Gå til innhold

Medisiner på fly/utland

Anbefalte innlegg

Gjest Husker ikke helt
Skrevet

Må man ha medisiner i originalembalasjen og i håndbagasjen når man skal til utlandet/syden?

Gjest høstløv
Skrevet

Ja, det er det sikreste. Er det reseptpliktige medisiner, ville jeg ha tatt med kvittering fra Apotek og/eller resept fra legen.

Noen reseptpliktige medisiner, må en ha med en spesiell attest såkalt Schengen attest for å ha med til og fra Schengenlandene.

Gjest Husker ikke helt...
Skrevet

Ja, det er det sikreste. Er det reseptpliktige medisiner, ville jeg ha tatt med kvittering fra Apotek og/eller resept fra legen.

Noen reseptpliktige medisiner, må en ha med en spesiell attest såkalt Schengen attest for å ha med til og fra Schengenlandene.

Takk, høstløv.

Gjest sorry avbrytelsen
Skrevet

åssen medisiner trenger man attest for?(sikkert de jeg bruker,b-preparater) Hvor får man sånn attest??

Gjest høstløv
Skrevet

åssen medisiner trenger man attest for?(sikkert de jeg bruker,b-preparater) Hvor får man sånn attest??

Det er en lang liste, Apotekene har listen, og du får utstedt attesten på apoteket. Jeg måtte vente i 4 dager på attesten.

Ellers kan du lese litt om dette på disse sidene:

http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____25478.aspx#Hvilke%20legemidler%20omfattes%20av%20Schengen-bestemmelsene?

Får du et Allianse kort på Allianseapoteket, så er skjemaene gratis. Apotek 1 tar kr 75 for hvert skjema, og det skal utstedes et skjema for hvert preparat som er nevnt i listen.

Gjest beklager avbrytelsen
Skrevet

Det er en lang liste, Apotekene har listen, og du får utstedt attesten på apoteket. Jeg måtte vente i 4 dager på attesten.

Ellers kan du lese litt om dette på disse sidene:

http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____25478.aspx#Hvilke%20legemidler%20omfattes%20av%20Schengen-bestemmelsene?

Får du et Allianse kort på Allianseapoteket, så er skjemaene gratis. Apotek 1 tar kr 75 for hvert skjema, og det skal utstedes et skjema for hvert preparat som er nevnt i listen.

koster det noe med allianse kort? bor i stavanger,så det bør vel finnes det apoteket i området..?(selv har jeg vel ikke det som mitt hoved-apotek,vet ikke helt hvor det er,men finner nok ut av det)

blir dyrt med 75 per medisin når man er syk:(

men men,takk for svar og link:)

Gjest høstløv
Skrevet

koster det noe med allianse kort? bor i stavanger,så det bør vel finnes det apoteket i området..?(selv har jeg vel ikke det som mitt hoved-apotek,vet ikke helt hvor det er,men finner nok ut av det)

blir dyrt med 75 per medisin når man er syk:(

men men,takk for svar og link:)

Et Alliansekort får du på Allianseapoteket og det er gratis. Schengen attestene er koster ikke noe, når du har et slik kort.

Eller de gjorde ikke det sist jeg trengte attester og det var i desember, nå har jeg bestilt nye, og jeg håper at de også er gratis.

Attestene gjelder bare for 1 måned om gangen.

Gjest beklager avbrytelsen
Skrevet

Et Alliansekort får du på Allianseapoteket og det er gratis. Schengen attestene er koster ikke noe, når du har et slik kort.

Eller de gjorde ikke det sist jeg trengte attester og det var i desember, nå har jeg bestilt nye, og jeg håper at de også er gratis.

Attestene gjelder bare for 1 måned om gangen.

okay.hva skjer om man flytter til utlandet?(det er på lengre sikt) Får man lege i det landet da?

Gjest høstløv
Skrevet

okay.hva skjer om man flytter til utlandet?(det er på lengre sikt) Får man lege i det landet da?

Jeg vet ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...