Gjest vet ingenting om allergier Skrevet 1. juni 2009 Skrevet 1. juni 2009 Gutt, 6 år, har fått påvist allergi mot bjørk og timotei som er en gressart (blodprøve ble tatt). Han har hatt en kraftig reaksjon på eple. Det er å forstå som en kryssallergi med bjørk. For å finne ut videre, mere detaljert hva ungen er allergisk mot, må vi ta kontakt med legen for ny time. Er det noen som vet hvordan de finner ut dette? Er det mange tester som skal taes? 0 Siter
Mistera Skrevet 1. juni 2009 Skrevet 1. juni 2009 Da jeg ble testet ( i voksen ) alder var dette ved hjelp av Pirkè og ved blodprøver. Testene er ikke vonde og det går ganske smertefritt 0 Siter
Gjest har vi nylig fått vite Skrevet 2. juni 2009 Skrevet 2. juni 2009 Selv om tester slår ut på pirke` eller blodprøver betyr det ikke at man ER allergisk. En allergi foreligger ikke før man ser at det faktisk er en reaksjon på det man utsettes for. Vårt barn slo ut på mange ting på både blodprøver og prike`, men er egentlig bare allergisk for 1 ting. Dene ene tingen vet vi fordi vi da ser at barnet faktisk får er reaksjon. Alle andre ting som slo ut på prøvene ser vi ingen rekasjon på i virkeligheten. Testene er altså bare en indikasjon. Observasjon er derfor viktig. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 2. juni 2009 Skrevet 2. juni 2009 Selv om tester slår ut på pirke` eller blodprøver betyr det ikke at man ER allergisk. En allergi foreligger ikke før man ser at det faktisk er en reaksjon på det man utsettes for. Vårt barn slo ut på mange ting på både blodprøver og prike`, men er egentlig bare allergisk for 1 ting. Dene ene tingen vet vi fordi vi da ser at barnet faktisk får er reaksjon. Alle andre ting som slo ut på prøvene ser vi ingen rekasjon på i virkeligheten. Testene er altså bare en indikasjon. Observasjon er derfor viktig. Men vet dere om barnet reagerer allergisk bare ved å observere da? Når jeg reagerer på de tingene jeg har kryssallergi mot får jeg ingen synlig reaksjon. Jeg blir litt kvalm og klør i halsen bare. Det er ubehagelig nok til at jeg unngår å spise steinfrukt, men jeg får verken elveblest eller går i sjokk. 0 Siter
Gjest har vi nylig fått vite Skrevet 2. juni 2009 Skrevet 2. juni 2009 Men vet dere om barnet reagerer allergisk bare ved å observere da? Når jeg reagerer på de tingene jeg har kryssallergi mot får jeg ingen synlig reaksjon. Jeg blir litt kvalm og klør i halsen bare. Det er ubehagelig nok til at jeg unngår å spise steinfrukt, men jeg får verken elveblest eller går i sjokk. Observere ved å se og høre Barnet sier jo om det ikke er i form, om det er vondt i munnen osv... Og man kan jo se om barnet blir slappt, om nesen renner, om det nyses og nyses. Om øynene klør, om huden får utslett. Vår spesialist sier også, at dersom man er -usikker- på om barnet reagerer, så reagerer det nok ikke. En reaksjon vil ikke gjøre en i tvil. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 2. juni 2009 Skrevet 2. juni 2009 Jeg fikk påvist mine allergier i "urtiden", og hadde prikktest med flere titalls dråper allergener på pirquet-risp på ryggen. Noen steder reagerte jeg, andre ikke. I ettertid har det imidlertid ikke vært så viktig hva som står på papiret at jeg er allergisk mot, men hvilke ting jeg blir eksponert for i mitt hverdagslige liv, for å vite når jeg må ta mine forholdsregler. Jeg vet imidlertid ikke hva som er dagens testregime. Jeg ville ha gått inn på www.naaf.no og lest meg opp på symptomer og forsøkt å observere barnet i tiden fram til prøven. Men ikke "overobserver" - selv om det å bli trett kan være en reaksjon, så betyr det ikke at barnet er allergisk hver gang han blir trett Om det har vært reaksjon på eple en gang, så er det ikke sikkert at alle epletyper gir reaksjon, ei heller juice, syltetøy, eplekake, og kanskje ikke utenom pollensesongen i det hele tatt osv. Det er mulig reaksjonen var så dramatisk at dere ikke ønsker å eksponere barnet for det. I så fall kan det være greit å avklare med legen at dere kan få teste det litt ut med helsepersonell tilstede. Da slipper dere å være veldig beskyttende i fhd til alle typer eple - hvilket er noe ungen sikkert blir eksponert for hos kamerater osv. Lykke til - de fleste allergier merker man lite til når man bare innretter seg praktisk. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 2. juni 2009 Skrevet 2. juni 2009 Jeg fikk påvist mine allergier i "urtiden", og hadde prikktest med flere titalls dråper allergener på pirquet-risp på ryggen. Noen steder reagerte jeg, andre ikke. I ettertid har det imidlertid ikke vært så viktig hva som står på papiret at jeg er allergisk mot, men hvilke ting jeg blir eksponert for i mitt hverdagslige liv, for å vite når jeg må ta mine forholdsregler. Jeg vet imidlertid ikke hva som er dagens testregime. Jeg ville ha gått inn på www.naaf.no og lest meg opp på symptomer og forsøkt å observere barnet i tiden fram til prøven. Men ikke "overobserver" - selv om det å bli trett kan være en reaksjon, så betyr det ikke at barnet er allergisk hver gang han blir trett Om det har vært reaksjon på eple en gang, så er det ikke sikkert at alle epletyper gir reaksjon, ei heller juice, syltetøy, eplekake, og kanskje ikke utenom pollensesongen i det hele tatt osv. Det er mulig reaksjonen var så dramatisk at dere ikke ønsker å eksponere barnet for det. I så fall kan det være greit å avklare med legen at dere kan få teste det litt ut med helsepersonell tilstede. Da slipper dere å være veldig beskyttende i fhd til alle typer eple - hvilket er noe ungen sikkert blir eksponert for hos kamerater osv. Lykke til - de fleste allergier merker man lite til når man bare innretter seg praktisk. ''Lykke til - de fleste allergier merker man lite til når man bare innretter seg praktisk.'' Ikke så lett om man er allergis mot f.eks. bjørke- eller gresspollen :/. Jeg måtte i så fall gått i hi fra medio juni til ut juli - tiden på året jeg antakelig er mest ute. Men heldigvis er jeg langt mindre plaget nå enn tidligere, og holder allergien ganske godt i sjakk med tabletter (tidligere var ikke det nok). Men er man allergisk mot matvarer eller dyr kan man jo innrette seg 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 2. juni 2009 Skrevet 2. juni 2009 ''Lykke til - de fleste allergier merker man lite til når man bare innretter seg praktisk.'' Ikke så lett om man er allergis mot f.eks. bjørke- eller gresspollen :/. Jeg måtte i så fall gått i hi fra medio juni til ut juli - tiden på året jeg antakelig er mest ute. Men heldigvis er jeg langt mindre plaget nå enn tidligere, og holder allergien ganske godt i sjakk med tabletter (tidligere var ikke det nok). Men er man allergisk mot matvarer eller dyr kan man jo innrette seg Pollenallergi finnes det også råd mot - man kan for eksempel flytte nordover. Sesongen på feks Magerøya, for ikke å si Svalbard er ekstremt kort Alt ettersom hvor sterkt plaget man er, så er det et mulig valg. Vet om en dommer fra sentrale østlandsstrøk som arbeider nordpå i hele pollensesongen. Men det er selvsagt ikke så praktisk for alle. Dyr og matvarer er forsåvidt konkret, og greit å holde seg unna. Men det som har blitt store, helårlige faktorer som forverrer miljøet for allergikere er parfyme og kjemiske tilsetningsstoffer som ikke alltid lar seg spore i mat/drikke/fargestoffer/andre produkter. Om man nå unngår det selv, så er det en utopi å forvente at alle omkring en skal gjøre det samme. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 2. juni 2009 Skrevet 2. juni 2009 Pollenallergi finnes det også råd mot - man kan for eksempel flytte nordover. Sesongen på feks Magerøya, for ikke å si Svalbard er ekstremt kort Alt ettersom hvor sterkt plaget man er, så er det et mulig valg. Vet om en dommer fra sentrale østlandsstrøk som arbeider nordpå i hele pollensesongen. Men det er selvsagt ikke så praktisk for alle. Dyr og matvarer er forsåvidt konkret, og greit å holde seg unna. Men det som har blitt store, helårlige faktorer som forverrer miljøet for allergikere er parfyme og kjemiske tilsetningsstoffer som ikke alltid lar seg spore i mat/drikke/fargestoffer/andre produkter. Om man nå unngår det selv, så er det en utopi å forvente at alle omkring en skal gjøre det samme. Hehe, det er _neppe_ aktuelt å flytte nordover på grunn av allergi, og heller ikke interessant/mulig å oppholde seg der eller på fjellet et par måneder i året. Er selv et sommermenneske som elsker sjø- og strandliv, og det skulle svært mye til for at jeg ville gi avkall på dette. Da tror jeg nesten heller jeg ville gitt avkall på vinteren og flyttet et helt annet sted (ikke nordover) uten pollen (om allergien var ille). Men som sagt - det finnes remedier mot min allergi, og så lenge jeg kan ta medisin er det ikke aktuelt å gi avkall på viktige sider ved livet (for meg). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.