Gå til innhold

Blodpropp farlig?

Anbefalte innlegg

Gjest 41 år m/blodpropp
Skrevet

Hvor farlig er det egentlig å få blodpropp i beinet?

Hvorfor får en det?, og kan en få varig men?

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg kan ikke svare eksakt på hvorfor man får blodpropp, for det kan ha mange årsaker.

Uansett, blodpropp er farlig, man kan i verste fall dø av det. Ved mistanke om blodpropp må man snaretst kontakte lege. Blodproppen kan flytte seg fra foten til hjertet og da er det for sent.

Gjest 41 år m/blodpropp
Skrevet

Jeg kan ikke svare eksakt på hvorfor man får blodpropp, for det kan ha mange årsaker.

Uansett, blodpropp er farlig, man kan i verste fall dø av det. Ved mistanke om blodpropp må man snaretst kontakte lege. Blodproppen kan flytte seg fra foten til hjertet og da er det for sent.

Vet du om det er stor fare for å få lettere blodpropp, når en alt har hatt en?

Onsdag1365380628
Skrevet

Det tør jeg ikke svare helt bastant på, men har man hatt blodpropp må man bruke blodfortynnende medisiner i lang tid etterpå, nettopp for å hindre tilbakefall, eventuelt ny blodpropp. Så svaret her er nok ja.

kjerringskinn
Skrevet

Blodpropp kan man få av mange årsaker og faren for å få det igjen avhenger av årsaken til at du får det. Ut fra årsak tar man forholdsregler og reduserer risiko.

En blodprøve kan avsløre om du er arvelig disponert. Er du det så er blodfortynnende på livstid en mulighet for risikoreduksjon.

Røyking og p-piller er en kombinasjon som kan gi blodpropp. Å slutte med dette kan fjerne risikoen.

Siden du har fått påvist blodpropp regner jeg med at det også er i gangsatt undersøkelser om hvorfor du fikk den og behandling med blodfortynnende?

Jeg fikk tre blodpropper i lungen som 25-åring. Lå en uke på sykehus med blodfortynnende intravenøst og fikk det deretter i tablettform ett års tid. De antok at blodproppen hadde sitt utspring i benet og hadde vandret til lungen.

Det som er viktig er å få igangsatt behandling med blodfortynnende. Helst før de begir seg på vandring. Propp i lungen er det minst farlige. Hjertet og hjernen er verre. Ettersom din er påvist i benet, så tror jeg ikke du skal engste deg unødig. Den er oppdaget på et tidlig tidspunkt. Er du i tvil, så snakk med legen!

Gjest Snart 35 år :-)
Skrevet

Jeg fikk blodpropp i lungene for 7 år siden. Det kom av at jeg var så dårlig og sengeliggende. Var heldigvis innlagt på sykehuset da det skjedde. Det var en skremmende opplevelse. Gikk på blodfortynnende i 6 mnd etterpå. Har ikke fått det igjen men er livredd for å oppleve det igjen

Skrevet

Blodpropp er farlig. Den kan stenge blodtilførselen i benet så du til slutt må amputere, eller den kan løsne og flytte seg til hjerte eller lunger og ta livet av deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...