Gå til innhold

progynova/livial


una1

Anbefalte innlegg

hei, finnes det et alternativ for livial som jeg kan kombinere med progynova?Et prod.med samme virkning?Livial gir meg migrene lign.hodepine.Legen jeg går til er like usikker som jeg ang.horm.tabl.-og er derfor til lite hjelp,hvis jeg ikke ber om spes.ting som han kan slå opp å lese litt om.Er 37år og har operert bort eggstokker og livmor pga sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hormontabletter til bruk i og etter overgangsalderen består av østradiol (som tabletter eller plaster, i forskjellige doser) eller Livial (tibolone). De hjelper begge mot hetetokter og forebygger benskjørhet. Livial har samme effekt, men er litt bedre for seksuallysten. Når man mister eggstokker i så ung alder må det ofte høyere dose til enn de vanlige 2 mg Progynova. Du kan selv prøve deg frem med økende dose. Noen kan ha bedre effekt av plaster, det gir jevnere hormontilførsel.

Hvis du får hodepine av Livial, kan du evt ta en tablett annenhver dag. En sjelden gang kan det være nødvendig med tilskudd av mannlig hormon, men det finnes i Norge ikke gode produkter, her må man også eksperimentere med lavere doser av medikamenter beregnet på menn.

Jeg synes du skal få henvisning til gynekolog med erfaring i slik hormonbehandling, du bør få skikkelig hjelp.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...