Gjest lene Skrevet 8. august 2001 Del Skrevet 8. august 2001 Hei, Jeg har en bror som sliter med depresjoner (tror vi). Problemet er at han stenger seg inne og ikke går på jobb, heller ikke oppsøke lege. Så langt har han vært heldig å få komme tilbake på jobb etter slike "turer". Våre foreldre er gamle 68/73 og min far har prostatakreft, lungeemfysem og har hatt en bypassoperasjon. Likevel er de "nødt" til å ta seg av barna, da særlig det minste på ca. 10 mnd, da moren må ut og jobbe. Min bror har alltid fått all den hjelp han ville ha, også økonomisk og praktisk. Alt han synes er ubehagelig og slitsomt, gjør mine foreldre for ham. Selv er jeg bosatt 70 mil hjemmefra, så det er lite jeg kan gjøre. Har legen noen tanker/ideer om hva som burde vært gjort? Min bror vil jo ikke ut av huset, og jeg kan ikke tenke meg at kona får "lov" å ringe legen. Mine foreldre har alltid unnskyldt vår bror og sagt at vi er misunnelige, men fakta er jo at han er hjelpeløs uten deres hjelp og den dagen de dør, ja da vet ikke jeg.... Skjønner ikke at det er noe å misunne jeg, da. Hva kan vi gjøre?? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32975-depresjon-hvordan-hjelpe/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 11. august 2001 Del Skrevet 11. august 2001 Første bud for en vellykket behandling er at pasienten selv ønsker hjelp og er motivert for å bli frisk. Det betyr naturligvis ikke at man skal la være å hjelpe den som er så nedfor at han mangler initiativ eller som føler skam over sin sykdom/lidelse og derfor ikke søker hjelp. Hva mener hans ektefelle? Kan hun kontakte legen de bruker og spørre om han kan komme på et hjemmebesøk? Har broren din noen kamerater som kan støtte han / oppmuntre han til å søke hjelp. Kanskje man ved å gi han informasjon om at det finnes god behandling av depresjoner, kan bedre hans motivasjon for å kontakte legen sin? Det forutsetter at broren din er klar over at han lider av en depresjon. Det er han kanskje ikke....? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32975-depresjon-hvordan-hjelpe/#findComment-129109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.