Gå til innhold

Å samle på dyr

Anbefalte innlegg

Gjest eg undras
Skrevet

Kan noen forklare meg hva som ligger bak dette merkelige fenomenet? Evt. synse litt? En ting er om man bor på gård, har fjøs fullt av kyr eller lignende. Men jeg tenker mer på f.eks enslige kvinner med 20 katter. Eller de som driver oppdrett og har 8 hunder. Ikke trekk/arbeidshunder altså...men vanlige hunder. I huset. Og kanskje andre smådyr i tillegg. Hvordan er det mulig?

Selv har jeg en hund og selv om det er hobby, hadde ikke tiden strukket til å ha en ekstra en engang...ikke har jeg lyst heller!

Gjest Hoggormen
Skrevet

Noen får jo en slags psykdom. På engelsk kaller de det "hording" eller noe sånt, blir i alle fall oversatt til "dyresamling". Man tar til seg et helt sykt antall dyr, og innbiller seg at man gjør noe godt for de. I stedet skjer akkurat det motsatte - boligen blir skitnet kraftig til, personen klarer ikke å stelle for de alt for mange dyrene. De lider og får sykdommer på grunn av forholdene de i realiteten lider under.

Men du tenker kanskje mer på hvordan man klarer å ha nok tid til å ta seg av mange dyr på en gang? Jeg vet jo at noen faktisk klarer å takle mange katter, men den evnen tilskriver jeg virkelig et fåtall mennesker. Jeg kan forstå at man har flere dyr om man driver oppdrett, men å "sitte på" åtte hunder er jo voldsomt. Jeg kjenner en som har fem, og hun sier at hun sliter med å få tiden til å strekke til og at hun må gi fra seg i alle fall en. Men hun klarer å gi dyrene skikkelig stell siden både typen og hun jobber skift slik at det som regel er noen hjemme.

Om man ikke er i jobb (f.eks. trygdet), så kan jo det å ta seg av mange dyr bli en liten "jobb" man kan trives med. Det er nok mulig å forholde seg til åtte hunder om man kan gjøre det på fulltid, men jeg innbiller meg at det må være som å ha åtte unger og temmelig vanskelig å få til.

Jeg tror nok det er en ting å velge å ha mange dyr er en annen ting enn å samle på de. Likevel er det mye jobb og antagelig temmelig krevende for langt de fleste å ha så mange som f.eks. åtte hunder.

brilleslangen
Skrevet

Noen av dyresamlerne begynner å ta til seg dyrsom lider eller mangler hjem fordi de er godhjertede og ønsker å hjelpe, evt også liker følesen av at det er noen som har bruk for dem... Men noen ganger blir det for mye og de bare mister kontrollen, feks ukastrerte katter som begynner å formere seg, og i løpet av noen måneder øker i omfang fra 6 katter til 20, og noen måneder etter der igjen det mangedobbelte...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...