Gå til innhold

Hva skal jeg tro?. Lyver hun?

Gjest Var veldig god venninne før

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg traff ei venninne i dag som jeg ikke har sett på ei stund. Vi var veldig gode venner før men har sklidd fra hverandre.

Jeg spurte om hun hadde det bra men det hadde hun ikke. Hun fortalte at hun hadde problem med økonomien. Hun har vært sykemeldt i 1 år og hadde søkt på rehab men hadde fått avslag. I de siste 4 mnd hadde hun gått på sosial og fått livsopphold og dekt husleie og strøm.Hun ventet på anken på rehab penger. Men det er jo bra at dem hjelper dere sa jeg. Men hun sa at det hun får i livsopphold betaler hun lån med. Hun har noen lån i en bank og de trekker avdragene fra kontoen henns og da har hun og 2 barn 1500 kr igjen i livsopphold på 1 mnd.

Jeg spurte om hun hadde sakket med banken om å stoppe avdragene til hun får kommet seg ut av knipen men det ville dem ikke sa hun. Jeg synes at det er rart at banken ikke godtar det. Hun kan jo ikke leve på 1500 kr i mnd. Ungene trenger jo klær og sånne ting også.

Først syntes jeg synd på henne men så så jeg at hun røkte(sigaretter). Da hadde hun stått å fortalt at dem hadde ikke råd til middag hver men spiste istedet brød. Men røyk har hun råd til.

Vet ikke om jeg tror på henne. Tror kansje hun overdriver litt. Har hatt mistanker om at hun har overdrivet før også for å få sympati. Ikke lettå vite hva jeg skal tro

Skrevet

Syns det er veldig mange av dem som klager på dårlig økonomi som tar seg råd til å røyke. Og da mener jeg blant dem jeg vet om som har _virkelig_ dårlig råd. Så det er neimen ikke sikkert hun lyver fordi hun røyker, men hun vet i alle fall ikke hvordan man bør prioritere når man har lite å rutte med.

Gjest høstløv
Skrevet

Er enig med deg i at, har man ikke råd til middag hver dag til seg selv og to barn, så kutter man ut røyken, og hvis de ikke gjør det, så er det ikke synd på de.

Kanskje det var flere ting hun ikke var helt ærlig i forhold til, bl.a. mht lånene, kanskje det var kredittkortgjeld, og de er harde i forhold til det å overholde avtaler om tilbakebetaling.

candyqueen_83
Skrevet

Uff, jeg kjenner også ei sånn. Men hun er godt voksen og enslig. Sier hun ikke har råd til middag hver dag, ikke råd til ditt, ikke råd til datt. Innen hun har fortalt om dette har hun røyka 2-3 sigaretter. Jeg syns ikke synd på henne.

brilleslangen
Skrevet

vel, jeg vil tro hun ikke lyver.

Min mor røykte mye mer når ho hadde det vanskelig enn ellers fordi røyken roet nervene litt.

At det er dumt å bruke masse penger på røyk når man hardet økonomisk trangt er en annen sak, men det betyr ikke at ho lyver, bare at ho enten erdårlig i å prioritere, eller at ho bruker røyken på samme måte som min mor gjorde

Gjest den som er feilfri kan kaste den første sten
Skrevet

Det mest slående med ditt innlegg, er at du viser SÅ liten innlevelse i et annet menneskes fryktelig vanskelige livssituasjon.

Skrevet

Det mest slående med ditt innlegg, er at du viser SÅ liten innlevelse i et annet menneskes fryktelig vanskelige livssituasjon.

Enig. Det som kreves for at man skal slutte å røyke -er at man har ro og harmoni og overskudd til dette. Og jo mer problemer man har - jo mer har man lyst til å røyke. Eller tror du det er tilfeldig at det er tillatt med røyking på Radiumhospitalet f.eks.? Det er rett og slett ikke tidspunktet for å slutte å røyke - når man har mye annet å slite med.

Skrevet

Noe av det mest tragiske jeg som lærer har opplevd, er de elevene som kommer på skola og forteller at de ikke har råd til det eller det, at det ikke er en selvfølge at de får mat. Og, fordomsfull eller ikke, uten unntak har dette vært barn av røykende, enslige mødre som heller lar barna gå sultne enn å slutte å røyke selv. Det er mulig du mener denne observasjonen viser manglende evne til medfølelse, men hva så med den medfølelsen disse mødrene tydeligvis mangler i forhold til sine egne barn? Det aller tristeste er at jeg har opplevd dette mange ganger i løpet av årene.

Skrevet

Noe av det mest tragiske jeg som lærer har opplevd, er de elevene som kommer på skola og forteller at de ikke har råd til det eller det, at det ikke er en selvfølge at de får mat. Og, fordomsfull eller ikke, uten unntak har dette vært barn av røykende, enslige mødre som heller lar barna gå sultne enn å slutte å røyke selv. Det er mulig du mener denne observasjonen viser manglende evne til medfølelse, men hva så med den medfølelsen disse mødrene tydeligvis mangler i forhold til sine egne barn? Det aller tristeste er at jeg har opplevd dette mange ganger i løpet av årene.

Enig.

Gjest enig!
Skrevet

Enig. Det som kreves for at man skal slutte å røyke -er at man har ro og harmoni og overskudd til dette. Og jo mer problemer man har - jo mer har man lyst til å røyke. Eller tror du det er tilfeldig at det er tillatt med røyking på Radiumhospitalet f.eks.? Det er rett og slett ikke tidspunktet for å slutte å røyke - når man har mye annet å slite med.

godt sagt!!

Gjest minnah
Skrevet

Jeg setter mer spørsmålstegn til alle detaljene du legger ut om henne.

Gjest minnah
Skrevet

Uff, jeg kjenner også ei sånn. Men hun er godt voksen og enslig. Sier hun ikke har råd til middag hver dag, ikke råd til ditt, ikke råd til datt. Innen hun har fortalt om dette har hun røyka 2-3 sigaretter. Jeg syns ikke synd på henne.

Røyk døyver sulten, har jeg hørt.. Er ihuga ikke-røyker selv, men folk får velge selv.

Skrevet

Jeg setter mer spørsmålstegn til alle detaljene du legger ut om henne.

Jo jeg skjønner det.

Litt vanskelig å vite hva jeg skal tro på pga tidligere episoder og at vi ikke bor i samme by og treffes nesten aldri lengere

Gjest Undskyldninger
Skrevet

Det som kreves for å slutte å røyke er vilje!!

Det passer aldri å slutte å røyke, det er eksamen, det er julebord, sliter med ekstra med regninger denne måneden her, skal ut med venner om tre uker så får ta det etter det, bla bla bla

Det er typisk røykeren å finne undskyldninger. Hele tiden.

Jeg røyket i 25 år, de siste årene rød mix og har vært røykfri i to år så jeg vet veldig godt hva jeg snakker om

Hvis folk syter om dårlig råd og ikke klarer å slutte å røke så bør de i det minste røke rull og ikke ferdigsigaretter som koster mer og ryker bort

candyqueen_83
Skrevet

Røyk døyver sulten, har jeg hørt.. Er ihuga ikke-røyker selv, men folk får velge selv.

Men mat er billigere. Hun trenger vel ikke klage over for lite mat da når hun sitter og damper. Klart folk får velge selv, men da trenger de ikke klage heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...