Gå til innhold

Steinerskolen

Anbefalte innlegg

Gjest Kimmie
Skrevet

Er nyskjerrig på folks syn på steinerskolen,meninger?

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• kaffepiken

6

• laban

4

• jubalong70

4

• morsan

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Gjest kunstner-sjel
Skrevet

jeg skulle gjerne startet,men jeg var for "psyk"... Steinerskolen ga meg et år å bli frisk på,men innen året var omme,var jeg enda psykere:/

Ellers er jeg igrunn positiv:)

Gjest Kimmie
Skrevet

jeg skulle gjerne startet,men jeg var for "psyk"... Steinerskolen ga meg et år å bli frisk på,men innen året var omme,var jeg enda psykere:/

Ellers er jeg igrunn positiv:)

Men kommer man ikke inn på steinerskolen hvis man er syk da?

Er ikke det diskriminerende på en måte,skal det bare være friske folk der da?

*undrende*

Gjest kunstner-sjel
Skrevet

Men kommer man ikke inn på steinerskolen hvis man er syk da?

Er ikke det diskriminerende på en måte,skal det bare være friske folk der da?

*undrende*

jeg var vel for syk...hadde gjennomsnittlig 3 timer skole i uka,og det holdt ikke.

Gjest Kimmie
Skrevet

jeg var vel for syk...hadde gjennomsnittlig 3 timer skole i uka,og det holdt ikke.

Ok,sånn å forstå. Tenker at man må ha mer enn tre timer på hvilke som helst skole, hvis man skal ha noe utbytte av det.

Håper det går bra med deg nå :)

Gjest kunstner-sjel
Skrevet

Ok,sånn å forstå. Tenker at man må ha mer enn tre timer på hvilke som helst skole, hvis man skal ha noe utbytte av det.

Håper det går bra med deg nå :)

jojo,og de 3 timene var attpåtil gitt til meg hjemme. var for psyk til å gå på skole.

men intervjeuet med steinerskolen gikk bra. de sa jeg hadde egenskaper de kunne spinne videre på,men at jeg burde være friskere først. helt forståelig.

hvem er det som vurderer å prøve?du? ditt barn?

er iallefall takknemlig for tilbudet:)

og ja,jeg er frisk i dag:D (uten utdanning,riktignok:( DEN biten mestret jeg ikke)

Gjest Kimmie
Skrevet

jojo,og de 3 timene var attpåtil gitt til meg hjemme. var for psyk til å gå på skole.

men intervjeuet med steinerskolen gikk bra. de sa jeg hadde egenskaper de kunne spinne videre på,men at jeg burde være friskere først. helt forståelig.

hvem er det som vurderer å prøve?du? ditt barn?

er iallefall takknemlig for tilbudet:)

og ja,jeg er frisk i dag:D (uten utdanning,riktignok:( DEN biten mestret jeg ikke)

Godt du er frisk i dag da :)

Det er mitt barn. Har lest om Rudolf Steiner og det han stod for,og pedagogikken virker veldig bra. Men det har vært endel negativ omtale om steinerskolen i media...

Gjest kunstner-sjel
Skrevet

Godt du er frisk i dag da :)

Det er mitt barn. Har lest om Rudolf Steiner og det han stod for,og pedagogikken virker veldig bra. Men det har vært endel negativ omtale om steinerskolen i media...

Å? det har jeg gått glipp av... hva er det som er negativt? at det er uten karakterer, jobber mer kunstnerisk? (ikke alle som liker det nei)

Gjest Kimmie
Skrevet

Å? det har jeg gått glipp av... hva er det som er negativt? at det er uten karakterer, jobber mer kunstnerisk? (ikke alle som liker det nei)

Stod endel om mobbing på steinerskolen,så stod det at lærerene mente det var karmaen til "offeret" som gjorde at han ble mobbet. Har lest endel i grunn,og at kroppsformen til elevene antydet hvilke undervisning de trengte. Men det kan jo være at media plukker opp det negative,og overser det positive.

Så har jeg hørt at de ikke har noe å tilby til de som trenger noe ekstra.

Gjest kunstner-sjel
Skrevet

Stod endel om mobbing på steinerskolen,så stod det at lærerene mente det var karmaen til "offeret" som gjorde at han ble mobbet. Har lest endel i grunn,og at kroppsformen til elevene antydet hvilke undervisning de trengte. Men det kan jo være at media plukker opp det negative,og overser det positive.

Så har jeg hørt at de ikke har noe å tilby til de som trenger noe ekstra.

noen som trekker det alternative til det ekstreme altså....

Vel,kjenner da til vanlige krl lærere som forteller hvem som kommer til helvette,men det er da ikke grunn å gi dem alle sparken??

Du får vel sikkert svar fra folk med mer personlig erfaring. Og media tar oftest på trykk det mest brutale uansett!:/

Selv ville jeg gjerne gått på steinerskolen:) selv som tjukk var det ikke MEG det var noe galt med,eller min kropp,men jeg måtte friskne til først(forståelig nok)Synd jeg gikk glipp av muligheten:( Trodde faktisk jeg ble avvist,frem til jeg som voksen fant godtagelsesbrevet med en feil....DA stod mamma frem og forklarte...(var visst ikke kristent nok etc)

Gjest Kimmie
Skrevet

noen som trekker det alternative til det ekstreme altså....

Vel,kjenner da til vanlige krl lærere som forteller hvem som kommer til helvette,men det er da ikke grunn å gi dem alle sparken??

Du får vel sikkert svar fra folk med mer personlig erfaring. Og media tar oftest på trykk det mest brutale uansett!:/

Selv ville jeg gjerne gått på steinerskolen:) selv som tjukk var det ikke MEG det var noe galt med,eller min kropp,men jeg måtte friskne til først(forståelig nok)Synd jeg gikk glipp av muligheten:( Trodde faktisk jeg ble avvist,frem til jeg som voksen fant godtagelsesbrevet med en feil....DA stod mamma frem og forklarte...(var visst ikke kristent nok etc)

Synd det ikke ble steinerskole på deg når du så gjerne ville,og trist at du ikke visste om det brevet.

Det er nok av lærere i den offentlige skolen,som aldri skulle ha vært der. Men det snakkes ikke så mye om,ikke i media iallefall.

Skrevet

Jeg har ikke veldig mange erfaringer med Steinerskolen. Det jeg har observert er barn som kom på bussen jeg kjørte med, og som skulle på Steinerskolen. Disse barna var uten unntak uhøflige og voldsomt dominerende.

Dette kan ha vært personligheten til barna, men de var ganske mange...

Vet av ei jente som slet veldig i den vanlige skolen, og som har blomstret opp på Steinerskolen. Hennes personlighet er også ganske påtrengende...

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg har ikke veldig mange erfaringer med Steinerskolen. Det jeg har observert er barn som kom på bussen jeg kjørte med, og som skulle på Steinerskolen. Disse barna var uten unntak uhøflige og voldsomt dominerende.

Vet av ei jente som slet veldig i den vanlige skolen, og som har blomstret opp på Steinerskolen. Hennes personlighet er også ganske påtrengende...

Ja, vet du hva, det har jeg registrert også...! Jeg hater å generalisere, men..

Hva tenker du kan være årsaken?

Skrevet

Ja, vet du hva, det har jeg registrert også...! Jeg hater å generalisere, men..

Hva tenker du kan være årsaken?

Jeg vet ikke, kan bare spekulere.

Steiner-elever får nok, eller i alle fall mange av dem, stor selvtillit. Undervisningen er lagt opp slik at den bygger dem opp og gjør dem trygge på seg selv og egne evner.

Kanskje den ikke gjør dem ydmyke nok til å gli mer ubemerket rundt i samfunnet?

Det er jo en kjennsgjerning at mange kreative sjeler som blir kjente har gått på Steinerskolen. Kanskje dette er fordi de har genuine talenter andre ikke har, eller det er fordi de faktisk har tro på egne evner og tør å vise det frem?

Vi som ikke har gått på Steinerskolen lider nok veldig av påvirkning av Jante-loven - antagelig i for stor grad.

En mellomting hadde kanskje vært bra?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg vet ikke, kan bare spekulere.

Steiner-elever får nok, eller i alle fall mange av dem, stor selvtillit. Undervisningen er lagt opp slik at den bygger dem opp og gjør dem trygge på seg selv og egne evner.

Kanskje den ikke gjør dem ydmyke nok til å gli mer ubemerket rundt i samfunnet?

Det er jo en kjennsgjerning at mange kreative sjeler som blir kjente har gått på Steinerskolen. Kanskje dette er fordi de har genuine talenter andre ikke har, eller det er fordi de faktisk har tro på egne evner og tør å vise det frem?

Vi som ikke har gått på Steinerskolen lider nok veldig av påvirkning av Jante-loven - antagelig i for stor grad.

En mellomting hadde kanskje vært bra?

Ja, enig med deg.

Tenker på artikkelen som NHD la ut, var det på åpent eller psyk? Husker ikke.

Der stod det at barn som får for mye ros blir ufordragelige...

Gjest mallet
Skrevet

Jeg ville ikke sendt egne barn der. Jeg er ikke tilhenger av antroposofien og mange av forestillingene som er knyttet til den.

Skrevet

Jeg har ingen personlige erfaringer fra egen familie.

Men jeg har sett på nært hold at en gutt som hadde motiverte, ressurssterke foreldre som ikke er vanskelige å samarbeide med, endte med å slutte etter ca. 3 år på Steinerskolen. Guttungen er oppvakt, musikalsk og helt uten adferdsproblemer, men strever litt med finmotorikken. F.eks. fikset han ikke hekling, og ble truet med å måtte være inne i friminuttene av den grunn (for å hekle enda mer). Gutten hadde hjemme-undervisning i over et år etter at han sluttet, fordi han hadde utviklet så sterk motstand mot alt som hadde med skole å gjøre etter alle konfliktene. Og dette var altså kun fordi han var litt utafor i håndarbeid og ballspill.

En DOL-mor med mange barn skrev om akkurat de samme Steinerskoleerfaringene her (ikke samme skolen, men et annet sted) for noen år siden. Sønnen hennes var også ørlite annerledes på enkelte punkt, og dette kunne ikke skolen akseptere. Da var det ham det var noe galt med. Han sluttet og fikk det mye bedre på en offentlig skole.

Jeg tror ikke det er opplest og vedtatt at Steinerskolen skal støte ut alle som ikke blomstrer og fungerer 100% i opplegget deres. Men det har vært såpass mange eksempler av denne typen i media, at jeg synes det er litt skremmende. Spesielt etter at jeg så det selv på kloss hold, uten medias sensasjonslyst på toppen.

Dessuten har jeg reagert på det som en annen skrev om her - trangen til å klassifisere barn i personlighetsgrupper ut fra utseende og andre kriterier jeg ikke synes burde brukes i våre dager.

Montesorripedagogikken tiltaler meg langt mer, men det blir et annet tema.

Skrevet

Jeg har ingen personlige erfaringer fra egen familie.

Men jeg har sett på nært hold at en gutt som hadde motiverte, ressurssterke foreldre som ikke er vanskelige å samarbeide med, endte med å slutte etter ca. 3 år på Steinerskolen. Guttungen er oppvakt, musikalsk og helt uten adferdsproblemer, men strever litt med finmotorikken. F.eks. fikset han ikke hekling, og ble truet med å måtte være inne i friminuttene av den grunn (for å hekle enda mer). Gutten hadde hjemme-undervisning i over et år etter at han sluttet, fordi han hadde utviklet så sterk motstand mot alt som hadde med skole å gjøre etter alle konfliktene. Og dette var altså kun fordi han var litt utafor i håndarbeid og ballspill.

En DOL-mor med mange barn skrev om akkurat de samme Steinerskoleerfaringene her (ikke samme skolen, men et annet sted) for noen år siden. Sønnen hennes var også ørlite annerledes på enkelte punkt, og dette kunne ikke skolen akseptere. Da var det ham det var noe galt med. Han sluttet og fikk det mye bedre på en offentlig skole.

Jeg tror ikke det er opplest og vedtatt at Steinerskolen skal støte ut alle som ikke blomstrer og fungerer 100% i opplegget deres. Men det har vært såpass mange eksempler av denne typen i media, at jeg synes det er litt skremmende. Spesielt etter at jeg så det selv på kloss hold, uten medias sensasjonslyst på toppen.

Dessuten har jeg reagert på det som en annen skrev om her - trangen til å klassifisere barn i personlighetsgrupper ut fra utseende og andre kriterier jeg ikke synes burde brukes i våre dager.

Montesorripedagogikken tiltaler meg langt mer, men det blir et annet tema.

''Dessuten har jeg reagert på det som en annen skrev om her - trangen til å klassifisere barn i personlighetsgrupper ut fra utseende og andre kriterier jeg ikke synes burde brukes i våre dager.

''

Dette er noe av det jeg synes er direkte skummelt med Steinerskolen.

Jeg synes det er bra at man har alternative skoler, men en skole som bedømmer ungers evner etter utseende og måten de beveger seg - DET synes jeg er skummelt...

Gjest Kimmie
Skrevet

Er jo bra at de lærer seg å bli sterke personligheter,men ikke uhøfelige! Det lover ikke godt...

Skrevet

Jeg tror Steinerskolen er en skole for spesielt interesserte (hvem nå enn disse skulle være)... Men jeg vet alt for lite om den til at jeg egentlig har lov til å uttale meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...