløp til at etpar guttenavn gjenbrukes i familiene til min fars brødre, typen eldste sønn får farfars navn, osv. Men siden faren min ikke har sønner, har vi holdt oss utenfor dette.

Apropos navn, se hva Len(?!) og Lene har her : http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=553944

Hvis jeg hadde 8 - 9 unger, ville jeg gitt dem bare ett fornavn hver. Men jeg skjønner jo at de ikke forutså en slik flokk.

Oi! Akkurat som det ikke er nok å tenke ut 8 navn, men tenker ut 16 istedet:-)

Skrevet

Oi! Akkurat som det ikke er nok å tenke ut 8 navn, men tenker ut 16 istedet:-)

Og velger varianter av typen Gjøran med j...

Tenk deg å oppgi fulle navn på hele familien over telefon f.eks., hvor lang tid og hvor mye staving det ville kreve?

Nå har vel internett overtatt mye sånn registrering som man tidligere måtte ta på telefon, men allikevel.

Gjest høstløv
Skrevet

Tenk deg å oppgi fulle navn på hele familien over telefon f.eks., hvor lang tid og hvor mye staving det ville kreve?

Nå har vel internett overtatt mye sånn registrering som man tidligere måtte ta på telefon, men allikevel.

Jeg har et slik navn, som jeg alltid må stave, og det er slitsomt, enda fornavnet er bare på 5 bokstaver og etternavnet 6 bokstaver.

Eldstemann tok etternavnet til kona, da han giftet seg, for han var så lei av alltid å måtte stave navnet sitt.

også en mor
Skrevet

wow! For en herlig flokk, og utrolig oppfinnsomme navn. Kombinasjonen Len og Lene er også litt artig :)

også en mor
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1243593321' post='4157393]

At det går an å gi sine barn så jævlige navn, er utenfor min fatteevne...

Å kalle navna jævlige er ikke noe fint Lotte!

Det er ikke navnet som skjemmer barnet osv... :P

Skrevet

Jeg har et slik navn, som jeg alltid må stave, og det er slitsomt, enda fornavnet er bare på 5 bokstaver og etternavnet 6 bokstaver.

Eldstemann tok etternavnet til kona, da han giftet seg, for han var så lei av alltid å måtte stave navnet sitt.

Jeg synes at jeg har et navn som det ikke burde vært nødvendig å stave overfor nordmenn, men typisk er det en vokal som dukker opp i det ene navnet og samme vokal fjernes i det andre navnet (for- og etternavn), så det er litt rart at dette gjentas så ofte;-)

Skrevet

LOL har også hørt om hvordan en ved navn Randi Sørås kan oppfattes på engelsk....

Morsan!!!

Jeg setter kaffen i halsen når du skriver sånt! :-D

Skrevet

Å kalle navna jævlige er ikke noe fint Lotte!

Det er ikke navnet som skjemmer barnet osv... :P

Jeg er da voksen nok til å skille navn og person. Jeg liker mange med grusomme navn (i mine ører).

Bare så synd man ikke velger sitt eget fornavn fra starten av ;-)

Skrevet

''Og velger varianter av typen Gjøran med j...''

Gjøran? Enten Jøran eller Gøran (som jeg liker best av de to) vel.

Gjest høstløv
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1243597712' post='4157454]

Jeg er da voksen nok til å skille navn og person. Jeg liker mange med grusomme navn (i mine ører).

Bare så synd man ikke velger sitt eget fornavn fra starten av ;-)

Da hadde alle hetet "Gry, gry!" for det er det første som barn sier.

Skrevet

''Og velger varianter av typen Gjøran med j...''

Gjøran? Enten Jøran eller Gøran (som jeg liker best av de to) vel.

Gjøran og Jullianne er etter min mening en trygling om å få stave navnene resten av livet. Men hver sin smak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...